Przypomnijmy, że pierwszy dokument dotyczący budowy węzła Klimontów miasto i GDDKiA podpisały już w 2017 roku, a niemal trzy lata temu – w lutym 2022 roku podpisana została umowa z gdańską spółką Highway na przygotowanie dokumentacji projektowej sześciokilometrowego odcinka S1 oraz węzła Klimontów. Prace wciąż się jednak nie rozpoczęły.
Drogi lokalne pod „ekspresówką”
Teraz ma to się zmienić, a podpisane porozumienie to kontynuacja dokumentu z 2017 roku.
– W trakcie projektowania nałożone warunki przez Polskie Linie Kolejowe dla wiaduktu drogowego zlokalizowanego w pobliżu węzła uniemożliwiły realizację inwestycji według pierwotnych założeń. Zgodnie z tymi założeniami projektowany układ dróg lokalnych miał być poprowadzony nad jezdnią drogi ekspresowej. Nałożenie przez PLK konieczności zapewnienia normatywnej skrajnej drogowej zaowocowały koniecznością podniesienia obiektu o blisko 2 metry – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Ostatecznie korzystniejszym rozwiązaniem będzie poprowadzenie lokalnego układu dróg pod jezdnią nowej „ekspresówki”. Początkowo przebudowa drogi ekspresowej była zadaniem GDDKiA, natomiast za budowę węzła z układem dróg lokalnych miało odpowiadać miasto. Nowe porozumienie umożliwia realizację obu zadań przez GDDKiA, zaś aktualizacji dokumentacji projektowej „dopilnować” ma miasto. Dokumentacja ta jest niezbędna do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Trzy zadania do wykonania
W ramach inwestycji przebudowany będzie 5,9-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1, powstanie nowy węzeł Klimontów, a węzeł Porąbka zostanie przebudowany. Przy jezdni w kierunku Tychów powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych.
– W ramach przygotowanej przez miasto inwestycji rozbudowana zostanie droga ekspresowa S1 na odcinku około 1 km, a drogowy węzeł Klimontów połączy S1 z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Przebudowany zostanie także wiadukt drogowy w ciągu drogi ekspresowej, a jezdnia drogi dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Zapewnione zostanie kompleksowe odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe. Budowa i przebudowa ekranów akustycznych ograniczy oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie – podkreślają w GDDKiA.
W porozumieniu wyodrębniono trzy zadania. Pierwsze to:
- rozbudowa około kilometrowego odcinka drogi S1 wraz z budową pasów włączenia i wyłączenia z jezdni drogi ekspresowej (w tym obiektu inżynierskiego w ciągu S1),
- budowa węzła drogowego,
- połączenie węzła Klimontów z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec.
Z kolei drugie zadanie to budowa drogi łączącej węzeł na drodze S1 ze strefą inwestycyjną, zaś ostatnie – budowa zbiornika retencyjnego do odwadniania dróg: ekspresowej i gminnej.
Inwestycję sfinansują GDDKiA i Sosnowiec
Zgodnie z nowym porozumieniem GDDKiA wybuduje węzeł, około kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zbiornik retencyjny i pozostały układ dróg gminnych. Natomiast miasto będzie odpowiedzialne za realizację budowy łącznika węzła ze strefą inwestycyjną.
GDDKiA sfinansuje rozbudowę około kilometrowego odcinka drogi S1, a miasto – budowę obiektu inżynierskiego w ciągu S1. Sosnowiec pokryje również koszty budowy węzła drogowego i jego połączenia z istniejącym układem drogowym, tak jak i budowę drogi łączącej węzeł ze strefą inwestycyjną. Z kolei budowę zbiornika retencyjnego współfinansować będą obie strony – GDDKiA oraz miasto.