Prace związane z przebudową i modernizacją DK78 mają sprawić, że droga rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w województwie świętokrzyskim ominie tereny zurbanizowane. Nowe odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, w związku z czym na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. A to z kolei poprawi bezpieczeństwo i zwiększy przepustowość połączenia – tak od strony autostrady A1, jak i drogi krajowej nr 11, czyli w przyszłości – „ekspresówki” S11.
Jedna obwodnica, dwa odcinki
W ramach modernizacji na DK78 znajdzie się pięć obwodnic o łącznej długości ponad 61 km. Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia podzielona została na dwa odcinki. Budowa pierwszego: od Siewierza do Kromołowa, dzielnicy Zawiercia o długości 16,6 km kosztuje ponad 414 milionów złotych. Prace zbliżają się do końca – ich zaawansowanie osiągnęło niemal 96 procent.
– Prowadzone prace oraz próbne obciążenia obiektów i uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie niektórych obiektów budowlanych wskazują na rychłe zakończenie inwestycji. Trasę planujemy udostępnić wiosną 2025 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga ominie Porębę i Zawiercie, a kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch węzłów: Kuźnica na skrzyżowaniu z DW796 i Kromołów na skrzyżowaniu z DW791.
Odcinek drugi obwodnicy Poręby i Zawiercia to trasa od Kromołowa do Żerkowic o długości niemal 7,5 km. Inwestycja będzie kosztować 234 miliony złotych. Trasa swój początek będzie miała na węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej, sąsiedniej obwodnicy Kroczyc.
– Wykonawca zakończył już wycinkę drzew i rozpoczął prace ziemne. Przewidujemy, że w przypadku braku nieprzewidzianych okoliczności roboty budowlane zostaną zakończone wiosną 2028 r. – wyjaśniają w GDDKiA.
Wycinka, prace ziemne i projektowe
Kolejna obwodnica, która powstanie w ramach modernizacji i przebudowy DK78 to obwodnica Kroczyc o długości 9,1 km. Jej budowa ma kosztować 162,3 mln złotych. Trasa będzie przedłużeniem obwodnicy Poręby i Zawiercia; rozpocznie się rondem w Żerkowicach, a zakończy przed miejscowością Pradła. Jak informuje GDDKiA, na placu budowy „trwają roboty ziemne oraz odhumusowywanie terenu”. Wykonawca rozpoczął ponadto budowę obiektów inżynierskich. Obwodnica ma być gotowa w kwietniu 2027 roku.
Kolejny etap to budowa liczącej 2,3 km obwodnicy Pradeł, będącej przedłużeniem obwodnicy Kroczyc. Ten odcinek ma być gotowy wiosną 2027 roku. Obecnie wykonawca rozpoczął prace związane z wycinką drzew. W ciągu DK78 znajdzie się także obwodnica Szczekocin i Goleniów. To odcinek o długości 13,1 km, który pozwoli „krajówce” od północy ominąć miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny oraz Goleniowy. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w miejscowości Zawada Pilicka, zaś koniec – w miejscowości Moskorzew, już na terenie województwa świętokrzyskiego. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2025-2028.
W latach 2027-31 ma powstać natomiast obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca. Trwa opracowywanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ma zostać złożony w czwartym kwartale 2025 roku, zaś przetarg na wykonawcę powinien zostać ogłoszony w pierwszym kwartale 2027 roku.
Elementy „układanki”
Jak podkreślają w GDDKiA, „obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny element układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami”.
– Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa. Wspomniane wcześniej obwodnice w ciągu DK78 – Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów – powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Podobnie jak kolejna obwodnica w ciągu DK78 – Nakła Śląskiego i Świerklańca – dla której opracowywane jest STEŚ-R – podsumowuje GDDKiA.