Przypomnijmy,
że ekspresówka S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI
korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, która łączy kraje
basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Droga
prowadzi od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w
Zwardoniu, a jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 Żylina
– Skalité.
S1
liczy w sumie 148 km. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
odpowiada za 136 km, zaś pozostałe fragmenty są w zarządzie
prezydentów miast: Dąbrowy Górniczej (4,62 km), Tychów (4,98 km)
i Bielska-Białej (2,37 km). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie
posiadał klasę drogi ekspresowej. W województwie śląskim w
budowie jest obecnie niemal 50 kilometrów S1. To niespełna
półkilometrowy odcinek w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza
Pogoria, odcinki Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (w sumie
prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej
Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 miliardy
złotych.
15
kilometrów z dwuletnim poślizgiem...
Trwa
budowa odcinka Oświęcim – Dankowice. Budowa, która miała się
zakończyć 26 sierpnia 2024 roku, ale... w drugiej wersji, po aneksie. W
pierwszej graniczną datą był 14 sierpnia 2023 roku. Wygląda
jednak na to, że kolejny ustalony termin będzie już dotrzymany.
– Umowę z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe za prawie 1 mld zł podpisaliśmy 14 maja 2020 r. W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, zakończenie realizacji tego odcinka S1 przewidywane jest w II kwartale 2025 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W
ramach inwestycji, wraz z jezdnią główną powstanie 18 obiektów
inżynierskich, a wśród nich pięć mostów, siedem wiaduktów
drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada czy kładka dla pieszych,
a także siedem przejść dla płazów, sześć przepustów z funkcją
przejść dla zwierząt, a ponadto 17 zbiorników retencyjnych. 16 z
tych zbiorników będzie zapewniało środowisko sprzyjające
rozmnażaniu płazów. Powstanie też pięć zbiorników zastępczych
dla płazów.
Prace
mostowe – 86 procent, drogowe – 65
Zaawansowanie
prac na ponad 15-kilometrowym odcinku (nieco ponad 10 km znajduje się
w województwie śląskim) osiągnęło ponad 77 procent. Najbardziej
zaawansowane są prace mostowe (niemal 86 procent). Jak informuje
GDDKiA, obecnie trwają roboty na obiekcie ES-29 (przejście dla
zwierząt oraz nad wałem przeciwpowodziowym i terenem zalewowym
Wisły) oraz MS-35 (przejście dla zwierząt, nad drogą powiatową
DP4489S relacji Kaniówek Dankowski – Jawiszowice nad ulicą
Janowiec oraz linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice).
Roboty
drogowe przekroczyły 65 procent zaawansowania. W zeszłym miesiącu
udostępniono już do ruchu wiadukty nr 18 na węźle Oświęcim oraz
nr 27 na węźle Wola.
– Trwają intensywne roboty ziemne w rejonie zakola Wisły niedaleko węzła Brzeszcze. Jeżeli warunki atmosferyczne pozwolą, we wrześniu od węzła Oświęcim rozpoczniemy układanie warstwy ścieralnej na jezdni w kierunku Bielska-Białej. Ponadto na całym odcinku trwają roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie skarp oraz wykonywanie barier – wyjaśniają w GDDKiA.
Może Cię zainteresować: