W trzecim kwartale 2022 w Pyrzowicach odprawiono 10 811 ton frachtu. To 2 001 ton więcej (wzrost o 22,7 proc.) w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Frachtowce wykonały w tym czasie 1 097 startów i lądowań – o 302 mniej (spadek o 21,6 proc.) niż w trzecim kwartale zeszłego roku. Z kolei od stycznia do końca września 2022 w Katowice Airport obsłużono 30 474 ton cargo, czyli o 7 847 ton więcej (wzrost o 34,7 proc.) niż w zeszłym roku. W tym czasie odbyło się 3 795 startów i lądowań samolotów cargo – o 657 więcej (wzrost o 20,9 proc.) niż w Q3 2021.
– Od sierpnia obserwujemy korektę na rynku cargo – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej pyrzowickim lotniskiem. – W trakcie minionych dwóch miesięcy wzrost przewozów frachtu wyhamował. O ile od stycznia do lipca notowaliśmy znaczące dwucyfrowe wzrosty, to w sierpniu i wrześniu przewieziono z i do Katowice Airport o ok. 7,5 proc. więcej frachtu w porównaniu z tymi samymi miesiącami minionego roku.
– Przyczyny zmiany upatrujemy w kilku czynnikach – coraz trudniejszej sytuacji ekonomicznej w większości europejskich państw, popandemicznej korekcie, szczególnie na rynku e-commerce oraz w zbrojnej napaści Rosji na niepodległą Ukrainę – kontynuuje prezes Tomasik. – Warto podkreślić, że statystyki cargo Katowice Airport ciągle są znacząco lepsze od europejskiej średniej. Według europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych rynek przewozów frachtu lotniczego na Starym Kontynencie skurczył się od stycznia do sierpnia 2022 roku o 2 proc. w porównaniu z tym samym okresem minionego roku.
Dodajmy, że Pyrzowicach regionalne bazy mają czołowi operatorzy cargo w Europie: Amazon, DHL Express, FedEx, Lufthansa Cargo i UPS.