Nad projektem "IN NOVA", o którym mowa, będzie pracować kilkanaście uczelni, koncernów i instytucji z całego świata, a jego liderką została Politechnika Śląska. Zakłada on prace nad redukcją uciążliwych hałasów, które emitują pojazdy, urządzenia domowe czy przemysłowe, za pomocą sterowania mikrodrganiami ich obudów.
- Metody, które chcemy zastosować są metodami bardzo innowacyjnymi. Dotyczą redukcji hałasu poprzez sterowanie mikrodrganiami struktur. Można to wytłumaczyć na przykładzie poszycia kadłuba samolotu jako bariery dźwiękochłonnej dla hałasu transmitowanego od silników do kabiny pasażerskiej. Nasze rozwiązanie umożliwi sterowanie mikrodrganiami tworzących go warstw, przekształcając poszycie w naturalną blokadą dla hałasu - wyjaśnia prof. Marek Pawełczyk z Politechniki Śląskiej.
- Hałas przechodzący przez takie obudowy powoduje dużą uciążliwość, a w przypadku urządzeń przemysłowych jest również powodem wielu chorób cywilizacyjnych, dlatego jego hałasu ma olbrzymie znaczenie. Niestety obecne techniki, polegające głównie na izolacji pasywnej poprzez bariery dźwięko-akustyczne są niewystarczające. Jedynie bardzo grube i ciężkie materiały mogłyby być skuteczne, jednak w dobie redukcji surowców mineralnych takie rozwiązania nie są akceptowalne. Mniejsza waga to też mniejsze zużycie energii, dlatego należy poszukiwać innych, bardziej efektywnych rozwiązań powodujących nie tylko redukcję hałasu, ale również redukcję ciężaru i rozmiaru urządzeń przy odpowiedzialnym wykorzystaniu materiałów - tłumaczy.
W
Katedrze Pomiaru Systemów Sterowania Politechniki Śląskiej
prowadzono już doświadczenia związane z tego typu metodami. Jak
zapewnia prof. Marek Pawełczyk, wyniki były bardzo obiecujące.
Może Cię zainteresować:
Nie jedno, a kilka rozproszonych Centrów Nauki w Katowicach. Trwają rozmowy z uczelniami
Doktoraty i publikacje. Finansowanie z Unii Europejskiej
"IN-NOVA" zakłada intensywne prace badawcze, m.in. zrekrutowanie dziesięciorga doktorantów, którzy będą mogli dzięki temu bronić swoich doktoratów na dwóch uczelniach w dwóch różnych krajach, a później nadal rozwijać się naukowo. Do tego przewidziano kilkadziesiąt publikacji w renomowanych czasopismach, przygotowanie gotowych rozwiązań technicznych, norm, metod certyfikacji, szkoleń i działań propagujących konieczność redukcji hałasu.
- Wartością dodaną udziału w projekcie będzie przygotowanie młodych naukowców do pełnienia roli liderów w zakresie związanym z metodami redukcji hałasu urządzeń. Będą oni korzystali z wielu możliwości staży zarówno na innych uczelniach, ale także w międzynarodowych przedsiębiorstwach. Zadeklarowaliśmy powstanie rozwiązań technicznych, które będą wdrażane przez firmy będące beneficjentami czy partnerami w projekcie - mówi prof. Marek Pawełczyk
W pracach nad projektem "IN NOVA" będą uczestniczyć m.in. Airbus, Siemens i Muller-BBM, a także University College London, Universitat Politecnica de Valencia czy Quatar University.
Działania pod przewodnictwem Politechniki Śląskiej zostaną sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont Europa. Całkowity koszt oszacowano na 2,7 mln euro. Prace powinny rozpocząć się w 2022 roku i potrwać do czterech lat.