CPK wskazał ile zapłaci za wyburzane domy na trasie szybkiej kolei

Na przełomie roku 2024 i 2025 ma ruszyć program dobrowolnej sprzedaży nieruchomości położonych na trasie szybkiej kolei, która prowadzić ma z Katowic do czeskiej granicy w pobliżu Ostrawy. Ze wstępnych szacunków przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego realizacji inwestycji wiąże się z koniecznością wyburzenia ok. 550 domów. Ich właściciele będą mogli je sprzedać dobrowolnie, albo czeka ich wywłaszczenie.

M. Wroński
CPK Prezentacja kolei Katowice - Ostrawa

Od zeszłego tygodnia wiadomo już którędy dokładnie Centralny Port Komunikacyjny chciałby poprowadzić przez Górny Śląsk trasę szybkiej kolei, wiodącą od Katowic do czeskiej granicy w rejonie Ostrawy. Wiadomo też już, że wedle wstępnych szacunków wiąże się z koniecznością wyburzenia ok. 550 domów (przedstawiciele CPK zastrzegają jednak, że finalnie liczba ta może być mniejsza). W samym tylko Mikołowie w pasie kolejowej „szprychy” znaleźć ma się ok. 30 budynków, w sąsiednich Łaziskach Górnych ponad 60.

Setki mieszkańców chcą sprzedać swoje domy CPK-owi

Ich właściciele będą mieli docelowo wybór: sprzedać dobrowolnie swoje nieruchomości albo czekać na wywłaszczenie. Jeśli idzie o to pierwsze, to CPK właśnie poinformowało, że na przełomie roku 2024 i 2025 ruszyć ma Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć – analogiczny od dwóch lat działa na terenie kilku mazowieckich gmin, gdzie wybudowane ma zostać samo lotnisko.

Jak twierdzi spółka od czasu ogłoszenia wariantu inwestorskiego śląskiej „szprychy” do CPK setki mieszkańców skontaktowało się z nią, by zapytać o warunki sprzedaży swoich nieruchomości.

- Wielu z nich sugerowało gotowość przystąpienia do Kolejowego PDN – czytamy w rozesłanej do mediów informacji CPK-u.

Podany przez rządową spółkę termin uruchomienia Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (przełom roku 2024 i 2025) zakłada, że do tego czasu będzie ona już miała prawomocną decyzję środowiskową dla planowanej inwestycji i przyjęty tzw. plan rezerwacji. Czy tak będzie, to się dopiero okaże w praktyce. Przypomnijmy, że jeszcze kilkanaście miesięcy temu spółka zapowiadała, że już w 2024 r. na odcinku Katowice – Ostrawa mają ruszyć pierwsze prace budowlane.

Sprzedajesz dom i co dalej? Możesz mieszkać… do czasu

Co do zasad samego PKD, spółka informuje, że cena nieruchomości (dotyczy nieruchomości zabudowanych) może być ustalona jako równowartość wartości odtworzeniowej bez uwzględnienia stopnia zużycia.

– To znaczy, że za przykładowy 100-metrowy dom z lat 50. właściciel/użytkownik wieczysty dostanie tyle, co za nowy dom o tej samej wielkości. To bardzo korzystne warunki dla sprzedającego nieruchomości, o czym świadczy duże zainteresowanie PDN na terenie lotniska – tłumaczy rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Druga opcja to sprzedaż nieruchomości z uwzględnieniem bonusów, czyli powiększenie wartości rynkowej określonej w wycenie: do 120 proc. w przypadku ziemi i 140 proc. dla budynków i nasadzeń (czyli np. za dom o wartości rynkowej 1 mln zł spółka zapłaci właścicielowi 1,4 mln zł).

Jak zastrzega spółka fakt sprzedaży nieruchomości w ramach PDN nie oznacza, że mieszkańcy będą musieli w krótkim czasie opuścić swoje domy. Z jej zapowiedzi wynika, że do czasu rozpoczęcia prac budowlanych budynki mogą być użytkowane tak jak dotychczas, a rolnicy mogą dalej czerpać korzyści z uprawy. Sama informacja o terminie wydania nieruchomości będzie ustalona w oparciu o harmonogram prac budowlanych, a mieszkańcy otrzymają tę informację z odpowiednim wyprzedzeniem.

Oczywiście ci, którzy „po dobroci” swoich nieruchomości nie sprzedają CPK-owi muszą liczyć się z tym, że wcześniej , czy później zostaną objęci wywłaszczeniem na mocy wydanej przez wojewodę śląskiego decyzji administracyjnej.

- Etap wywłaszczeń za odszkodowaniem to kwestia lat (…) Mamy nadzieję, że podobnie jak na obszarze Lotniska CPK, zdecydowana większość mieszkańców po analizie naszej oferty uzna ją za atrakcyjną i przystąpi do PDN – tonuje nastroje rzecznik CPK.

CPK Protest przed Urzędem Wojewódzkim w Katowicach

Może Cię zainteresować:

Burza wokół kolei do CPK nie ucichnie. Śląscy samorządowcy zachęcają do protestów

Autor: Michał Wroński

23/03/2023

Stop cpk

Może Cię zainteresować:

"Dla nas to tragedia. Po moim trupie". Burmistrz Łazisk Górnych o kolei do CPK, która przetnie miasto

Autor: Michał Wroński

29/03/2023

Pociągi PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

Czy na pewno jest sens budować dwie linie kolejowe z Katowic do Jastrzębia – Zdroju?

Autor: Michał Wroński

18/11/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon