Władze Gliwic poinformowały, że prace przy centrum przesiadkowym realizowane po północnej stronie dworca weszły w kolejną fazę.
- W ulokowanym pod największą „falą” budynku głównym centrum przesiadkowego zakończył się montaż wentylacji, klimatyzacji, instalacji elektrycznych i niskoprądowych, realizowanych na poziomie pierwszego piętra i parteru. Na poziomie piwnicy trwa montaż central wentylacyjnych. Gotowe jest wyposażenie łazienek, z których w przyszłości będą korzystać pasażerowie – klienci CP. Z kolei w pomieszczeniach socjalnych i toaletach WC budowlańcy zajmują się sufitami i malowaniem ścian. Wciąż toczą się prace związane z montażem balustrad i specjalnych paneli – laminatów HPL, niemniej te z napisem GLIWICE są już na miejscu - poinformował rzecznik gliwickiego urzędu miasta.
Wciąż trwają prace przy montażu paneli fotowoltaicznych i oświetlenia. Widać też postęp prac w tunelu, który przebiega pod dworcem głównym. Nowy tunel połączy centrum przesiadkowe z dworcem PKP. Będzie tam cała sieć przejść podziemnych.
Drogi dojazdowe do centrum przesiadkowe rozkopane. Co z Placem Piastów?
Wciąż toczą się prace przy budowie dróg wewnętrznych powstającego centrum przesiadkowego. Chodzi o trasy w obrębie wiat peronowych. Docelowo tzw. obszar zasadniczy dostępny będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej, taksówek oraz pojazdów upoważnionych specjalnymi pozwoleniami.
- Przy wjazdach do Centrum od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej kończą się roboty sieciowe, a intensywnie toczą się drogowe. Doskonale widoczny dla przechodniów idących ul. Tarnogórską jest mur oporowy z gabionów przy wylocie z CP - informuje gliwicki magistrat.
A co z Placem Piastów? W tym momencie jest to jedno wielkie rozkopane miejsce budowy. Drogowcy zaczęli już układać nawierzchnię w północnej części placu. Zakończony został za to etap prac związany z przebudową sieci uzbrojenia podziemnego na odcinku ul. Zwycięstwa – między ulicami Bohaterów Getta Warszawskiego i Dubois. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z układaniem nawierzchni w tym miejscu.
Koszt centrum przesiadkowego? 184 mln złotych
Za prace przy centrum przesiadkowym po północnej stronie dworca głównego odpowiada konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.
Z kolei całość prac po południowej stronie dworca PKP (Plac Piastów) realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.