Centrum przesiadkowe w Gliwicach ma być gotowe na początku 2023 roku. Będzie tu obsługiwana Kolej Metropolitalna

W głównym budynku Centrum Przesiadkowego w Gliwicach już malują ściany, a na żelbetowych słupach zadaszeniowych montują okładziny z blachy. Praca wre, a urzędnicy zapowiadają, że na początku przyszłego roku ta wielka miejska inwestycja będzie już gotowa do działania. A w perspektywie kilku lat - ma być tu obsługiwana również Kolej Metropolitalna.

CP Gliwice

Początek 2023 roku. Wtedy właśnie ma zacząć działać, budowane w północnej części gliwickiego dworca, centrum przesiadkowe. Realizowana z rozmachem miejska inwestycja będzie skupiała wszystkie środki transportu – w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Kolej Metropolitalną.

- Nowoczesne Centrum Przesiadkowe z wewnętrznym układem drogowym, wjazdami od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej i sąsiadującą z nimi strefą przystanków, postojów taxi i parkingów „kiss and ride”, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży zarówno gliwiczan, jak i mieszkańców całego regionu -informuje gliwicki magistrat i chwali się, że postęp prac przy budowie CP jest już bardzo zaawansowany.

Budowa CP Gliwice. Postęp prac widać gołym okiem

Obecnie pod największą „falą” budynku głównym Centrum Przesiadkowego na poziomie piwnic w dalszym ciągu trwa montaż instalacji obsługujących cały kompleks CP – central wentylacyjnych, węzłów chłodu oraz ciepła, rozdzielni elektrycznych, automatyki. W łazienkach na piętrze i parterze zamontowano ścianki działowe z laminatów HPL i lustra. Na parterze pojawiły się wielkoformatowe płyty HPL z panoramą Gliwic. Trwa malowanie ścian, montaż szklanych balustrad i drzwi przesuwnych.

Na słupach żelbetowych zadaszenia głównego CP rozpoczęto montaż okładziny z blachy tytanowo-cynkowej. Wykonawca zajął się również instalacjami monitoringu i nagłośnienia. Cały czas wieszane są oprawy oświetleniowe – podobnie jak w nowym tunelu w strefie przejść podziemnych łączących Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP. Tam, oprócz monitoringu i nagłośnienia, montowana jest także instalacja przeciwpożarowa.

W umiejscowionym z boku – poza strefą wiat – przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego trwa montaż urządzeń do obsługi obiektu, zlokalizowanych na dachu – m.in. central wentylacyjnych i jednostek klimatyzacji. Te pomieszczenia docelowo zostaną przeznaczone pod wynajem komercyjny.

W południowej części dworca powstanie nowa przestrzeń miejska. Czyli co?

Centrum przesiadkowe powstaje tuż obok dwóch ważnych dla miasta zabytków - wieży ciśnień przy ulicy Kolberga oraz budynku dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej.

W tych rejonach wykonawca przebuduje układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym ma stworzyć w przyszłym roku „przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską". Co to w praktyce oznacza? Tego urzędnicy nie ujawniają.

W kolejnym etapie wykonana zostanie pozostała część placu Piastów, fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz plac przed dworcem PKP. Obecnie wiemy już, że prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 r. – informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach, który nadzoruje przebudowę po południowej stronie dworca PKP realizowaną przez Eurovię Polska. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 44 mln zł.

Ulica Zwycięstwa w Gliwicach rok 1975

Może Cię zainteresować:

Zwycięstwa w Gliwicach była piękną ulicą nawet za PRL-u. Jeździły tramwaje, świeciły neony. Zamiast banków były kawiarnie

Autor: Redakcja

06/03/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon