Stadion w Poznaniu ma burzliwą historię. Wystarczy wspomnieć, że podczas otwarcia w 1929 roku trzeba było wyprowadzić z trybuny honorowej m.in. prezydenta Ignacego Mościckiego, bo jego żelbetowa konstrukcja, oparta na drewnianym rusztowaniu, zaczęła niebezpiecznie osiadać. Obiekt próbowano uratować, ale jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym podjęto decyzję o jego rozbiórce i ponownej budowie.
W czasie II wojny światowej było to miejsce egzekucji Żydów. Po przebudowie grały tam Lech i Warta Poznań, a dziesięć razy także reprezentacja Polski. Rekord frekwencji w 1972 roku wyniósł 60 tys. osób podczas awansu Kolejorza do I ligi. Potem kongresy organizowali na nim Świadkowie Jehowy.
W 1989 roku stadion nazwano im. Edmunda Szyca na cześć jednego z założycieli Warty. Niestety problemy finansowe klubu spowodował, że zaczął popadać w ruinę. Kilkukrotnie zmieniał właścicieli, aż w 2018 roku trafił w ręce samorządu.
„Zielona Wilda” Studia Fikus z Gliwic najlepsza
Uznano, że o przyszłości stadionu im. Edmunda Szyca i jego otoczenia powinien zdecydować konkurs na koncepcję urbanistyczną. Do magistratu wpłynęło 77 zgłoszeń, a następnie 26 opracowań, z których do finału przeszło pięć.
- Oczekiwaliśmy od uczestników rewolucyjnego podejścia. Chcieliśmy, żeby projektanci przedstawili nam wizję tego, jak ten teren może zostać zagospodarowany. Jako jurorzy chcieliśmy zobaczyć, jak projektanci poradzą sobie z przyrodą, która tam się rozwijała. Istotny był też temat wody, zielono-błękitnej infrastruktury, jak również podejście do istniejącej zabudowy - wyjaśnia Izabela Małachowska-Coqui, architektka krajobrazu i przewodnicząca komisji konkursowej.
Najlepiej oceniony został projekt „Zielona Wilda” Studia Fikus z Gliwic, autorstwa Michała Fikusa, Anny Fikus-Wójcik, Magdaleny Andrzejczuk oraz Magdaleny Kujawy. Nazwa odnosi się do części miasta, w której znajduje się obiekt - Wildy.
- Doceniony został czytelny układ kompozycyjny z wyraźnie zaznaczonymi osiami północ-południe oraz wschód- zachód, podkreślającymi centralną lokalizację stadionu. Na szczególne wyróżnienie zasługuje sposób połączenia stadionu z doliną Warty od strony wschodniej oraz wielofunkcyjny ciąg zieleni w kierunku parku im. Jana Pawła II - napisano w uzasadnieniu werdyktu. - Jako wartościowe oceniono zachowanie istniejącej zieleni na terenie Poznańskiego Ośrodka Sportu i rekreacji. Pracę wyróżnia usytuowanie miejsca upamiętnienia ofiar obozu pracy dla Żydów zlokalizowane na pomoście na płycie stadionu oraz kompozycja wnętrza płyty stadionu o charakterze kontemplacyjnym - dodano.
Projektanci skupili się na zachowaniu 30-letniego ekosystemu
Projektanci ze Studia Fikus ocenili, że największym wyzwaniem w przypadku zagospodarowania tego terenu jest odparcie presji inwestycyjnej i ekonomicznej, a także zaspokojenie potrzeb mieszkańców jeśli chodzi o dostęp do terenów zielonych oraz zachowanie korytarza przewietrzenia miasta.
- Obszar objęty konkursem stanowi ogromny potencjał dla wykreowania wielofunkcyjnego terenu zieleni publicznej wzmacniającego ciągłość Południowego Klina Zieleni. System przyrodniczy Poznania oparty o kliny zieleni to w dobie zmian klimatu i zrównoważonego rozwoju miast unikalna wartość, którą należy zachować i dalej kontynuować budując tym samym lepszą jakość życia mieszkańców i lepszą przyszłość dla następnych pokoleń - wskazali w opisie koncepcji architektonicznej.
Najlepiej oceniony został projekt „Zielona Wilda” Studia Fikus z Gliwic, autorstwa Michała Fikusa, Anny Fikus-Wójcik, Magdaleny Andrzejczuk oraz Magdaleny Kujawy. Nazwa odnosi się do części miasta, w której znajduje się obiekt - Wildy.
- Doceniony został czytelny układ kompozycyjny z wyraźnie zaznaczonymi osiami północ-południe oraz wschód- zachód, podkreślającymi centralną lokalizację stadionu. Na szczególne wyróżnienie zasługuje sposób połączenia stadionu z doliną Warty od strony wschodniej oraz wielofunkcyjny ciąg zieleni w kierunku parku im. Jana Pawła II - napisano w uzasadnieniu werdyktu. - Jako wartościowe oceniono zachowanie istniejącej zieleni na terenie Poznańskiego Ośrodka Sportu i rekreacji. Pracę wyróżnia usytuowanie miejsca upamiętnienia ofiar obozu pracy dla Żydów zlokalizowane na pomoście na płycie stadionu oraz kompozycja wnętrza płyty stadionu o charakterze kontemplacyjnym - dodano.