"Będzie ciszej!"
15 kwietnia 2025 roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Mieszkańcy żyjący przy przejazdach kolejowo-drogowych odetchną z ulgą - zgodnie z przepisami znika obowiązek nadawania przez maszynistów głośnego sygnału dźwiękowego „Baczność”. Jak informuje PKP PLK w oficjalnym komunikacie: Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału.
To nie jedyne zmiany, które wprowadza nowelizacja. Nowe rozwiązania mają posłużyć codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych. Wśród nich znajdziemy m. in.:
- wprowadzenie nowych tablic hamowania,
- umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),
- umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,
- zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych.