Zabrze w tym roku uruchomi centra przesiadkowe w centrum miasta, przy ul. Goethego oraz w dzielnicy Rokitnica.
Otwarcie Centrum Przesiadkowego w sercu Zabrza tuż-tuż
To pierwsze lada chwila przyjmie pierwszych pasażerów. Przy Goethego, w miejscu popularnej "Belki" i niedaleko dworca PKP, powstał obiekt o powierzchni około 10,4 tys. metrów kwadratowych z dwoma peronami komunikacji autobusowej, parkingiem Park&Ride oraz poczekalnią i punktami usługowymi.
Dworzec w centrum Zabrza ma formę trzykondygnacyjnego obiektu o długości boku 120 metrów. Na parterze znajdują się miejsca postojowe dla autobusów oraz pas dla taksówek i busów. Na dwóch kolejnych piętrach przewidziano garaż ze 138 miejscami postojowymi, w tym dziesięcioma stanowiskami dla niepełnosprawnych.
O ile parter Centrum Przesiadkowego Zabrze Centrum przypomina klasyczne poczekalnie z "wandaloodpornymi" krzesełkami i infrastrukturą, to inne wnętrza wyglądają raczej jak salon w domu albo hotelowe lobby, a nie podobne miejsca funkcjonujące już od kilku lat w innych miastach Metropolii. Kolorowe fotele "uszatki", idealne na zagłębienie się tu z książką w ręku, dużo zieleni, okna przeszklone od podłogi do sufitu, elementy z jasnego drewna, intensywnie żółte czy zielone kanapy. Do tego budki telefoniczne, strefy relaksu, lada obsługi rodem ze Star Treka. No i ogród na dachu z tarasem widokowym. Tak to można czekać na autobus!
Dworzec za ponad 50 milionów złotych
Na terenie inwestycji zbudowano stacje ładowanie pojazdów elektrycznych, strefy Kiss&Ride oraz infrastruktura towarzysząca (biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc). Dworzec w centrum Zabrza miał powstać do końca kwietnia 2023 r., ale budowa się opóźniła. Wartość inwestycji to 54,7 mln złotych. Inwestorem jest Miasto Zabrze.
W ramach umowy na centrum przesiadkowe przy ul. Goethego przewidziano:
- budowę obiektu centrum przesiadkowego z zadaszeniem wraz z garażem otwartym wielopoziomowym oraz zagospodarowaniem terenu, obejmująca drogowy układu komunikacyjny, skomunikowany z pl. Dworcowym i ul. J. Goethego oraz parkingi i miejsca postojowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz wyposażeniem;
- przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu w zakresie kanalizacji sanitarnej, deszczowej, gazowej, wodociągowej sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych;
- przebudowę instalacji elektrycznych oraz słaboprądowych;
- przebudowę drogi, dojazdów, chodników, placów manewrowych;
- budowę obiektów małej architektury, stojaków ma rowery, ławek, koszy;
- budowę infrastruktury związanej z elektromobilnością;
- budowę ciągów pieszych i ścieżek rowerowych;
- wykonanie aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu wraz z uzyskaniem zatwierdzeń przez odpowiednie organy;
- wykonanie monitoringu wizyjnego;
- wykonanie systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, biletomatów.
Jak czytamy na profilu prezydent Zabrza Małgorzaty Mańki-Szulik na Facebooku, miasto wspólnie z ZTM pracuje nad uruchomieniem obsługi pasażerskiej w nowych centrach przesiadkowych.
Może Cię zainteresować:
Stalowe domy w Zabrzu. Oryginały, jakich świat nie widział. I w dodatku da się w nich mieszkać
Może Cię zainteresować: