Przypomnieć warto, że S11 będzie szybkim połączeniem Górnego Śląska między innymi z Poznaniem i Pomorzem Zachodnim. Po wybudowaniu wszystkich odcinków cała trasa tej ekspresówki będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina – niemal 620 km. S11 ma umożliwić pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie w nieco ponad 5 godzin. W województwie śląskim S11 będzie liczyć około 65 kilometrów.
Konieczna nowa decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
Praca projektantów Multiconsult, obejmująca etap koncepcji programowej, ma uwzględnić poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie w wariancie II (niebieskim), który został wskazany jako preferowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU – decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach). Na projekt istotny wpływ będą miały analizy i prognozy ruchu, zarówno z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca, jak i wyników prowadzonego obecnie Generalnego Pomiaru Ruchu.
Dokumentacja dotyczyć będzie ponadto przebudowy lub rozbudowy węzła Piekary Śląskie, a także części drogi wojewódzkiej nr 911. Projekt ma uwzględniać dodatkowe jezdnie po obu stronach przyszłej S11 i budowę połączeń z drogami krzyżującymi się z ekspresówką. W ramach inwestycji powstaną także obiekty inżynierskie, przepusty, urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana i zabezpieczona zostanie infrastruktura kolidująca z drogą.
– Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie, nie możemy na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej DŚU. Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wówczas wykonawca powinien opracować materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz – w razie konieczności – uzyskać decyzję – informuje GDDKiA.
S11 w województwie śląskim w 2031 roku? Tak, jeśli…
W zeszłym roku złożone zostały wnioski o wydanie DŚU dla całej trasy S11 w województwie śląskim. Niedawno Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, po analizie dokumentacji odcinka od granicy województwa opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór, wskazała, że najkorzystniejszym dla środowiska rozwiązaniem będzie realizacja inwestycji według wariantu D.
– GDDKiA zaakceptowała argumentację RDOŚ i wyraziła zgodę na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla wskazanego wariantu – wyjaśniają w GDDKiA.
Dodajmy, że realizacja 65 km drogi ekspresowej S11 odbędzie się w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2028-2031, o ile – jak zastrzega GDDKiA – w odpowiednim czasie uzyskane zostaną wszystkie decyzje formalno-prawne oraz zapewnione będzie finansowanie.