Sześć polskich badaczek zostało nagrodzonych 20 listopada 2024 r. podczas gali 24. edycji programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. Oprócz prestiżowego wyróżnienia, nagrodzone naukowczynie otrzymały stypendia finansowe, które wspomogą dalszy rozwój ich kariery badawczej, a także nagrodę w wysokości 15 000 zł, przyznaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Program stypendialny L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki to inicjatywa, która od 24 lat wyróżnia i docenia osiągnięcia kobiet nauki. Do tej pory w Polsce wyróżniono 129 badaczek, których dokonania naukowe zostały uhonorowane przez Jury. Stypendystki z powodzeniem realizują swoje badania nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej.
Zgłoszenia tegorocznych stypendystek oceniało Jury złożone z wybitnych przedstawicieli polskiej nauki, pod przewodnictwem prof. dr hab. Ewy Łojkowskiej. Spośród najlepszych aplikacji wyróżniono 6 projektów, przyznając ich autorkom:
- 3 stypendia habilitacyjne w wysokości 40 000 zł,
- 2 stypendia doktoranckie w wysokości 35 000 zł,
- stypendium magistranckie w wysokości 25 000 zł.
Wszystkie nagrodzone badaczki, przy wsparciu partnerów programu, będą brały udział w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a ich osiągnięcia będą promowane nie tylko w środowisku naukowym, ale także prezentowane szerszej opinii publicznej.
- W ciągu 24 lat naszej działalności zmieniło się bardzo wiele - mówi prof. dr hab. Ewa Łojkowska, Przewodnicząca Jury Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki. - Przede wszystkim na praktycznie wszystkich polskich uczelniach wdrożono plany równości płci – jest to wymóg Komisji Europejskiej. Zmieniło się także postrzeganie kobiet, ich roli w zespołach badawczych. Chętniej stosujemy feminatywy, jak chociażby słowo „naukowczyni”, badaczki są laureatkami konkursów pozanaukowych i biorą udział w ważnych społecznie wydarzeniach. Jednak to wciąż mało, by móc mówić o wyrównaniu szans kobiet i mężczyzn w świecie nauki. Ważnym zadaniem na najbliższe lata jest edukacja w zakresie równości w zespołach badawczych, promocja nauki wśród młodszych pokoleń dziewcząt i promowanie w mediach sukcesów badawczych utalentowanych naukowczyń. Nauka potrzebuje kobiet, a świat potrzebuje nauki, aby sprostać wyzwaniom przyszłości – dodała prof. Łojkowska.
Stypendystki 24. edycji programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki
KATEGORIA MAGISTRANCKA
Justyna Jakubska, Wydział Chemiczny, Politechnika Śląska w Gliwicach
Justyna Jakubska zajmuje się badaniami nad biodegradowalnymi i bakteriobójczymi materiałami opakowaniowymi. Jej prace skupiają się na opracowywaniu ekologicznych materiałów z chitozanu, alginianu sodu i skrobi, które mogłyby stanowić alternatywę dla plastiku.
KATEGORIA DOKTORANCKA
Mgr inż. Hanna Orlikowska-Rzeźnik, Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej, Politechnika Poznańska
Mgr inż. Hanna Orlikowska-Rzeźnik jest asystentką badawczą na Politechnice Poznańskiej, gdzie prowadzi badania nad rolą cholesterolu i tratw lipidowych w procesie fuzji błonowej. Jej dorobek obejmuje 18 artykułów naukowych, 4 patenty, a także udział w międzynarodowych projektach badawczych.
Mgr Maja Szymczak, Instytut Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych PAN, Wrocław
Mgr Maja Szymczak w ramach pracy doktorskiej koncentruje się na optycznych czujnikach ciśnienia opartych na luminescencji jonów Cr³⁺. Jest autorką 19 publikacji naukowych w renomowanych czasopismach takich jak Advanced Functional Materials czy Chemical Engineering Journal, a także autorką patentu. Pełni rolę kierowniczki grantu NCN Preludium i aktywnie uczestniczy w licznych projektach badawczych.
KATEGORIA HABILITACYJNA
Dr Katarzyna Klonowska, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań
Dr Katarzyna Klonowska, genetyczka, kieruje Zakładem Genetyki Nowotworów w Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN (ICHB PAN) w Poznaniu. Naukowczyni prowadziła badania nad stwardnieniem guzowatym (TSC), co doprowadziło do praktycznych odkryć o potencjalnym zastosowaniu w diagnostyce. Jest autorką 21 publikacji, w tym w czasopismach takich jak American Journal of Human Genetics czy Nature Communications.
Dr Alicja Mikołajczyk, Wydział Chemii, Uniwersytet Gdański
Dr Alicja Mikołajczyk, chemiczka specjalizująca się w cyfrowym projektowaniu materiałów, chemikaliów i leków, z naciskiem na ich zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo. Jej badania koncentrują się na metodach sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i chemii kwantowej, odbyła kilka staży w Stanach Zjednoczonych, współpracuje z 70 uczelniami na świecie w ramach kluczowych projektów UE.
Dr Zuzanna Świrad, Instytut Geofizyki PAN, Warszawa
Dr Zuzanna Świrad, geomorfolożka, specjalizuje się w badaniu erozji wybrzeży. Po doktoracie kontynuowała badania na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, rozwijając narzędzia do automatycznego mapowania klifów. Od 2022 roku pracuje w Instytucie Geofizyki PAN, gdzie bada wpływ zaniku pokrywy lodu morskiego na erozję wybrzeży Arktyki. Jest autorką licznych publikacji i uczestniczką prestiżowych konferencji.
Nierówności w świecie nauki nadal (niestety) obecne
Kobiety wciąż stanowią mniejszość w dyscyplinach technicznych i inżynieryjnych, co pokazują dane procentowe dotyczące zatrudnienia nauczycielek akademickich. W Polsce mężczyźni stanowią ponad 40% nauczycieli akademickich w naukach medycznych i naukach o zdrowiu, podczas gdy kobiety stanowią jedynie około 27% nauczycieli akademickich w naukach inżynieryjnych i technicznych. Najniższy udział kobiet odnotowano w astronomii (25,9%) oraz naukach fizycznych (22,6%).
Wszystko wskazuje na to, że, pomimo postępu w niektórych dziedzinach, wiele obszarów nauki wciąż pozostaje zdominowanych przez mężczyzn. Raport przygotowany przez Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI) na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wyraźnie podkreśla, że udział kobiet w naukach ścisłych i przyrodniczych zwiększył się nieznacznie z 41,7% w 2019 roku do 42,9% w 2022 roku. Choć wzrost ten wskazuje na pewien progres, jest on relatywnie niewielki, co potwierdza, że w tych dziedzinach wciąż utrzymuje się silna dominacja mężczyzn (56,9% w 2022 roku).
W obliczu narastających problemów społecznych, które pojawiają się w naszej rzeczywistości z większą niż kiedykolwiek wcześniej intensywnością, udział kobiet w nauce jest kluczowy. Różnorodność płciowa w zespołach badawczych wpływa pozytywnie na kreatywność i efektywność rozwiązywania problemów. Ograniczona reprezentacja kobiet w nauce może zatem spowalniać rozwój perspektyw badawczych i innowacyjność.
- Dla L'Oréal nauka jest ogromną wartością, a innowacje w świecie nauki nie mogą być prowadzone bez obecności kobiet. Wspieranie rozwoju naukowczyń i promowanie różnorodności w zespołach badawczych to jeden z naszych priorytetów. Dlatego od ponad 24 lat, w ramach programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, wspieramy wybitne badaczki, przyznając stypendia, które pomogły już 129 kobietom w Polsce rozwijać swoje kariery naukowe. Wierzymy, że zwiększenie roli kobiet w nauce nie tylko przyczynia się do osiągnięcia równości, ale także podnosi jakość i efektywność badań, które odpowiadają na kluczowe wyzwania współczesnego świata – mówi Valéry Gaucherand, prezes L’Oréal na Polskę i kraje bałtyckie.
Może Cię zainteresować:
Studenci Politechniki Śląskiej będą odbywać staże w Polskich Liniach Lotniczych LOT
Może Cię zainteresować: