Coraz bliżej przebudowy linii kolejowej między Pszczyną a Żorami. Pociągi mocno przyśpieszą

Za niespełna trzy lata będzie można szybciej podróżować pociągiem między Pszczyną a Żorami. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji jednotorowej linii łączącej te dwa miasta. Inwestycja pochłonie ponad ćwierć miliarda złotych.

fot. K. Glowacka
Stacja Suszec budynek dworca

Na jednotorowej linii kolejowej między Żorami a Pszczyną pociągi mogą dziś poruszać się z prędkością 50-60 kilometrów na godzinę. W dobie rozważań o budowie szybkich kolei, gdzie pociągi miałyby mknąć po 250 km na godzinę, brzmi to jak kiepski żart.

Modernizacja linii kolejowej Żory-Pszczyna

Tę sytuację ma zmienić szykowana przez PKP PLK modernizacja. Zakłada ona wymianę ok. 25 km torów i sieci trakcyjnej, przebudowę 54 mostów i przepustów, a także 16 przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa obejmie ponadto perony na stacji Suszec oraz na przystankach

  • Suszec Rudziczka,
  • Suszec Kopalnia,
  • Radostowice,
  • Pszczyna Czarków.

Zostaną one podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów, a dzięki dzięki pochylniom i ścieżkom naprowadzającym dostosowane zostaną do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Realizacja inwestycji ma kosztować 260 mln zł netto, a finansowanie ma zapewnić Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności, czyli unijnego programu za sprawą którego w formie dotacji pożyczek Polska ma otrzymać w sumie ponad 158 mld zł. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)

Będą utrudnienia na torach

Zadanie w formule „projektuj i buduj” ma wykonać firma Budimex. Na początek musi zostać opracowany harmonogram robót i dokumentacja projektowa. Jako że modernizacja dotyczyć będzie linii jednotorowej, więc pasażerowie muszą liczyć się z utrudnieniami. PKP PLK obiecuje, że o zmianach w komunikacji wynikających z prowadzenia prac budowlanych będzie informować z wyprzedzeniem.

Budimex podaje, że prace potrwają 31 miesięcy, co oznacza, że skończą się jesienią 2026 r. Wtedy też pociągi pasażerskie między Żorami a Pszczyną mają przyśpieszyć do 120 km na godzinę, a towarowe do 100 km na godzinę. W efekcie czas przejazdu między tymi miastami skróci się o blisko 10 minut (z 32 min do około 22 min).

- Efektem inwestycji będą atrakcyjniejsze podróże i zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego w regionie – przekonuje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
CPK Spotkanie z ministrem Laskiem Sala Sejmu Śląskiego

Może Cię zainteresować:

Budowa śląskiej „szprychy” kolei do CPK nie jest pewna. Ale... pewne nie jest też wycofanie się z niej

Autor: Michał Wroński

28/02/2024

Kolej Plus Jastrzebie Zdroj Umowa

Może Cię zainteresować:

Uważacie? CPK doniósł do prokuratury na... PKP PLK. Poszło o budowę linii (a nawet dwóch) do Jastrzębia-Zdroju

Autor: Michał Wroński

16/02/2024

Linia lotniskowa Pyrzowice

Może Cię zainteresować:

Od majówki więcej pociągów w Beskidy. Wcześniej na kolei wiele utrudnień

Autor: Michał Wroński

07/03/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon