Awaria systemu ŚKUP to był cyberatak. ZTM potwierdza nasze doniesienia

Zarząd Transportu Metropolitalnego potwierdził, że wczorajsza (8 lutego) awaria systemu ŚKUP była spowodowana atakiem hakerskim. O cyberataku zostały już powiadomione zostały odpowiednie służby. Nie wiadomo wciąż ile potrwa przywracanie systemu do życia.

ZTM
Autobus ZTM

Potwierdziły się nasze wczorajsze doniesienia o tym, że awaria całego systemu ŚKUP w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii była spowodowana atakiem hakerskim.

- Przyczyną awarii była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich - poinformował w komunikacie Zarząd Transportu Metropolitalnego.

- Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi hakerskiemu, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów - zapewnia organizator transportu w GZM.

Wciąż nie wiadomo jednak ile potrwa usuwanie awarii. Na pewno nie będzie to łatwe, bo odtworzenie systemu wymaga czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej.

- Obecnie naszym priorytetem jest przywrócenie systemu z tworzonych codziennie kopii zapasowych - czytamy w komunikacie ZTM.

Cyberatak na system ŚKUP. Sprawie przyjrzą się służby

Wciąż niewiele wiadomo o sprawcach ataku hakerskiego na metropolitalny system ŚKUP. Sprawa została zgłoszona na policję oraz do odpowiednich służb związanych z bezpieczeństwem internetu o ochroną danych osobowych.

- W działania zaangażowana zostanie także zewnętrzna firma wyspecjalizowana w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych. Firma zbierze materiał dowodowy i przeanalizuje okoliczności, w jakich doszło do ataku oraz wypracuje rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa systemu - informuje ZTM.

Co z biletami w czasie awarii? Czy będą honorowane?

Bilety jednorazowe w wersji elektronicznej można kupować w zewnętrznych aplikacjach mobilnych. Są to: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. W wersjach papierowych bilety dostępne są w kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera, u kierowców oraz w 12 automatach solarnych, których lista znajduje się na stronie internetowej ZTM.

Kasować bilety papierowe należy w tradycyjnych kasownikach znajdujących się w pojazdach. W sytuacji, kiedy – z jakichkolwiek powodów – nie jest to możliwe, należy udać się do kierowcy, który skasuje bilet poprzez jego stosowne oznaczenie. Dodatkowo na czas awarii dopuszczono jeszcze jedną możliwość: pasażerowie, którzy korzystają z tramwaju, mogą skasować bilet w awaryjnie zamontowanych kasownikach dziurkujących. W takiej sytuacji na odwrocie biletu należy jednocześnie nanieść długopisem datę oraz godzinę skasowania biletu.

Na czas awarii czasowo wprowadzono jeszcze jedną, ostatnią alternatywę dla wyżej wskazanych możliwość skasowania biletu – datę oraz godzinę skasowania biletu można samemu nanieść długopisem na jego odwrocie.

Na czas awarii systemu ŚKUP zawieszeniu ulega możliwość zakupu wszystkich biletów kodowanych oraz kupowanych za pomocą kart ŚKUP. W praktyce oznacza to, że tymczasowo nie można kupować i nie można korzystać z biletów z taryfy odległościowej, z biletów kupowanych za pomocą karty płatniczej w czytnikach ŚKUP, biletów wieloprzejazdowych oraz biletów jednorazowych kodowanych na kartach ŚKUP.

Bilety znajdujące się na karcie ŚKUP, np. wieloprzejazdowe i jednorazowe, których nie można w dobie awarii skasować, nie mogą być tymczasowo wykorzystywane. W związku z tym podróżni muszą korzystać z innych rodzajów biletów. Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, a w wyniku awarii muszę kupować drożej wychodzące bilety jednorazowe, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach.

W celu zminimalizowania utrudnień kierowcy przewoźników będą sprzedawać wszystkie 3 rodzaje biletów jednorazowych: 20-, 40- oraz 90 minutowe.

W przypadku jakichkolwiek pytań pasażerowie mogą zwracać się do pracowników ZTM w Punktach Obsługi Pasażerów, czy też dzwoniąc na infolinię. Pomocy i wskazówek udzielają również kontrolerzy biletów.

Autobus ZTM

Może Cię zainteresować:

Awaria systemu ŚKUP może potrwać nawet kilka dni. Co z honorowaniem biletów? Czy można nie mieć biletu?

Autor: Katarzyna Pachelska

08/02/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon