Będzie alternatywne pasażerskie połączenie kolejowe Gliwice-Katowice. Prace na torach w ramach Kolei Plus już się zaczęły

Rozpoczęły się prace nad alternatywnym połączeniem kolejowym między Gliwicami i Katowicami. Trasa będzie poprowadzona przez Zabrze, Rudę Śląską i Chorzów m.in. po linii, która obecnie wykorzystywana jest w ruchu towarowym. Pociągi pasażerskie wrócą tam po 30 latach.

Alternatywne połączenie kolejowe między Gliwicami a Katowicami to pierwsza inwestycja w województwie śląskim realizowana w ramach programu Kolej Plus. Odtworzone zostanie połączenie pasażerskie prowadzące przez południowe dzielnice Zabrza i Rudy Śląskiej. Teraz pociągi nie pojadą jednak z Kochłowic w kierunku Ligoty, ale przez Chorzów Batory do centrum Katowic.

Pociągi pasażerskie wrócą po 30 latach

Połączenie zostanie poprowadzone liniami kolejowymi nr:

  • 141 (na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice),
  • 164 (na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki),
  • 651 (na odcinku Hajduki – Gottwald)
  • i później przez Załęże do centrum Katowic.

Linia kolejowa nr 141 (Gliwice – Katowice Ligota) wykorzystywana jest obecnie w ruchu towarowym. Po prawie 30 latach znów zostanie przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich. Prace już się rozpoczęły.

Alternatywne połączenie kolejowe Gliwice - Katowice
Alternatywne połączenie kolejowe Gliwice - Katowice
- Między Rudą Bielszowice a Rudą Kochłowice demontujemy jeden tor i sieć trakcyjną. W kolejnym etapie rozpoczniemy prace torowe na stacji Ruda Bielszowice, a front robót przesunie się na szlak od Kochłowic do posterunku Hajduki. Ruch pociągów – głównie towarowych oraz dalekobieżnych kursujących po tej linii objazdowo – jest utrzymany i prowadzony sąsiednim torem – informuje Katarzyna Głowacka, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Siedem nowych przystanków kolejowych

W ramach tej inwestycji wybudowanych lub odtworzonych zostanie siedem nowych przystanków:

  1. Zabrze Osiedle Wyzwolenia w rejonie ul. Opawskiej,
  2. Zabrze Makoszowy,
  3. Ruda Bielszowice,
  4. Ruda Halemba,
  5. Ruda Wirek,
  6. Ruda Kochłowice,
  7. Chorzów Hajduki (w okolicy pętli autobusowej przy ul. Odrodzenia),

które zwiększą dostęp do kolei.

- Dzięki modernizacji ponad 20 km linii kolejowej, pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Realizacja inwestycji zwiększy atrakcyjność kolei w województwie śląskim i da nowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów w regionie – podkreśla Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Wykonawcą prac projektowych i budowlanych jest firma TORKOL z Tychów, a wartość inwestycji to prawie 350 mln złotych. Prace mają się zakończyć do 2029 roku.

Budowa alternatywnego połączenia kolejowego pomiędzy Gliwicami a Katowicami, przez Rudę Śląską Kochłowice i Chorzów Batory, to jeden z projektów, który do rządowego projektu Kolej Plus zgłosiła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Zgodnie z zasadami programu korzystające z niego samorządy muszą zagwarantować, że na liniach objętych programem kursować będzie nie mniej niż cztery pary pociągów na dobę. Przedstawiciele GZM zapewniają, że na liniach, do których dołoży się Metropolia pociągów będzie więcej niż wymagane minimum.

Velocug koleje slaskie

Może Cię zainteresować:

Velo Cug, czyli rowerowy pociąg Kolei Śląskich. Na jakich trasach jeździ, ile kosztuje bilet?

Autor: Maciej Poloczek

16/04/2025

Pociag Koleje Slaskie dworzec PKP Katowice

Może Cię zainteresować:

Specjalna oferta Kolei Śląskich na Wielkanoc 2025. Trzech pasażerów za w sumie 50 zł za dzień na całe woj. śląskie

Autor: Katarzyna Pachelska

15/04/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama