Budowa S1: kiedy pojedziemy nową ekspresówką? GDDKiA: Najpierw zostaną oddane południowe odcinki. Zdjęcia

Budowa S1 to obecnie najważniejsza inwestycja drogowa w województwie śląskim. Po zakończeniu budowy nowych odcinków ekspresówki, a także przebudowie już istniejących, powstanie – jak podkreślają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – kluczowy korytarz transportowy łączący autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu.

Droga w przeszłości prowadziła do przejścia granicznego w Cieszynie, a teraz – do Zwardonia. – Kolejne zmiany pojawią się już wkrótce, a odczują je mieszkańcy Tychów, Pszczyny i Czechowic-Dziedzic – przypominają w GDDKiA.

S1 ominie miasta i wiele skrzyżowań

S1 prowadzi – w znacznej części – w śladzie wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, która została wybudowana w latach 70. i 80. ubiegłego wieku.

– Przez ponad 50 lat obwodnica GOP pomiędzy Podwarpiem a Tychami była najważniejszą arterią komunikacyjną w województwie śląskim. Docelowo jej funkcję przejęła S1, oferując użytkownikom nową jakość komunikacji dzięki większej funkcjonalności i prędkości przejazdu – wyjaśniają w GDDKiA.

Na skrócenie S1 i zarazem ominięcie najbardziej obciążonych odcinków DK1 pozwoli nowy odcinek – od Mysłowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów na skrzyżowaniu z S52. To rozwiązanie, które nie tylko wyeliminuje konieczności przejazdu przez Tychy, Pszczynę i Czechowice-Dziedzice, a tym samym wiele skrzyżowań i sygnalizacji świetlnych oraz przejść dla pieszych, podnosząc poziom bezpieczeństwa, ale i skróci czas przejazdu.

DK1 nie będzie już „krajówką”

Kiedy do użytku oddany zostanie nowy przebieg S1, to droga krajowa nr 1 między Tychami a Bielskiem-Białą straci status drogi krajowej. Drogą zajmować się będą samorządy.

Dziś droga krajowa nr 1 i droga ekspresowa S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach a granicą ze Słowacją w Zwardoniu ma 148 kilometrów. Za 140,6 km tej trasy odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaś za pozostałe odcinki – samorządy Tychów (5 km) i Bielska-Białej (2,4 km).

Na odcinku Tychy – Bielsko-Biała ta trasa ma status drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a dalej – to droga ekspresowa S1. Po przebudowie odcinka Dąbrowa Górnicza – Lędziny oraz wybudowaniu trasy Mysłowice – Bielsko-Biała oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki (odcinek Przybędza – Milówka) S1 będzie miała 133 kilometrów długości.

Kiedy pojedziemy nową ekspresówką?

Wiadomo już, że w pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1.

– Przewidujemy, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic nastąpi w III kwartale br. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał br.). O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodajmy, że zakończenie prac na odcinkach od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich do ruchu w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 roku.

S1 Przybędza Milówka. Przejazd szalunku do budowy obudowy tunelu

Może Cię zainteresować:

Drogowe tunele w Beskidach? Ten w Lalikach ma już 15 lat. A nowymi obiektami na S1 mamy pojechać jeszcze w tym roku

Autor: Grzegorz Lisiecki

06/03/2025

Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Lelów - Nakło

Może Cię zainteresować:

DK46: czas na kluczowy odcinek w kontekście planowanego połączenie drogi S11 z autostradą A1. Co z decyzją środowiskową?

Autor: Grzegorz Lisiecki

05/03/2025

Droga ekspresowa S11

Może Cię zainteresować:

Trwa budowa S11, kluczowej drogi ze Śląska na Pomorze. Ile „ekspresówki” już powstało? Są i protesty

Autor: Grzegorz Lisiecki

03/03/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama