Chorzowska estakada się sypie. Zakaz ruchu ciężarówek od 3 lutego. Miasto zamówi ekspertyzę

Chorzowską estakadą każdego dnia przejeżdża 45 tysięcy samochodów i w większości jest to ruch tranzytowy. Wyremontowana dwanaście lat temu nie wytrzymuje tego obciążania i na całej jej długości występuję spękania. Władze Chorzowa postanowiły więc tam wprowadzić ograniczenia w ruchu. Od 3 lutego 2025 r. estakadą nie będą mogły przejeżdżać samochody o masie powyżej 12 ton. O tym co dalej zdecyduje ekspertyza.

Czterystumetrową estakadę nad rynkiem w Chorzowie zbudowano w latach 70. XX wieku. Ostatni poważny remont przeszła w latach 2012-2013. Gwarancja udzielona po tych pracach wynosiła 10 lat i... tyle estakada wytrzymała. Po tym czasie zaczęła się sypać. Na całej jej długości pojawiły się spękania i odpadają fragmenty betonu.

Ograniczenia w ruchu na chorzowskiej estakadzie

Władze Chorzowa postanowiły więc wprowadzić ograniczenie tonażowe na estakadzie. Od najbliższego poniedziałku, 3 lutego 2025 r., nie będą mogły nią przejeżdżać samochody o masie powyżej 12 ton. To jest około jednego procenta z 45 tys. samochodów, które każdego dnia przejeżdżają estakadą.

20 stycznia 2025 roku otrzymaliśmy opinię prof. Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej, w której proponuje takie rozwiązanie ze względu na to, że części tej estakady zaczęły odpadać. Pierwsze takie zdarzenia miały miejsce w 2023 roku. Widzieliśmy, że jest jakaś korozja i zastanawialiśmy się, co jest tego powodem. Inżynierowie, którzy się tym zajmowali poprosili więc o taką opinię – mówi prezydent Chorzowa, Szymon Michałek.

Ograniczenie tonażowe na chorzowskiej estakadzie nie będzie obowiązywało pojazdów autobusów komunikacji miejskiej czy samochodów uprzywilejowanych, m.in. straży pożarnej, której komenda znajduje się w pobliżu estakady. Pozostałe ciężkie samochody będą musiały korzystać z objazdów, które poprowadzą:

  • z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej, Parkowej i al. Wojska Polskiego w kierunku Bytomia (droga krajowa nr 79) do czasu oddania do użytku mostu nad rzeką Rawą: al. Wojska Polskiego – ul. Górnicza – ul. Racławicka – al. Bojowników o Wolność i Demokrację – droga wojewódzka nr 902 (kierunek Świętochłowice) – ul. Nomiarki – ul. 75 Pułku Piechoty – ul. Żołnierzy Września – ul. 3 Maja – ul. Katowicka (w kierunku do Bytomia). Po zakończeniu remontu mostu (planowany termin 15.04.2025 r.) objazd z kierunku al. Wojska Polskiego w kierunku drogi wojewódzkiej nr 902 poprowadzony zostanie krótszą trasą prowadzącą przez ul. Gałeczki
  • z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej i 3 Maja w kierunku Katowic: ul. 3 Maja – ul. Żołnierzy Września – ul. 75 Pułku Piechoty – ul. Nomiarki – ul. Żołnierska (Świętochłowice) – droga wojewódzka nr 902 w kierunku Katowic
  • c. z kierunku skrzyżowania ul. Rynek, ul. Meitzena i ul. Katowickiej w kierunku w kierunku Bytomia (droga krajowa nr 79): ul. Rynek, ul. Pocztowa, pl. Dworcowy, ul. Sienkiewicza, ul. Floriańska, ul. 3 Maja, ul. Katowicka (w kierunku do Bytomia)
  • z kierunku skrzyżowania ul. Kościuszki i ul. Moniuszki w kierunku Katowic (droga krajowa nr 79): ul. Kościuszki i ul. Parkowa
W pierwszej fazie policjanci będą kierować na te objazdy. W zależności od zdyscyplinowania tych kierowców w późniejszym czasie będziemy ewentualnie wobec nich wyciągać odpowiednie konsekwencje – mówi asp. Karol Kolaczek z Komendy Miejskiej Policji w Chorzowie.

O tym co dalej z estakadą zdecyduje ekspertyza

Na razie zabezpieczono na estakadzie miejsca, w których odpada beton. Luźne elementy zostały odkute i – jak zapewnia prezydent Szymon Michałek – nie ma zagrożenia dla osób, które przechodzą pod estakadą. O tym co dalej zdecyduje ekspertyza, którą zamierzają zamówić władze miasta. Ma być gotowa w ciągu trzech miesięcy.

To da nam odpowiedź jaki jest stan całej konstrukcji. Wtedy też będzie wiadomo, czy i jakie trzeba podjąć kroki, aby utrzymać funkcjonalność tego ważnego obiektu na drodze krajowej nr 79 – mówi prezydent Michałek.

Co z obwodnicą Chorzowa?

Rozwiązaniem byłaby budowa obwodnicy Chorzowa i wyburzenie estakady, o czym w Chorzowie mówi się już od co najmniej kilkunastu lat. Obwodnica miałaby się zaczynać w rejonie ul. Parkowej przy Stadionie Śląskim i przebiegać przez tereny dawnej Huty Kościuszko w kierunku Bytomia. Po raz ostatni w planach pojawiła się w 2014 r. i... na planach się skończyło.

Jej koszt był zakładany na około 1,5 mld zł, o ile dobrze pamiętam. Dzisiaj byłaby to pewnie kwota 3 czy 4 mld zł. Bez środków centralnych, rządowych środków taka inwestycja jest niemożliwa. Żaden samorząd, może poza miastem stołecznym, nie jest w stanie takiej inwestycji wziąć na swoje barki – mówi prezydent Michałek.

Szymon Michałek dodaje, że jest wielkim zwolennikiem budowy takiej obwodnicy. Podkreśla, że wtedy Chorzów odzyskałby rynek i miał lepiej skomunikowane tereny inwestycyjne. Co ciekawe na jednej z wizualizacji inwestycji o nazwie District Park Chorzów, która planowana jest na terenach po Hucie Kościuszko, została umieszczona nieistniejąca obwodnica.

Chorzów Rynek 1960

Może Cię zainteresować:

Chorzowski rynek był piękny, ale… transport okazał się ważniejszy niż miasto

Autor: Redakcja

06/09/2022

Opole estakada

Może Cię zainteresować:

Opole ma pomysł z epoki Gierka: budowa estakady w centrum. Wpadnijcie do Chorzowa, można taką obejrzeć

Autor: Grzegorz Lisiecki

18/03/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon