Co zamiast Izery? 1,5 miliarda euro kosztować ma budowa fabryki samochodów elektrycznych i hybrydowych w Jaworznie

ElectroMobility Poland chce wybudować w Jaworznie fabrykę samochodów elektrycznych i hybrydowych – „we współpracy z partnerami”. I stworzyć tam również ośrodek badawczo-rozwojowy. – Lokalizacja tej skali przedsięwzięcia na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego to wybór strategiczny – podkreśla Tomasz Kędzierski, prezes spółki EMP. Budowa fabryki miałaby kosztować 1,5 miliarda euro.

Mat. ElectroMobility Poland
Fabryka w Jaworznie wizualizacja

Przypomnijmy, że pod koniec 2024 roku, Jakub Jaworowski, szef Ministerstwa Aktywów Państwowych, resortu, pod który podlega spółka ElectroMobility Poland, stwierdził, że „nie ma czegoś takiego jak projekt Izera”. I nazwał go „halucynacją PiS”.Projekt, który przez blisko 7 lat poprzednich rządów nie mógł wyjść poza fazę planowania, obecnie wkroczył na właściwe tory biznesoweprzekazało nam niedawno Ministerstwo Aktywów Państwowych. – Obecnie mówimy o polskim klastrze elektromobilności, który pozwoli Polsce budować kompetencje nie tylko w zakresie produkcji, ale także budowy pojazdów elektrycznych oraz ich najistotniejszych komponentów.

EMP i „zmodyfikowana strategia”

O projekcie „Izera” można – przynajmniej na razie – zapomnieć, ale w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym fabryka ma i tak powstać. Pierwotnie miał być w niej produkowany polski elektryk, ale teraz – po wejściu projektu „na właściwe tory biznesowe” – plany nieco się zmieniły.

Nasza zmodyfikowana strategia zakłada budowę wielkoskalowej fabryki samochodów elektrycznych i hybrydowych we współpracy z partnerami, utworzenie nowoczesnego ośrodka badawczo-rozwojowego oraz lokalizowanie dostawców w pobliżu inwestycji. Wokół tego dużego projektu powstaną kolejne inicjatywy i inwestycje, które staną się fundamentem przyszłego klastra gospodarczego – powiedział Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland podczas niedawnej debaty w Jaworznickim Laboratorium Biznesu, którą zorganizowała „Gazeta Wyborcza”.

Jak dodawał, budowa fabryki kosztowałaby 1,5 miliarda euro. Przypomniał, że spółka EMP ma zarówno grunt pod zakład (117 hektarów na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego), jak i wszystkie pozwolenia na budowę. W zeszłym roku wybrano także wykonawcę. – Jeśli mielibyśmy finansowanie kapitałowe, zakład produkcyjny powstałby w ciągu 28 miesięcy – podkreślał prezes Kędzierski.

Fabryka i centrum badawczo-rozwojowe

Jak mówił prezes EMP, „priorytetem jest zapewnienie długofalowych korzyści, które wykraczają poza samą produkcję w planowanej fabryce w Jaworznie”.

– Ważnym elementem strategii jest budowanie lokalnej wartości intelektualnej, co ma zostać osiągnięte dzięki powstającemu przy fabryce centrum badawczo-rozwojowemu. Na tego typu innowacyjne projekty zarezerwowano ponad miliard euro, a EMP jest gotowe aplikować o te środki – zaznaczył Kędzierski. – Lokalizacja tej skali przedsięwzięcia na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego to wybór strategiczny. Gwarantuje on znakomitą infrastrukturę, dostęp do wysoko wykwalifikowanych kadr oraz możliwość pełnego wykorzystania potencjału firm z branży motoryzacyjnej działających na Śląsku.

Prezes EMP podkreślił, że plan wymaga nie tylko dużych nakładów finansowych, ale i strategicznego partnera. W zeszłym roku Ministerstwo Aktywów Państwowych poinformowało, że prowadzone są rozmowy z chińskim koncernem Geely.

Izera

Może Cię zainteresować:

Co dalej z Izerą? Zaraz, zaraz, z jaką Izerą? „Obecny zarząd spółki EMP w projekcie budowy samochodu elektrycznego dokonał zmian”

Autor: Grzegorz Lisiecki

03/01/2025

Izera

Może Cię zainteresować:

Projekt „Izera” wciąż czeka na finansowanie. A rozmowy z Geely? ElectroMobility Poland: Trwają. Ale są poufne

Autor: Grzegorz Lisiecki

20/09/2024

Prototyp Izery

Może Cię zainteresować:

Co z fabryką Izery w Jaworznie? Przetarg na wykonawcę rozstrzygnięty, podpisano list intencyjny, ale... decyzję i tak podejmie ministerstwo

Autor: Grzegorz Lisiecki

13/03/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon