Jak
podkreślają w GDDKiA, uzyskanie decyzji ZRID pozwala nie tylko na
start prac – ich wykonawcą będzie firma Budimex, ale także na
rozpoczęcie przez Wojewodę Śląskiego „procedury związanej z
wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę”.
S1
z Mysłowic do Oświęcimia pojedziemy w 2026 roku?
Przypomnijmy:
S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała to 40 km drogi
ekspresowej biegnącej nowym śladem. Jak informuje GDDKiA, wraz z S1
powstanie też 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km
drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz
1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń i ulicami tej miejscowości.
Większość budowanej S1 przebiega w województwie śląskim, tylko
odcinek od Oświęcimia do Dankowic (5,2 km) znajduje się w
województwie małopolskim. Łączna wartość umów na realizację
czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3
miliarda złotych.
– W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1. Przewidujemy, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Bielska-Białej nastąpi w III kwartale br. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał br.). O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Z
kolei – jak przewidują w GDDKiA – zakończenie prac na trasie od
Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich „w pełnym,
dwujezdniowym przekroju” może nastąpić pod koniec 2026 roku.
10
kilometrów, dwa węzły, 12 obiektów inżynierskich
Umowę na projekt i budowę S1 na 10-kilometrowym odcinku od Mysłowic do Bierunia GDDKiA podpisała z Budimeksem w lipcu 2022 roku. Na tym odcinku znajdą się dwa węzły – Kosztowy II i Lędziny. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Lędziny Wschód i Lędziny Zachód, dwanaście obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość kontraktu to prawie 490 milionów złotych. Prace miały zakończyć się w październiku 2025 roku, ale proces wydawania decyzji ZRID – wniosek został złożony w kwietniu 2023 roku – trwał bardzo długo, co wynikało między innymi z koniecznością uzyskania postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska czy zmian stanu prawnego części nieruchomości objętych inwestycją, co z kolei oznaczało ich uwzględnienie w dokumentacji i ponowną jej weryfikację. Ostatecznie zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostało wydane w 2025 roku. A to oznacza, że – jak wyjaśniają w GDDKiA – „główny front robót zostanie otwarty po okresie zimowym”.

Kolejne
części S1 to odcinki od Bierunia do Oświęcimia (wykonawca: firma
Strabag, umowa warta niemal 213 mln zł dotyczy budowy fragmentu S1 o
długości 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP o długości 2,7 km,
zaawansowanie prac: 20 procent), od Oświęcimia do Dankowic (ten
fragment S1 o długości ok. 15 kilometrów wybuduje konsorcjum firm
Porr oraz Duna Polska, wartość umowy to prawie 1,2 mld zł), od
Dankowic do Bielska-Białej (długość odcinka pomiędzy Dankowicami
a węzłem Hałcnów – Suchy Potok to prawie 12 km, wykonawca:
konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia, wartość umowy: niemal 587
mln zł, zaawansowanie prac zbliża się do 80 procent), od Przybędzy
do Milówki (tzw. obejście Węgierskiej Górki, wykonawca: Mirbud,
wartość kontraktu: 1,4 mld zł, zaawansowanie prac: niemal 90
procent).
W
przygotowaniu są kolejne odcinki S1: Dąbrowa Górnicza –
Sosnowiec (pierwszy, 2,7-km odcinek ma zostać zrealizowany w latach
2026-2028, drugi, 4,2-km – w latach 2028-2030.) i Sosnowiec –
Lędziny (pierwszy odcinek, od węzła Porąbka do ul. Inwestycyjnej
w Sosnowcu, o długości 5,9 km ma zostać wybudowany w latach
2027-2029, dwa kolejne – po 2,7 km – pomiędzy ul. Inwestycyjną
i węzłem Sosnowiec Jęzor i dalej do węzła Brzęczkowice w
Mysłowicach mają powstać w latach 2027-2029, zaś w przypadku
ostatniego, ok. 5,4-kilometrowego odcinka od węzła Brzęczkowice i
do węzła Kosztowy II, analizowany jest projektowany przekrój).
Niemal
4 miliardy złotych na budowane odcinki
Przypomnijmy,
że droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Zwardoń, znajdująca się w VI
korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), łączy A1 z
granicą ze Słowacją. Przedłużeniem S1 na południe od granic
Polski jest słowacka autostrada D3 Żylina – Skalite. Ciąg drogi
krajowej nr 1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze
Słowacją w Zwardoniu liczy dziś 148 km długości i zarządzany
jest przez czterech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za 136
km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Dąbrowa
Górnicza (4,6 km), Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km).
Częściowo to droga klasy GP (czyli: droga główna ruchu przyspieszonego), częściowo ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, trasa ta będzie w całości drogą ekspresową o długości ponad 133 km i będzie zarządzana tylko przez GDDKiA. W realizacji jest niemal 50 km drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Wartość umów na aktualnie budowane odcinki S1 to blisko 4 miliardy złotych.