W
ubiegły piątek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą ponad
700 mln zł umowę na przebudowę linii od Będzina do Katowic
Szopienic Południowych. Same prace mają ruszyć już w czwartek (12
października) na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny, co od razu
przełoży się na wydłużenie czasu przejazdu pociągów. Na razie
zmiany będą nieznaczne (na odcinku Będzin – Katowice rzędu
kilku minut), ale to dopiero początek. Przebywający w poniedziałek
w Katowicach prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział, że „na
końcowym etapie” jest kolejna umowa w ramach
tego projektu, dotycząca odcinka od
Katowic Szopienic Południowych do Piotrowic.
- To będzie najtrudniejsze zadanie, będziemy przebudowywać m.in. stację Katowice – przyznaje prezes Merchel. Jak wyjaśnia prace w Katowicach obejmować będą m.in. wymianę układu torowego i wydłużenie peronów.
-
Sam układ
peronów zostanie taki jak jest, bo
nie mamy możliwości
rozbudowy
o dodatkowe perony, choć na pewno by się przydały. Te
istniejące obecnie będą natomiast wydłużone,
żeby można było w ruchu regionalnym korzystać z dwóch kierunków
i żeby
pociągów mogło odjeżdżać więcej – tłumaczył
prezes PKP PLK.
Kolejarze przewidują kumulację utrudnień. Uruchomią specjalną stronę internetową
Terminu rozpoczęcia prac na samej stacji w Katowicach kolejarze jeszcze nie podają. Póki co przebudowa węzła w stolicy województwa zanotowała już pierwszy poślizg. Od 16 października prace torowe miały się bowiem rozpocząć między Kobiórem, a Pszczyną. Koleje Śląskie już oficjalnie przekazały pasażerom, że dojeżdżając z tamtej strony muszą się liczyć z dłuższymi czasami przejazdów i ewentualną utratą skomunikowań. Teraz przedstawiciele spółki bynajmniej nie są zachwyceni tym, że stało się inaczej.
- Termin zakończenia prac jest stały, więc późniejsze ich rozpoczęcie skumuluje trudności – stwierdził w trakcie poniedziałkowej debaty poświęconej przebudowie katowickiego węzła Damian Łuniewski, naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich.
Jak dodał przewoźnik ma kilka scenariuszów działania na wypadek nieprzewidzianych przerw w ruchu i obecnie prowadzi rozmowy z PKP PLK chcąc te scenariusze przećwiczyć.
- Jeżeli coś się wydarzy, czego nie byliśmy w stanie przewidzieć na etapie planowania rozkładu, to mamy kroki jak reagować, jak kierować pociągami, gdzie kierować pasażerów na ewentualną komunikację zastępczą, czy też miejską – mówił Łuniewski (przewoźnik uruchomił też specjalną stronę internetową – www.wezelkatowicki.pl – gdzie publikowane są informacje m.in. o bieżących utrudnieniach związanych z przebudową węzła).
Przy
okazji zdradził też jaki odsetek obecnie kursujących pociągów
przewoźnik chce zachować w rozkładzie na czas przebudowy. I tak,
od
strony Szopienic do
centrum Katowic miałoby docierać ok.
80 proc. z
dotychczasowej liczby składów, od
Ligoty - 97 proc., natomiast
od
Gliwic - ok. 80 proc. (przy
czym to dane
w
skali rocznego
rozkładu jazdy, więc
w poszczególnych miesiącach może to wyglądać różnie).
Na kolei wielki plac budowy. Tak będzie przez kilka lat
Prace w samych Katowicach i najbliższej okolicy to jednak tylko część większego projektu obejmującego przebudowę linii od Zagłębia do Zebrzydowic. Jak przekazał prezes PKP PLK w „najbliższych dniach” spółka podpisze umowę na przebudowę odcinka Tychy – Most Wisła przed Czechowicami Dziedzicami, zaś w procedurze przetargowej jest odcinek od Zabrzegu do Zebrzydowic.
Docelowo na przestrzeni najbliższych kilku lat kompleksową modernizację ma zatem przejść cała linia od Będzina do Zebrzydowic. Na całej jej długości pociągi mają zyskać możliwość rozwijania do prędkości 160 km na godzinę, zlikwidowana ma zostać znaczna część przejazdów w poziomie szyn, a przede wszystkim między Będzinem a Tychami będzie to linia czterotorowa, co zasadniczo zwiększy jej przepustowość pozwalając na uruchamianie większej liczby pociągów.
- Średni czas realizacji takich prac to od 3 do 4 lat, więc lata 2024-2027 będą dużym placem budowy – zapowiada prezes Merchel.
---------------------------------------------------------------------------------
Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się do newslettera ŚLĄZAGA, a będziesz mieć pewność, że nie przegapisz innych naszych ciekawych tekstów. Zapisy: www.slazag.pl/newsletter