Fabryka Izery, pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, ma powstać w obrębie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, będącego – dodajmy – częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To teren, który Jaworzno, na zasadzie wymiany, pozyskało w 2022 roku od Lasów Państwowych. Znajduje się w okolicy jaworznickich elektrowni, w północno-zachodniej części miasta, przy węźle A4 z S1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący JOG został uchwalony w również w 2022 roku. Wcześniej eksploatowano tu piasek, wydobywano też węgiel kamienny.
W tym roku Lasy Państwowe karczowały i oczyszczały teren pod JOG. Jaworzno już wcześniej pozyskało dotację w wysokości 100 mln złotych na uzbrojenie tego obszaru w media. Chodzi o budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz ze stacją oczyszczania wody. Miasto ma zadbać ponadto o układ drogowy na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Budowa fabryki w 2024 roku?
Zakład produkujący Izerę ma zająć około 117 hektarów. Przypomnijmy harmonogram, który przedstawiła spółka EMP: budowa fabryki ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku i zakończyć się po 21 miesiącach. Etap rozruchu technologicznego zaplanowano na koniec roku 2025, zaś regularna produkcja ma ruszyć w 2026 r. Jak szacuje ElectroMobility Poland, zdolność produkcyjna fabryki w Jaworznie od 2025 r. ma wynosić 100 tysięcy samochodów rocznie, natomiast od 2030 roku – 200 tysięcy. Ma to być związane ma z zaplanowaną rozbudową wydziałów spawalni i montażu, instalacją dodatkowych linii produkcyjnych w lakierni, a także z budową tłoczni.
Budowa fabryki i uruchomienie produkcji ma kosztować 6 miliardów złotych. W Jaworznie najpierw produkowana ma być Izera w wersji SUV (crossover segmentu C), potem zaś kombi i hatchback. Platformę, Sustainable Experience Architecture (najprawdopodobniej w wersji SEA2), dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego dostarczy chińskie Geely. W fabryce Izery ma zostać zatrudnionych niemal 2,5 tysiąca osób.
Wszystko gotowe…
– Mamy gotowy projekt koncepcyjny zakładu, projekty linii montażowych. Kończymy pracę nad projektem budowlanym. Do końca tego roku wybierzemy generalnych wykonawców robót budowlanych – podkreślają w ElectroMobility Poland.
Przypomnijmy, że EMP współpracuje z warszawską spółką Prochem, która jest inwestorem zastępczym, a także z niemiecką firmą Dürr Systems AG. I to właśnie Niemcy zaprojektowali linie produkcyjne dla fabryki, opracowali także koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych – spawalni, lakierni i montażu oraz przygotowali wytyczne do projektu budowlanego, które są związane z technologią produkcji. Opracowano również wewnętrzny proces logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza.
Wszystko wydaje się być gotowe, ale teren pod fabrykę nie jest jeszcze własnością EMP. Spółka musi najpierw przystąpić do przetargu, a potem go wygrać.
… przetarg już jest
Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna ogłosiła przetarg na działkę o powierzchni 116,9415 ha (przy. ul. Wojska Polskiego i Obrońców Września 1939 roku) z ceną wywoławczą 128 milionów złotych. Dodajmy: do zaoferowanej przez oferenta ceny zostanie doliczony należny podatek VAT (według stawki obowiązującej w dacie sprzedaży). Jak można przeczytać w ogłoszeniu, oferty należy składać do 19 września (do godz. 16) w siedzibie KSSE w Katowicach. Otwarcie ofert, ich ocena formalna, a także ogłoszenie podmiotów zakwalifikowanych do części niejawnej przetargu zaplanowane jest na 26 września (o godz. 10), również w siedzibie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA.
Aby wziąć udział w przetargu, należy wpłacić wadium w wysokości 10 procent ceny wywoławczej, czyli 12,8 mln zł. Oferty będą dodatkowo punktowane. Za co można zdobyć punkty? Ano za planowaną podstawową działalność – na przykład za produkcję samochodów. Albo za planowaną powierzchnię użytkową budynków (im więcej, tym lepiej), czy też za posiadanie decyzji o wsparciu projektu inwestycyjnego oferenta. „O wyborze Oferenta decydować będzie wyższa liczba uzyskanych w przetargu punktów, która maksymalnie wynosi 100 punktów” – czytamy w treści przetargu.
Na koniec przypomnijmy, że większościowym udziałowcem spółki ElectroMobility Poland jest Skarb Państwa (90,8 proc.), zaś mniejszościowymi spółki energetyczne – Energa (2,3 proc.), Enea (2,3 proc.), Tauron (2,3 proc.) i PGE (2,3 proc.). – Do końca tego roku zaprezentujemy pełne finansowanie projektu do momentu uruchomienia produkcji – zapowiadają w EMP.