DK78 rozpoczyna się w Chałupkach na granicy z Republiką Czeską i kończy się w miejscowości Chmielnik w województwie świętokrzyskim. Prowadzi między innymi przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Co więcej, jest istotnym połączeniem z lotniskiem w Pyrzowicach, zastanie ponadto połączona z obwodnicą Siewierza.
Wkrótce koniec prac
Budowa pierwszego, 16,7-kilometrowego odcinka obwodnicy dobiega końca.
– To już ostatnie „asfalty” na pierwszym odcinku obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Podczas realizacji tej ponad 16-kilometrowej inwestycji ułożono blisko 250 tys. ton masy bitumicznej. Do ułożenia mamy jeszcze warstwę ścieralną na 200-metrowym odcinku na DW791 oraz pojedyncze odcinki na drogach dojazdowych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja kosztuje ponad 414 milionów złotych. Ma jednak spory poślizg. Przypomnijmy, że umowę z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w grudniu 2019 roku. Pierwotny termin zakończenia inwestycji wyznaczono na 23 kwietnia 2023 roku. Po trzech latach, w grudniu 2022, podpisano jednak aneks, który wydłużył czas ukończenia inwestycji do 30 lipca 2024 roku. Powodem było opóźnienie w uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także długi czas prowadzenia wycinki. Ostatecznie jednak obwodnica ma być gotowa pod koniec kwietnia bądź na początku maja 2025 roku.
Będzie bezpieczniej
Obwodnica Poręby i Zawiercia będzie miała klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego) – z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Na pierwszym odcinku funkcjonować będą dwa węzły (Kuźnica i Kromołów) i sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach DK78 z DW793 w Siewierzu oraz z ul. Oleśnickiego w Porębie. Wybudowano ponadto przejazdy i wjazdy awaryjne, obiekty inżynierskie, system odwodnienia, pojawiły się urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne czy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Co istotne, nowa droga poprawi bezpieczeństwo ruchu wyprowadzając ruch tranzytowy poza obszar zabudowany. Dzięki nowemu przebiegowi czas przejazdu całym odcinkiem obwodnicy zostanie skrócony do około 16 minut – na istniejącym, starym przebiegu DK78 jest bowiem kilkadziesiąt skrzyżowań.
Drugi odcinek w 2028 roku?
Dodajmy, że wykonawcą drugiego, 7,5 kilometrowego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia jest firma Polaqua z Piaseczna. Umowa jest warta ponad 234 miliony złotych. Ten odcinek powinien być gotowy w marcu 2028 roku.