Piotr Zaremba, szef ElectroMobility Poland: „Nowoczesny i ponadczasowy design będzie jedną z przewag Izery”

Są już wirtualne prototypy całej gamy modelowej Izery, czyli SUV-a, hatchbacka i kombi, a samochody mają być „skrojone” do potrzeb europejskich klientów. „W dobrym, nowoczesnym i ponadczasowym designie upatrujemy jednej z przewag Izery” – mówi w rozmowie ze Ślązagiem Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, spółki odpowiedzialnej za pierwszy polski samochód elektryczny.

ElectroMobility Poland
Prototyp Izery

Jak wygląda harmonogram prac w 2023 roku? W tym roku docelowo mają zostać wydane pozwolenia na budowę fabryki w Jaworznie; na jakim etapie są zatem projekty, jak wygląda współpraca z firmami Dürr Systems AG (planista zakładu) i Prochem (inwestor zastępczy), i kiedy Prochem ogłosi przetarg na wykonawcę?
Ukończony został projekt koncepcyjny zakładu, a także opracowane zostały projekty linii montażowych, trwają prace na projektem budowlanym fabryki. Generalni wykonawcy prac budowlanych zostaną wyłonieni pod koniec tego roku. Jeśli chodzi o współpracę z Dürr Systems i Prochemem odbywa się z godnie z planem i przyjętymi harmonogramami.

Jak przebiega tworzenie łańcucha dostaw?
Wraz z momentem nawiązania partnerstwa technologicznego z Geely prace nad budową łańcucha dostaw wkroczyły w nowy etap. Dzięki postępowi prac nad doprecyzowaniem koncepcji technicznej gamy modelowej pojazdów nasz zespół zakupów mógł wyjść na rynek i do wykonawców z konkretnymi specyfikacjami i propozycją współpracy. Na tę chwilę już blisko 250 firm wyraziło zainteresowanie współpracą z Izerą i zostało pozytywnie zweryfikowanych pod kątem potencjału kadrowego, merytorycznego i doświadczenia. Firmy te reprezentują obszary, w których EMP poszukuje dostawców, takie jak m.in.: produkcja komponentów z tworzyw sztucznych, produkcja elementów metalowych, dostawcy oświetlenia, elementów złącznych i komponentów elektrycznych.

Jak przebiega rekrutacja specjalistów IT i inżynierów?
Cały czas szukamy kandydatów na określone stanowiska i wzmacniamy zespół, który rozwija się wraz z projektem i osiąganiem przez nas kolejnych celów i kamieni milowych. Oczywiście na bardzo konkurencyjnym rynku budowa zespołu o szerokich i zróżnicowanych kompetencjach, doświadczonego i elastycznego stanowi dla nowej marki wyzwanie. To jeden z bardzo istotnych strumieni projektowych do którego przykładamy dużą uwagę. Cieszę się, że udaje nam się sprostać temu wyzwaniu. Nieustanie się rozwijamy i udaje nam się pozyskiwać doświadczonych i cenionych specjalistów, często z doświadczeniem w pracy dla uznanych koncernów motoryzacyjnych. Izera wzbudza także zainteresowanie na rynku pracy.

Jak wygląda i będzie wyglądała współpraca z Geely na obecnym etapie, w tym roku i w kolejnych latach – na początku roku mówił pan o przeprowadzeniu dwóch etapów prac technicznych z Geely w 2023? Czy z fabryki w Jaworznie wyjeżdżać będą także samochody chińskiego koncernu?
Proces opracowania technicznego gamy modelowej Izery w ramach współpracy z Geely odbywa się na podstawie metodologii i standardów obowiązujących w branży. Cały proces podzielony jest na etapy, z których każdy ma zdefiniowane cele oraz precyzyjny harmonogram. O kamieniach milowych projektu będziemy szczegółowo informować opinię publiczną.

Wcześniej mówiło się o tym, że pierwszy w produkcji będzie tańszy hatchback. Postawiliście jednak na wersję SUV, samochód większy, ale i droższy. Czy to efekt umowy z Geely, czy odpowiedź na zapotrzebowanie rynku?
Zmiany względem wcześniejszych zamierzeń wiążą się z analizami rynku, które prowadzimy regularnie przez cały okres realizacji projektu. Tego typu aktualizacje planów biznesowych są tez najzupełniej normalne w przedsięwzięciach o skali i okresie realizacji takim jak nasz. Żeby skutecznie podjąć konkurencję na rynku Izera musi odpowiadać na zapotrzebowanie klientów a projekt musi być realizowany w oparciu o realistyczne założenia ekonomiczne. SUV-y stają się coraz bardziej popularne także w kategorii aut elektrycznych. Według danych Międzynarodowej Agencji Energii ponad połowa wszystkich pojazdów elektrycznych sprzedawanych na świecie w 2022 roku to SUV-y, duże samochody lub crossovery. To wciąż rosnąca kategoria, a dla nas okazja do skutecznego wejścia na rosnący rynek. Stąd też taka decyzja o modyfikacji sekwencji wprowadzania na rynek modeli Izery.

Na jakim etapie pracy nad projektami trzech wersji nadwoziowych jest Pininfarina? I kiedy zobaczymy projekty?
Prace te są konsekwentnie prowadzone od końca zeszłego roku pod kierunkiem naszych projektantów: szefa designu Tadeusza Jelca oraz Mariusza Bekasa. W chwili obecnej mamy już prototypy wirtualne całej gamy modelowej. Jako że w dobrym, nowoczesnym i ponadczasowym designie upatrujemy jednej z przewag Izery, ostateczny wygląd naszych aut będzie upubliczniony – podobnie jak to robią inni producenci – nie wcześniej niż na rok przed uruchomieniem produkcji.

Czego oczekujecie od włoskich projektantów, także w kontekście Togga T10X, stworzonego w niemal bliźniaczym schemacie: tureckie auto bazuje na chińskiej platformie i zostało zaprojektowane przez Pininfarinę? Wizualnie turecki samochód nie robi wielkiego wrażenia…
W przypadku startupów motoryzacyjnych, które nie posiadają wystarczających zasobów stylistów proces designu realizowany jest przy wsparciu zewnętrznego dostawcy, w naszym przypadku Pininfariny. Pełną odpowiedzialność za koordynowanie prac oraz efekt finalny ponoszą nasi projektanci, Tadeusz i Mariusz. Projekt realizowany jest na podstawie szczegółowego briefu, a końcowy projekt jest wynikiem wielu elementów i zależności procesowych. Są to indywidualne cechy każdego z projektów. Spekulowanie nad finalnym designem Izery na podstawie projektu tureckiego wydaje się być nieadekwatne.

Piotr Zaremba, prezes EMP. Fot. ElectroMobility Poland

Czy nie obawia się pan, że – koniec końców – Izera, cenowo nie będzie osiągalna dla większości Polaków? Program „Mój elektryk” może okazać się niewystarczający...
Izera, po pojawieniu się na rynku, będzie jednym z modeli dostępnych w swoim segmencie cenowym. Nie można rozpatrywać ceny Izery w oderwaniu od oferty innych samochodów, które będą dostępne w chwili jej premiery. Niezmiennym fundamentalnym założeniem naszego projektu jest konkurencyjność cenowa naszych samochodów zjeżdżających z taśm fabryki w Jaworznie. Niezależnie od przyszłości programów wsparcia.

Jakiej odpowiedzi rynku i konsumentów spodziewacie się w związku z Izerą?
Przez cały okres realizacji projektu regularnie prowadzimy badania opinii społecznej, percepcji marki czy oczekiwań konsumentów. Posiadamy również szczegółowe badania prototypów stąd też starania, aby Izera była skrojona do potrzeb europejskich klientów. Jestem przekonany, że ta odpowiedź rynku będzie pozytywna, przede wszystkim dlatego, że zaproponujemy atrakcyjny wizualnie, nowoczesny samochód w konkurencyjnej ofercie.

Czy dotychczasowe działania pozwalają na trzymanie się ustalonego harmonogramu? Przypomnijmy: budowa fabryki ma ruszyć na początku 2024 roku, wersje testowe Izery mają zjeżdżać z taśm produkcyjnych pod koniec 2025, a sprzedaż ma rozpocząć się w 2026 roku.
Tak. Trzymamy się założonego harmonogramu.

Izera

Może Cię zainteresować:

ElectroMobility Poland pracuje nad strategią sprzedażową Izery. A co z fabryką w Jaworznie? „To będzie nasze dziecko”

Autor: Grzegorz Lisiecki

12/05/2023

Prototyp Izery w wersji SUV zaprezentowany w 2020 roku

Może Cię zainteresować:

Czy Izera będzie zbyt droga? Ekspert: „200 tysięcy złotych to absolutne minimum. Taniej po prostu się nie da”

Autor: Grzegorz Lisiecki

31/03/2023

Izera

Może Cię zainteresować:

Pininfarina, legendarne włoskie biuro stylistyczne, będzie współtworzyć projekt Izery. „Zyskujemy dostęp do kompetencji, kadr i zaplecza”

Autor: Grzegorz Lisiecki

21/03/2023

Tadeusz Jelec

Może Cię zainteresować:

Tadeusz Jelec, który projektował samochody dla Jaguara: „Chciałem stworzyć specyficzne DNA Izery”. Teraz czas na dostosowanie projektu do chińskiej platformy

Autor: Grzegorz Lisiecki

29/01/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon