Turyści, którzy docierają pod kasy kolejki na Kasprowy Wierch przeżywają szok. Za bilet normalny w jedną stronę w tzw. sezonie wysokim (22 czerwca – 30 września) trzeba zapłacić 115 zł, a za bilet ulgowy 95 zł. Przejazd w obie strony kosztuje 139 zł, ulgowy 115 zł. Oznacza to, że czteroosobowa rodzina za wjazd na szczyt musi zapłacić ponad 400 zł, a w obie strony już ponad 500 zł. Jak relacjonuje Wirtualna Polska, ceny tego roku odstraszają turystów. Chętnych na przejazd kolejką jest niewielu.
- My wolelibyśmy chyba już iść na nogach niż jechać tą kolejką – powiedział Wirtualnej Polsce turysta z Kujaw. Dodał, że w jego odczuciu „cena jest bardzo zaporowa”. - Dlatego te kolejki jeżdżą prawie puste – podkreślił.
Bilety są tańsze po godz. 14.00, pod warunkiem, że zostaną kupione przez internet. I tak np. bilet normalny w obie strony po godz. 14.00 kosztuje 129 zł, a po godz. 16.00 - 119 zł. Nieco tańsze są również kursy, które odbywają się wcześnie rano.
„Elka” zamiast kolejki na Kasprowy Wierch?
Może więc zamiast do Zakopanego wybrać się do Parku Śląskiego i przejechać się „Elką”? Oczywiście widoki nie są tak spektakularne jak z Kasprowego Wierchu i zdjęcia w mediach społecznościowych nie zrobią takiego wrażenia, ale też jest ładnie.
Z góry można oglądać m.in. Stadion Śląski, Planetarium Śląskie, parkowe Rosarium, zwierzęta w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym czy Kukurydze na osiedlu Tysiąclecia. I co najważniejsze - bilety na parkową kolejkę są kilka razy tańsze niż wjazd na Kasprowy Wierch. W dodatku to najdłuższa nizinna kolej linowa w Europie! Jest się czym pochwalić na Facebooku albo Instagramie.
Kolej linowa „Elka” w Parku Śląskim. Cennik
Bilety indywidualne
- 1 przejazd: normalny 27 zł, ulgowy 20 zł
- 2 przejazdy: normalny 35 zł, ulgowy 25 zł
- 4 przejazdy: normalny 45 zł, ulgowy 35 zł
Bilety rodzinne
- 2 przejazdy: 2 os. dorosłe + 2 dzieci – 100 zł, 2 os. dorosłe + 3 dzieci – 120 zł
- 4 przejazdy: 2 os. dorosłe + 2 dzieci – 130 zł, 2 os. dorosłe + 3 dzieci – 150 zł
Na razie można podróżować na dwóch (z trzech historycznych) odcinkach kolejki – między Stadionem Śląskim a Legendią Śląskim Wesołym Miasteczkiem (odcinek liczy 2185 metrów, a przejazd w jedną stronę trwa około 20 minut) oraz Legendią a Planetarium Śląskim (odcinek ma 1714 metrów, a przejazd nim zajmuje około 15 minut w jedną stronę).
Po 20 latach „Elka” wróci na pełnej trasie w Parku Śląskim
W 2026 roku „Elka”, po 20 latach przerwy, wróci na pełnej trasie historycznej. W piątek, 19 lipca 2024 r., podpisano umowę na odbudowę trzeciego odcinka linowej kolejki, który połączy Stadion Śląski z Planetarium – Śląskim Parkiem Nauki. Zgodnie z umową powinien on być gotowy w lutym 2026 r., a koszt inwestycji to blisko 63 mln zł. Ten odcinek kolejki będzie najkrótszy i, tak jak poprzednio, będzie miał ponad 1,5 km. Przejazd nim zajmie niecałe 15 minut w jedną stronę. Pasażerów będzie wozić 20 czteroosobowych kanap i 10 gondoli.
– Naszym celem jest to, aby już w 2026 roku odwiedzający Park Śląski mogli korzystać ze wszystkich odcinków „Elki”. Widzimy rosnące zainteresowanie tą atrakcją zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy chcieliby do parku przyjechać i zwiedzać go nie tylko spacerując, ale również spojrzeć z perspektywy lotu ptaka na nasz piękny park – mówił Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego.
W 2024 roku z parkowej kolejki skorzystało już 150 tys. osób, a najlepszy był rok 2022, kiedy „Elką” przejechało 210 tys. osób. W Parku Śląskim szacują, że za dwa lata, kiedy kolejka wróci na pełnej trasie, będzie z niej korzystało 350 tys. osób rocznie.
Stara Elka została uroczyście otwarta 7 września 1967 r. Była to wówczas (i nadal jest, nawet na dwóch odcinkach) najdłuższa nizinna kolej linowa w Europie – jej długość wynosiła nieco ponad 5,5 km, a trasa była podzielona na trzy odcinki. W tej formie kolejka funkcjonowała do 2005 r. Później została zamknięta i rozebrana z powodu złego stanu technicznego.
Przerwa w działaniu kolejki trwała do września 2013 roku, kiedy oddano do użytku pierwszy odcinek nowej „Elki”, między Stadionem Śląskim a obecną „Legendią”. W grudniu 2023 roku oddano do użytku drugą linię kolejki, między „Legendią” a Planetarium Śląskim. Po odbudowaniu wszystkich odcinków Elka będzie miała, tak jak poprzednio, około 5,5 km długości, a przejazd wszystkimi odcinkami zajmie niecałą godzinę.
Może Cię zainteresować:
Elka powróci na pełnej trasie w Parku Śląskim. Podpisano umowę na odbudowę trzeciego odcinka
Może Cię zainteresować: