Co dalej z fabryką Izery? Akumulatory zamiast samochodów elektrycznych? Prof. Robert Tomanek: ,,Projekt wymaga rewizji"

Polski czy chiński samochód elektryczny? Oto jest pytanie. Budowa fabryki Izery w Jaworznie od samego początku wzbudzała wątpliwości. Plany były ambitne, podobnie jak harmonogram. Zdaniem prof. Roberta Tomanka projekt wymaga rewizji. ,,Kiedy słyszę, że państwo ma coś robić, za pomocą państwowej spółki, to zawsze mam wątpliwości" - mówił w Protokole rozbieżności TVP Katowice.

ElectroMobility Poland
Izera prototyp katowice

Zamiast Izery fabryka akumulatorów? Tomanek: ,,Projekt wymaga rewizji"

Miało być milion samochodów elektrycznych, na razie jest wycięty las. Trwają analizy pozostawionego przez rząd PiS projektu budowy fabryki Izery w Jaworznie. Przez sześć lat nie powstała nawet jedna ściana budynku. Pytany o tę sprawę prof. Robert Tomanek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ekonomista i były wiceminister rozwoju przyznał, że rozłożenie projektu w czasie jest wytłumaczalne, z uwagi na procedury, w tym m.in. okres oczekiwania na decyzje środowiskowe. Początkowy harmonogram był jednak nazbyt optymistyczny.

- Samochód z Jaworzna być może ma szanse, ale będzie to samochód w dużej mierze na podzespołach chińskich, albo w ogóle będzie to chiński koncept. Izera ma pewne rozwiązania przygotowane. Pytanie na ile rynek zechce taki nowy produkt kupić, mając alternatywne propozycje - mówił prof. Tomanek na antenie TVP Katowice.

W opinii byłego wiceministra rozwoju nie ulega wątpliwości, że pierwotne założenia dotyczące inwestycji wymagają rewizji. Do rozstrzygnięcia pozostaje zakres zmian.

- Mam poważne wątpliwości, czy realizowanie projektu w pierwotnym kształcie ma sens i zastanawiałbym się nad ewentualnym przekonwertowaniem działalności zespołu, który został zgromadzony, to jest cenna wartość, na inne obszary gospodarki i przemysłu.

Według prof. Tomanka być może należy rozważyć aktualne potrzeby przemysłu zbrojeniowego lub zastanowić się np. nad fabryką akumulatorów. Czy w świetle rozważanego przez instytucje unijne luzowania obostrzeń wobec samochodów spalinowych, pojawia się nowa możliwość dla fabryki w Jaworznie? Robert Tomanek stwierdził, że tendencja zdaje się być nieodwracalna, a ewentualne poluzowanie obostrzeń jest rozwiązaniem tymczasowym. Nie warto więc inwestować w spalinowce, bo i tak będzie rosło zapotrzebowanie na samochody niskoemisyjne. - Próba obrony status quo to moim zdaniem jest ryzykowne rozwiązanie.

Polski czy chiński samochód elektryczny...?

Na ewentualnej realizacji projektu fabryki Izery bardziej skorzysta Polska czy Chiny? Sytuacja w której polski rząd de facto współfinansuje produkcję chińskiego samochodu, dopłaty do jego zakupu mają być dotowane z Krajowego Planu Odbudowy, a Chińczycy omijają cło, wzbudza poważne wątpliwości.

Zdaniem prof. Tomanka trudno dziś rozstrzygnąć proporcje i stwierdzić jednoznacznie, kto bardziej skorzystałby na takiej inwestycji. Zwrócił przy tym uwagę na kontekst geopolityki i relacji pomiędzy Chinami a Unią Europejską. Marcin Zasada dopytywał swojego gościa, po co więc powoływano państwową spółkę i zdecydowano o budowie fabryki dla prywatnego inwestora, w tym przypadku chińskiego koncernu?

- Generalnie kiedy słyszę, że państwo ma coś robić, za pomocą państwowej spółki, to zawsze mam wątpliwości. Zwłaszcza jeżeli jest biznes, który to robi ze środków prywatnych. W Polsce produkuje się pojazdy elektryczne i to w dużych ilościach. Jesteśmy na przykład europejskim liderem w produkcji autobusów elektrycznych.
Izera

Może Cię zainteresować:

Co dalej z Izerą? Jest nowy prezes ElectroMobility Poland, nowa Rada Nadzorcza spółki i zgoda na budowę fabryki. Decyzji rządu jednak jeszcze nie ma

Autor: Grzegorz Lisiecki

19/05/2024

Izera

Może Cię zainteresować:

Rada nadzorcza ElectroMobility Poland została odwołana, audyt w spółce trwa. Pieniądze z KPO zamiast na Izerę trafią do rolników, ale...

Autor: Grzegorz Lisiecki

21/03/2024

Wojciech saluga

Może Cię zainteresować:

Fabryka Izery to mrzonka? ,,Spółka przejadła pół miliarda, a mamy wycięty las". Poseł KO Wojciech Saługa nie wróży projektowi świetlanej przyszłości

Autor: Szymon Karpe

14/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon