Początki „Zeszytów Chorzowskich” sięgają połowy lat 90. minionego wieku. Między rokiem 1997 a 2021 Muzeum w Chorzowie opublikowało 21 tomów. Pierwsze trzynaście redagował dr Zbigniew Kapała (1949-2016), następne dr Jacek Kurek. Z założenia Zeszyty miały charakter interdyscyplinarny i propagowały wiedzę o przeszłości i współczesności Chorzowa.
W ostatnich tygodniach ukazał się tom 22., będący zupełnie nową odsłoną periodyku. „Zeszyty Chorzowskie” zyskały podtytuł „Feriae in officina ferraria”, co jest świadomym nawiązaniem do XVII-wiecznego poematu Walentego Roździeńskiego Officina Ferraria, abo huta y warstat z kuźniami szlachetnego żelaza. To także gra słów, odwołujących się do „odpoczynku w hucie” – spędzenia w niej wolnego czasu – a zatem misji Muzeum Hutnictwa będącego ich wydawcą.
Dwudziesty drugi tom „Zeszytów Chorzowskich poświęcony został „Dźwiękom Industrii”, brzmieniu i muzyce industrialnego świata. Celem publikacji jest podkreślenie wieloaspektowości znaczeń kultury industrialnej jako wartości o znacznym potencjale. Zawarte w nim teksty zwracają uwagę na fonosferę bezpośrednio i pośrednio kreowaną przez przemysł i pracę oraz rolę muzyki w stworzonym przez rewolucję przemysłową kulturowym krajobrazie naszego regionu. Tom jest interdyscyplinarną propozycją wyrażoną zarówno w postaci artykułów naukowych, jak i popularyzatorskich, eseistycznych, a nawet tekstów poetyckich. Autorami są przedstawiciele świata nauki reprezentujący różne dyscypliny – od humanistyki, przez muzykologię, po nauki ścisłe oraz świata kultury – muzycy, poeci, literaci. Ornamentem wydawnictwa jest też prezentowany po raz pierwszy publicznie malarski cykl Piotra Naliwajki: Tratatata. Słowo wstępne przygotował Adam Kowalski – Dyrektor Muzeum Hutnictwa.
Książka dostępna jest zarówno w wersji elektronicznej na stronie Muzeum Hutnictwa, jak i w wersji drukowanej. Prapremiera 22 tomu Zeszytów miała miejsce podczas 3. urodziny placówki. Wydanie „Zeszytów Chorzowskich – Feriae in officina ferraria” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Na przeszło 280 stronach 22 tomu „Zeszytów Chorzowskich” Czytelnicy nie tylko znajdą słowa o dźwiękach industrialnego świata, o muzyce na Śląsku…, ale także zaproszenie do afirmacji piękna przestrzeni kultury przemysłowej, w której fabryka jawić się może jako orkiestra.