Co z fabryką Izery? Jest przetarg na teren w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Cena wywoławcza: 128 milionów złotych

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie – zapewnia ElectroMobility Poland, spółka odpowiadająca za pierwszy polski samochód elektryczny, w mediach społecznościowych. Czy rozwiewa w ten sposób wątpliwości internautów – trudno powiedzieć. Faktem jest, że Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna ogłosiła przetarg na teren, na którym EMP chce wybudować fabrykę. Cena wywoławcza? 128 milionów złotych.

Fabryka Izery, pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, ma powstać w obrębie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, będącego – dodajmy – częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To teren, który Jaworzno, na zasadzie wymiany, pozyskało w 2022 roku od Lasów Państwowych. Znajduje się w okolicy jaworznickich elektrowni, w północno-zachodniej części miasta, przy węźle A4 z S1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący JOG został uchwalony w również w 2022 roku. Wcześniej eksploatowano tu piasek, wydobywano też węgiel kamienny.

W tym roku Lasy Państwowe karczowały i oczyszczały teren pod JOG. Jaworzno już wcześniej pozyskało dotację w wysokości 100 mln złotych na uzbrojenie tego obszaru w media. Chodzi o budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz ze stacją oczyszczania wody. Miasto ma zadbać ponadto o układ drogowy na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Budowa fabryki w 2024 roku?

Zakład produkujący Izerę ma zająć około 117 hektarów. Przypomnijmy harmonogram, który przedstawiła spółka EMP: budowa fabryki ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku i zakończyć się po 21 miesiącach. Etap rozruchu technologicznego zaplanowano na koniec roku 2025, zaś regularna produkcja ma ruszyć w 2026 r. Jak szacuje ElectroMobility Poland, zdolność produkcyjna fabryki w Jaworznie od 2025 r. ma wynosić 100 tysięcy samochodów rocznie, natomiast od 2030 roku – 200 tysięcy. Ma to być związane ma z zaplanowaną rozbudową wydziałów spawalni i montażu, instalacją dodatkowych linii produkcyjnych w lakierni, a także z budową tłoczni.

Budowa fabryki i uruchomienie produkcji ma kosztować 6 miliardów złotych. W Jaworznie najpierw produkowana ma być Izera w wersji SUV (crossover segmentu C), potem zaś kombi i hatchback. Platformę, Sustainable Experience Architecture (najprawdopodobniej w wersji SEA2), dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego dostarczy chińskie Geely. W fabryce Izery ma zostać zatrudnionych niemal 2,5 tysiąca osób.

Wszystko gotowe…

– Mamy gotowy projekt koncepcyjny zakładu, projekty linii montażowych. Kończymy pracę nad projektem budowlanym. Do końca tego roku wybierzemy generalnych wykonawców robót budowlanych – podkreślają w ElectroMobility Poland.

Przypomnijmy, że EMP współpracuje z warszawską spółką Prochem, która jest inwestorem zastępczym, a także z niemiecką firmą Dürr Systems AG. I to właśnie Niemcy zaprojektowali linie produkcyjne dla fabryki, opracowali także koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych – spawalni, lakierni i montażu oraz przygotowali wytyczne do projektu budowlanego, które są związane z technologią produkcji. Opracowano również wewnętrzny proces logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza.

Wszystko wydaje się być gotowe, ale teren pod fabrykę nie jest jeszcze własnością EMP. Spółka musi najpierw przystąpić do przetargu, a potem go wygrać.

… przetarg już jest

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna ogłosiła przetarg na działkę o powierzchni 116,9415 ha (przy. ul. Wojska Polskiego i Obrońców Września 1939 roku) z ceną wywoławczą 128 milionów złotych. Dodajmy: do zaoferowanej przez oferenta ceny zostanie doliczony należny podatek VAT (według stawki obowiązującej w dacie sprzedaży). Jak można przeczytać w ogłoszeniu, oferty należy składać do 19 września (do godz. 16) w siedzibie KSSE w Katowicach. Otwarcie ofert, ich ocena formalna, a także ogłoszenie podmiotów zakwalifikowanych do części niejawnej przetargu zaplanowane jest na 26 września (o godz. 10), również w siedzibie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA.

Aby wziąć udział w przetargu, należy wpłacić wadium w wysokości 10 procent ceny wywoławczej, czyli 12,8 mln zł. Oferty będą dodatkowo punktowane. Za co można zdobyć punkty? Ano za planowaną podstawową działalność – na przykład za produkcję samochodów. Albo za planowaną powierzchnię użytkową budynków (im więcej, tym lepiej), czy też za posiadanie decyzji o wsparciu projektu inwestycyjnego oferenta. „O wyborze Oferenta decydować będzie wyższa liczba uzyskanych w przetargu punktów, która maksymalnie wynosi 100 punktów” – czytamy w treści przetargu.

Na koniec przypomnijmy, że większościowym udziałowcem spółki ElectroMobility Poland jest Skarb Państwa (90,8 proc.), zaś mniejszościowymi spółki energetyczne – Energa (2,3 proc.), Enea (2,3 proc.), Tauron (2,3 proc.) i PGE (2,3 proc.). – Do końca tego roku zaprezentujemy pełne finansowanie projektu do momentu uruchomienia produkcji – zapowiadają w EMP.

Prototyp Izery w wersji SUV zaprezentowany w 2020 roku

Może Cię zainteresować:

Czy Izera będzie zbyt droga? Ekspert: „200 tysięcy złotych to absolutne minimum. Taniej po prostu się nie da”

Autor: Grzegorz Lisiecki

31/03/2023

Izera

Może Cię zainteresować:

Pininfarina, legendarne włoskie biuro stylistyczne, będzie współtworzyć projekt Izery. „Zyskujemy dostęp do kompetencji, kadr i zaplecza”

Autor: Grzegorz Lisiecki

21/03/2023

Izera showcar

Może Cię zainteresować:

Chiński koncern, który ma dostarczyć platformę dla Izery, na czarnej liście za interesy w Rosji. Co zatem dalej z Izerą?

Autor: Grzegorz Lisiecki

30/06/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon