Budowa S11: decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach zmienia przebieg trasy. W Lublińcu protestują

Proponowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wariant C poprowadzenia drogi ekspresowej S11 od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór został uznany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Katowicach za niemożliwy do zrealizowania. Powód? Negatywne oddziaływanie na środowisko, stwarzające w szczególności zagrożenie dla rzadkich gatunków sów. W tej sytuacji S11 będzie poprowadzona w alternatywnym przebiegu, czyli w wariancie D.

Fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S11

Akceptujemy propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S11 od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór w alternatywnym przebiegu – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Stanowisko to przekazano RDOŚ.

Sóweczka i włochatka bezpieczne. S11 nie będzie zagrożeniem

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach uznała wariant C przy budowie S11 za niemożliwy do zrealizowania. W tej wersji trasa ekspresówki miała bowiem przecinać lublinieckie lasy – w RDOŚ uznano, że nawet przy zastosowaniu odpowiednich działań ochronnych i zabezpieczających nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko. Szczególnie zagrożone byłyby rzadkie gatunki sów – sóweczka i włochatka, a także ich siedliska. Trasa kolidowałaby ze strefami ochrony ostoi miejsc rozrodu i regularnego przebywania tych gatunków ptaków, miałaby także wpływ na pozostałe gatunki ptaków i ich siedliska. Co więcej, jak argumentowano, wariant C wykazuje dużą kolizyjność z ciekami wodnymi, siedliskami płazów i ssaków oraz żerowiskami nietoperzy.

W tej sytuacji Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach zaproponowała do realizacji wariant D (tzw. fioletowy – tym kolorem oznaczony jest na mapach ten wariant), w którym S11 ma zostać poprowadzona między innymi wzdłuż istniejącej DK11. Jak argumentuje RDOŚ, za tym wariantem przemawia nie tylko konieczność ochrony siedlisk rzadkich i zagrożonych gatunków sów i pozostałych gatunków ptaków („wariant omija cenne siedliska ptaków migrujących, w tym kompleksy stawów w Ciasnej i Solarni, oraz stanowiska lęgowe rzadkich gatunków, takich jak łabędź krzykliwy”), ale ogranicza ingerencję w lasy lublinieckie.

– Wariant D wykorzystuje po części na odcinku, który przechodzi przez kompleks leśny, istniejącą drogę DK11. Tworzy jeden korytarz transportowy zamiast dwóch równoległych, co ogranicza fragmentację lasów i efekt brzegowy. Fragmentacja lasów jest jednym z kluczowych zagrożeń dla ekosystemów, a wariant D redukuje te negatywne skutki do minimum – podkreślają w RDOŚ.

Dokonano także analizy kryteriów pozaprzyrodniczych realizacji inwestycji. Wnioski? Budowa odcinka S11 w wariancie D wiąże się z najniższą liczba wyburzeń budynków mieszkalnych i gospodarczych. Co więcej, lokalizacja drogi blisko istniejącej już infrastruktury zmniejsza koszty techniczne, ograniczając między innymi budowę nowych obiektów mostowych.

Mat. RDOŚ w Katowicach

Wariant D drogi ekspresowej S11? Sprzeciw w Lublińcu

Niedawno, bo 31 stycznia, po informacji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, burmistrz Lublińca, radni i posłowie z Ziemi Lublinieckiej ogłosili wspólne stanowisko „w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S11 na terenie Gminy Lubliniec”.

„W związku z ukazaniem się komunikatu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach w sprawie wyboru wariantu przebiegu drogi S11 w województwie śląskim, odcinek 1, od granicy województwa opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór, Burmistrz Miasta Lublińca, Radni Rady Miejskiej w Lublińcu oraz Posłowie Ziemi Lublinieckiej wyrażają sprzeciw wobec stanowiska Regionalnej Dyrekcji co do przyjęcia alternatywnego wariantu D jako najkorzystniejszego rozwiązania dla środowiska” – czytamy w oświadczeniu.
I dalej: „Burmistrz Miasta Lublińca oraz Radni Rady Miejskiej w Lublińcu podtrzymują stanowisko zawarte w uchwale Nr 138/XIV/2019 Rady Miejskiej w Lublińcu z dnia 29 października 2019 r. w sprawie oświadczenia dotyczącego przebiegu drogi ekspresowej S11 na terenie Gminy Lubliniec czyli wyznaczenie docelowego przebiegu drogi ekspresowej S11 zgodnie z wariantem niebieskim – najmniej spornym przebiegiem trasy, pozwalającym na jej realizację przy minimalnym sprzeciwie właścicieli gruntów koniecznych do przejęcia pod drogę”.

65 kilometrów S11 w województwie śląskim

Przypomnijmy, że S11 będzie szybkim połączeniem Górnego Śląska między innymi z Poznaniem i Pomorzem Zachodnim. Po wybudowaniu wszystkich odcinków – czyli, według GDDKiA, do 2031 roku – cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina – niemal 620 km. S11 umożliwi pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie przy połączeniu z autostradą A1 w nieco ponad 5 godzin.

W województwie śląskim S11 będzie miała długość około 65 kilometrów.

– Realizację 65 km drogi ekspresowej S11 zaplanowaliśmy w systemie Projektuj i buduj na lata 2028-2031, pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych decyzji formalno-prawnych (w szczególności DŚU i decyzji ZRID) oraz zapewnienia finansowania dla tej inwestycji. Przypominamy również, że od września 2023 r. dla drugiego odcinka S11, od Małej Panwi (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich, o długości ponad 35 km, trwa także procedowanie DŚU – informuje GDDKiA.

Prawdopodobnie 12 lutego – o ile nie wpłynie żadne odwołanie (na przetarg wpłynęło 11 ofert) – GDDKiA podpisze wartą 6,1 mln zł umowę z firmą Multiconsult z Warszawy na wykonanie elementów Koncepcji programowej dla odcinka S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie. Dokumentacja projektowa powinna zostać przygotowana w ciągu 15 miesięcy.

S11 w województwie opolskim

Może Cię zainteresować:

Samochodem z Górnego Śląska do Kołobrzegu w 5 godzin? Jest projektant kolejnego odcinka ekspresówki S11

Autor: Grzegorz Lisiecki

23/01/2025

Tunel przez masyw Białożyński Groń

Może Cię zainteresować:

Budowa S1 w Beskidach: obejściem Węgierskiej Górki mamy pojechać w 2025 roku. Kończą się prace w tunelach

Autor: Grzegorz Lisiecki

04/02/2025

Pierwsza przebudowana jezdnia DK91 na odcinku pomiędzy Siedlcem Dużym i Koziegłowami

Może Cię zainteresować:

Przebudowa DK91: opóźnienia i terminowe aneksy do kontraktów. Coś się jednak na „starej jedynce” dzieje

Autor: Grzegorz Lisiecki

13/01/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama