Budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego to dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców Bielska-Białej, ale także turystów zmierzających w Beskidy. Tym bardziej, że w ramach inwestycji zakłada się usprawnienie połączeń z drogami ekspresowymi S1 i S52.
„Środki z funduszy krajowych i europejskich” na inwestycję
Dokumenty dotyczące przekazania miastu terenów pod inwestycję podpisali przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych SA, Polskich Linii Kolejowych SA i Bielska-Białej.
– Dzięki temu przy stacji Bielsko-Biała Główna powstaną m.in. centrum przesiadkowe integrujące środki transportu, nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym i zaplecza techniczne oraz inwestycje o charakterze komercyjnym – podkreślają w magistracie.
Warta 365 milionów złotych brutto inwestycja zmieni tereny wokół zabytkowego dworca kolejowego i stacji Bielsko-Biała Główna. Na nowo zagospodarowane zostanie około 9,5 ha terenów. W ramach inwestycji planowane są:
- budowa przez miasto Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego,
- przeniesienie obiektów infrastruktury PLK SA do innej lokalizacji,
- zapewnienie miejsca pod budowę Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, które powstanie w ramach inwestycji PLK SA,
- realizacja projektu komercyjnego PKP SA.
Jak informuje PKP SA, „poza porozumieniem podpisana została (przez PKP SA i samorząd) również umowa dzierżawy terenu wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania gruntami na cele budowlane, co umożliwi miastu staranie się o środki z funduszy krajowych i europejskich na realizację inwestycji”.
Najpierw rozbiórka starej infrastruktury
Zintegrowane Centrum Przesiadkowe i nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym powstaną po stronie wschodniej bielskiego dworca (część tego obszaru zostanie wykorzystana także na cele komercyjne). Teren ten zostanie lepiej skomunikowany z innymi częściami miasta – powstaną nowe drogi dojazdowe, chodniki i ścieżki rowerowe.
Zanim rozpocznie się inwestycja, zaplecze PKP SA zostanie przeniesione w nowe miejsce. Proces ten zostanie sfinansowany przez miasto przy wsparciu środków z Polskiego Ładu. Szacowany koszt tych prac to około 80 milionów złotych brutto. W ramach tej części inwestycji powstanie nowy budynek administracyjny, przebudowane zostaną budynki warsztatowe, diagnostyki i hali wagonowej, wybudowane zostaną ponadto nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe, a nawet maszt GSM-R. W planach jest również przebudowa układu torowego tej części stacji i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Sama budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego zostanie poprzedzona rozbiórką niepotrzebnej infrastruktury kolejowej. Zaplanowano między innymi budowę zadaszonej kładki pieszo-rowerowej nad torami wraz z pochylnią, schodów ruchomych czy wind prowadzących na dworzec i perony. W planach są ekologiczne rozwiązania w budynku do obsługi podróżnych korzystających z autobusów (zielony dach, pompy ciepła). Na placu przed dworcem pojawią się zieleńce i mała architektura – ławki i latarnie.

„Skorzystają nie tylko mieszkańcy, ale i turyści”
Jak informuje miasto, w ramach budowy centrum przebudowany zostanie także układ drogowy. Powstaną ronda, postój taksówek, parking kiss&ride, zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, nowe ciągi piesze i rowerowe, zatoki dla autobusów, wiaty i stacja ładowania autobusów elektrycznych. W centrum przesiadkowym działać będą urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, zaimplementowany zostanie inteligentny system transportowy, wspomagający zarządzenie płynnością ruchu drogowego. Pojawią się ponadto urządzenia odnawialnych źródeł energii.
– Przekazanie terenu oznacza, że w przyszłości całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze Bielska-Białej – podkreśla Jarosław Klimaszewski, prezydent miasta. – Po pierwsze, w tym miejscu planujemy budowę nowoczesnego Centrum Przesiadkowego stanowiącego doskonałe połączenie już istniejących dworców – kolejowego i autobusowego. Niezwykle istotnym efektem przyszłej infrastruktury będzie także usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny, miejski transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo budowa nowego łącznika – ulicy Nowopiekarskiej. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta poprzez połączenie ulic Krakowskiej z Warszawską na bazie istniejącej ulicy Piekarskiej. Bez wątpienia z możliwości inwestycyjnych skorzystają mieszkańcy całej Aglomeracji Beskidzkiej oraz turyści odwiedzający Beskidy. Świetnie zorganizowany transport – zarówno kolejowy jak i samochodowy, w tym publiczny miejski, będą stanowiły o dynamicznym rozwoju.