AKTUALIZACJA, godz. 18:25
ZTM właśnie udostępnił nowe informacje dotyczące możliwości zakupu biletów w związku z awarią systemu ŚKUP.
Bilety jednorazowe
Bilety jednorazowe można kupować w wersji elektronicznej w zewnętrznych aplikacjach mobilnych (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl, JakDojade). W wersjach papierowych dostępne są w: kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera oraz u kierowców.
Bilety w wersji papierowej można kupować także w 12 automatach solarnych (oznaczonych na stronie www gwiazdką– *) oraz wybranych automatach na terenie Sosnowca (oznaczonych symbolem hasztagu – #). Lista biletomatów.
Kasowanie
Bilety papierowe można kasować:
- w tradycyjnych kasownikach w autobusach.
- w tramwajach awaryjnie zamontowane zostaną kasowniki starego typu, oznaczające skasowanie biletu poprzez przedziurkowanie go. Po jego użyciu konieczne jest dodatkowo oznaczenie przez pasażera długopisem daty i godziny kasowania.
Jeśli w pojeździe nie ma żadnego z tego typu kasowników, pasażer powinien na odwrocie biletu zapisać datę i godzinę rozpoczęcia podróży, co będzie równoznaczne ze skasowaniem biletu.
Bilety średniookresowe
Dostępne są poprzez zewnętrzne aplikacje.
Nie ma możliwości kupienia biletów kodowanych lub kupowanych za pomocą kart ŚKUP
Na czas awarii systemu ŚKUP zawieszeniu ulega możliwość zakupu wszystkich biletów kodowanych oraz kupowanych za pomocą kart ŚKUP.
Do czasu odwołania zawieszone zostają bilety:
- jednorazowe kodowane na kartach ŚKUP
- jednorazowe kupowane w czytnikach ŚKUP w pojazdach
- wieloprzejazdowe
- bilety w taryfie odległościowej.
WCZEŚNIEJ PISALIŚMY:
ZTM poinformował dziś rano, że doszło do rozległej awarii systemu ŚKUP. To największa taka awaria systemu w historii Polski. - To sytuacja bez precedensu - mówią w ZTM-ie. Coraz głośniej mówi się też, że awaria została spowodowana przez atak hakerski, jakkolwiek absurdalnie by to nie brzmiało.
Pisaliśmy o tym:
- Awaria systemu ŚKUP. Nie działają kasowniki, biletomaty i system informacji pasażerskiej
- System ŚKUP wysypał się na pożegnanie. Co się stało? Jedną z rozważanych przyczyn jest atak hakerski
- Obecnie priorytetem jest dla nas rozwiązanie problemu, a więc przywrócenie działania systemu. Może to zająć kilka dni. Dziękujemy za wyrozumiałość i przepraszamy za niedogodności - mówi Łukasz Zych, główny specjalista w Wydziale ds. PR i Mediów Własnych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Do czasu usunięcia skutków awarii pasażerowie nie będą mieli dostępu do portalu pasażera oraz nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Na przystankach nie działają również tablice SDIP oraz czytniki kart ŚKUP w pojazdach.
Co w takim razie z obowiązkiem posiadania skasowanego biletu albo odbijania karty ŚKUP? Czy można jeździć bez biletu autobusem lub tramwajem? Na te pytania Związek Transportu Metropolitalnego na razie nie daje odpowiedzi.
- Szczegółowe informacje dotyczące sposobów zakupu i honorowania biletów ma przedstawić dzisiaj wieczorem, na swojej stronie internetowej oraz na facebookowym profilu „ZTM Info”, Zarząd Transportu Metropolitalnego - dodaje Zych.
Na razie wiadomo, że osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe (tygodniowe, miesięczne, kwartalne, półroczne, metrobilety), będą mogły podróżować na ich podstawie tylko za okazaniem karty ŚKUP, bez konieczności odbijania karty w pojeździe.
W większości pojazdów działają kasowniki biletów papierowych niezabudowane w czytnikach ŚKUP. Awaria nie wpływa też na działanie aplikacji zewnętrznych, w których można nadal kupować bilety elektroniczne.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się też, że od 9 lutego będzie można kupić bilety miesięczne ZTM w kasach Kolei Śląskich. Inną możliwością kupienia biletu miesięcznego ma przelew na konto ZTM z numerem karty ŚKUP. W każdym pojeździe mają być informacje pasażerskie.
Może Cię zainteresować:
Awaria systemu ŚKUP. Nie działają kasowniki, biletomaty i system informacji pasażerskiej
Może Cię zainteresować: