Dawid Kośmider tropi spóźnienia autobusów ZTM. Ostatnio ma pełno roboty

Jedni emocjonują się piłką nożną albo grą w "FIFA" na konsoli, Dawid Kośmider ekscytuje się wyszukiwaniem utrudnień w kursowaniu pojazdów komunikacji ZTM w Metropolii. Codziennie, a czasami nawet kilka razy dziennie, publikuje w grupie "Komunikacja miejska Transport GZM (Metropolia GZM)- informacje i opóźnienia" na Facebooku informacje o opóźnieniach autobusów i tramwajów. Ostatnio robota pali mu się w rękach - dbają o to kolejarze zamykający kolejne wiadukty w Katowicach, drogowcy na S86 i w innych miastach GZM. Po co to robi tak sumiennie i regularnie? Nikt mu za to nie płaci...

Dawid kosmider

Zapis z dnia 7.10 2024
Popołudniowe straty czasowe, dzień 29. - stan na 15:20
Będzin:

10-minutowe straty czasowe na Alei Kołłątaja w kierunku Nerki, dot. linii 25, 27, 28, 90, 260, 612, 807, 814
5-minutowe straty czasowe w centrum Będzina od ul. 11 Listopada do Stadionu oraz 5-minutowe straty na nerce we wszystkich kierunkach, dot. linii 16, 24, 40, 42, 61, 67, 79, 97, 99, 104, 107, 124, 125, 200, 243, 269, 616, 625, 721, 722, 800, 813, 901, 916, 921, M19, M23
5-minutowe straty czasowe na ul. Zagórskiej od strony Środuli, dot. linii 90, 116
Bytom:
15-minutowe straty czasowe na ul. Łagiewnickiej od okolic przystanku Łagiewniki Gojny n/ż do przebudowywanego wiaduktu na ul. Zamłynie, dot. linii 92, 201
10-minutowe straty czasowe na odcinku Bobrek Huta Julia Karb Konstytucji, dot. linii 39, 167, 183
Chorzów:
30-minutowe straty czasowe na ul. Kościuszki w Chorzowie w kierunku Rynku, 10-minutowe w kierunku Maciejkowic i Bytkowa, dot. linii 48, 74, 139, 190, 192, 663, 664, 665, 974
5-10-minutowe straty czasowe na liniach 6, 22, 48, 74, 98, 139, 165, 632, 663, 830, 840, 974, 998, M3 od strony ulic Gałeczki, Dąbrowskiego, Katowickiej w kierunku Rynku w Chorzowie
5-minutowe straty czasowe na ul. Hajduckiej w Chorzowie w kierunku Rynku, dot. linii 20 i 165
Katowice:
5-7-minutowe straty czasowe w rejonie nowego "kompleksu przystankowego" (ulice Kopernika, Skłodowskiej-Curie, Andrzeja, Kościuszki) w Katowicach, dot. linii 0, 9, 10, 11, 12, 37, 46, 48, 51, 110, 115, 120, 130, 154, 177, 193, 296, 297, 600, 632, 657, 672, 674, 689, 880, 900, 910, 940, M10, M12, M13, M22, Z210
Łącznie 20-30-minutowe straty czasowe na ulicach: Załęskiej, Ligockiej, Piotrowickiej, Armii Krajowej, Brynowskiej i 73 Pułku Piechoty w Katowicach w obu kierunkach, dot. linii 9, 10, 11, 12, 36, 37, 45, 46, 48, 138, 154, 292, 296, 297, 657, 688, 689, 913, M12, Z-37
7-minutowe straty czasowe na liniach 40, 154, 800, 805, 807, 808, 813, 814, 817, 835, AP, M2, M4, M23 w kierunku Katowic na S86,
20-minutowe straty czasowe na tych samych liniach w kierunku Zagłębia na Strefie Kultury
15-minutowe straty czasowe na liniach 1, 4, 30, 673, 920, 930, 940, M101 na Strefie Kultury w kierunku Zawodzia i Giszowca
7-10-minutowe straty czasowe na liniach 18, 30, 66, 74, 76, 149, 930, 931, M101, Z-70 od Wilhelminy Skrzyżowanie do przebudowywanego wiaduktu na ul. Bagiennej oraz od Zajezdni Zawodzie do tegoż wiaduktu
Mysłowice:
10-minutowe straty czasowe na odcinku Mysłowice Kościół - Niwka Kościół w obu kierunkach, co dot. linii 18, 26, 35, 150, 160, 935, M13, T-26
Piekary Śląskie:
5-7 minutowe straty czasowe dla linii 17, 73, 173 na ul. Podmiejskiej, dla 17 dodatkowo na DW911 w obu kierunkach
Ruda Śląska:
10-minutowe straty czasowe na odcinku od Nowy Bytom Osiedle Kaufhaus do Chebzie Rondo oraz Godula Plac Niepodległości - Chebzie Rondo - dot. linii 121, 147, 255, 982, M21
Siemianowice Śląskie:
5-minutowe straty czasowe na ul. Tarnogórskiej w Michałkowicach w kierunku Dąbrówki Wielkiej i Bańgowa, dot. linii 5, 96, 133, 168, 665
Sosnowiec:
7-minutowe straty czasowe od Sosnowiec Egzotarium do Sosnowiec Dworzec PKP
10-minutowe straty czasowe na ulicy Grota-Roweckiego i Orlej w kierunku Ślimaka
10-minutowe straty czasowe na linii M2 od wysokości dzielnicy Rudna do wiaduktu przy EC Będzin z powodu zdarzenia drogowego
Zabrze:
10-minutowe straty czasowe na odcinku Grzybowice Witosa - Wieszowa Waldhof, dot. linii 15, 57, 83, 112, 617, M14

AKTUALIZACJA 15:45 - Straty czasowe na al. Roździeńskiego w kierunku Zagłębia, Giszowca, Zawodzia wynoszą 30 minut

Dawid Kośmider tropi spóźnienia autobusów

To jeden z kilkudziesięciu postów, jakie Dawid Kośmider zamieszcza od 30 dni w grupie "Komunikacja miejska Transport GZM (Metropolia GZM)- informacje i opóźnienia" na Facebooku. Ten księgowy, aktualnie szukający nowej pracy, mieszkający na osiedlu Syberka w Będzinie, prowadzi ten wykaz od pierwszego dnia robót związanych z burzeniem i stawianiem na nowo wiaduktów w ciągu ulicy Bohaterów Monte Cassino nad S86 w Katowicach, czyli od 9 września.

- W zależności od tego, czy mam rano czas, przygotowuję wykaz poranny i popołudniowy lub tylko popołudniowy. Wykaz popołudniowy publikuję między 15:00 a 15:30. Wykaz poranny - między 7:15 a 8:00. W zależności od czasu jakim dysponuję, posty są później aktualizowane przeze mnie - mówi Dawid Kośmider.

To nie pierwsze jego działania związane z kontrolowaniem komunikacji publicznej. Ba! Można powiedzieć, że jest już weteranem na tym polu. Od 28 grudnia 2018 roku jest administratorem grupy "Komunikacja miejska Transport GZM (Metropolia GZM)- informacje i opóźnienia", informującej o awariach, kolizjach, opóźnieniach, utrudnieniach itp. autobusów, tramwajów, pociągów oraz trolejbusów w czasie rzeczywistym. Przez ten czas napisał, jak policzył (umysł księgowego!) już ok. 20 tys. postów dotyczących awarii, blokad dróg, kolizji na trasach środków komunikacji miejskiej i ich opóźnień.

Po co to robi? Przecież nie pracuje w ZTM-ie ani nie ma żadnego sponsora. Jak się okazuje, to takie specyficzne hobby.

- Lubię informować pasażerów o utrudnieniach w kursowaniu komunikacji. Komunikacja miejska to moja pasja. Znam na pamięć dokładne godziny odjazdów większości linii kursujących po Zagłębiu Dąbrowskim z każdego przystanku. Jesienią 2018 przyszło mi do głowy, że brakuje strony informującej o utrudnieniach na żywo w kursowaniu komunikacji, podobnej do grupy INFORMACJE DROGOWE - ŚLĄSK I OKOLICE - wspomina początki. - Zaproponowałem utworzenie takiej grupy zespołowi komunikacyjnemu GOPGear, do którego należałem, została utworzona 20 grudnia 2018 roku i zostałem administratorem tej grupy i najbardziej aktywnym uczestnikiem.
Wynajdywanie informacji o opóźnieniach, utrudnieniach jak i pisanie postów robię w wolnym czasie, nie dostaję (niestety) pieniędzy za tą działalność - dodaje.

"Korki, zwężenia, utrudnienia. Czasy przejazdu środkami komunikacji potrafią wydłużać się na pojedynczej ulicy nawet o 30 minut

Teraz ma jednak duże pole do popisu, bo wraz z wrześniem Katowice i okoliczne miasta się zakorkowały. Zagłębie stoi w korkach na S86, południe Katowic stoi z powodu zamknięcia wiaduktu nad Kłodnicką w Ligocie 30 września, a Chorzów i Świętochłowice, bo drogowcy weszli na główną drogę Świon prowadzącą do Bytomia, czyli Bytomską. Objazdami niczym obuchem dostał Chorzów, który i tak już stał - i stoi nadal - na DK79 z powodu remontu skrzyżowania z ul. Metalowców.

Dawid czuł, że musi jakoś zareagować na takie zamieszanie. - Do tej pory zakładałem oddzielne posty na każdą ulicę, na której opóźniały się autobusy, a na ulicach, gdzie prowadzone były remonty, miałem ustanowiony przez siebie próg opóźnień, od którego pisałem post (nie było sensu codziennie spamować postami). Jednak od czasu rozpoczęcia remontów w Katowicach (wiadukt na Monte Cassino, Kłodnicka, Graniczna, Mikołowska, Bagienna) piszę jeden zbiorczy post na temat strat czasowych pojazdów komunikacji w danych miejscach i jeśli mam czas, to opisuję też opóźnienia na poszczególnych liniach. Przeszedłem na zbiorczy post, bo remonty w Katowicach oddziałują na wiele linii komunikacyjnych, w tym i nawet tramwajowych (Załęże, Gliwicka, gdzie nie ma wydzielonego toru). Przy okazji piszę też w tych codziennych zestawieniach o innych miejscowościach - opisuje metodykę swojego działania.

Zdradza nieco więcej "kuchni": Informacje o wielkości strat czasowych bierze ze strony SDIP https://sdip.transportgzm.pl/m... - tam się wyświetla historia czasów przejazdów w obecnie realizowanych kursach między przystankami, aplikacji czynaczas i Google Maps. Wyławianie informacji polega na przeklikaniu kilku pojazdów jadących danym odcinkiem na stronie Transport GZM i sprawdzenie historii czasów przyjazdów na przystanek lub ciągłe obserwowanie upatrzonych pojazdów w aplikacji czynaczas lub Buslive.

- Obszary, na których tracą czas w danej porze dnia pojazdy komunikacji znajduję przez Google Maps, posiłkuję się także informacjami z różnych grup facebookowych informujących o utrudnieniach drogowych, jak i informacjami od znajomych. Kiedyś istniały jeszcze ogólnodostępne kamery skierowane na Spodek w Katowicach, jak i skierowane na tunel pod katowickim rondem, nadające sygnał w czasie rzeczywistym, jednak od pewnego czasu zostały wyłączone. Gdy mam czas, to dokładnie przeglądam Google Maps i wszystkie miejscowości w Metropolii w poszukiwaniu miejsc, gdzie autobusy mogą tracić czas, jednak i tak nie znajduję wszystkich, bo robię to sam, a miejscowości obsługiwanych przez komunikację Transport GZM jest ponad 40 - opisuje Kośmider.

Przygotowanie posta zajmuje mu ok. 30 minut, dzięki temu, że ma zapisane wcześniej wszystkie miejsca, gdzie potencjalnie pojazdy komunikacji miejskiej mogą tracić czas, wraz z wypisanymi liniami, które kursują przez dane ulice. Każdego dnia sprawdza te miejsca i zmienia wielkości strat czasowych w zależności ile rzeczywiście na danej ulicy pojazdy komunikacji tracą, a jeżeli gdzieś pojazdy komunikacji akurat nie tracą czasu lub tracą poniżej 5 minut, to usuwam to miejsce z posta.

- Podawane przeze mnie wielkości strat czasowych to wartości średnie. Niestety nie nauczyłem się jeszcze profesjonalnie pobierać danych o odjazdach linii bezpośrednio z systemu Transport GZM do np. Excela i tam ich analizować - przyznaje Dawid.

Strata czasowa - autorski termin Kośmidra

Ale co to jest ta "strata czasowa", o której mówi? Tego terminu nie używa oficjalna nomenklatura ZTM-u.

- To pojęcie, które sam stworzyłem - wyjaśnia Dawid. - Opisuje ono rzeczywisty czas jednokrotnego przejazdu pojazdu po określonym odcinku trasy (aktualny lub prognozowany), przyrównany do czasu rozkładowego i jeśli jest dłuższy, to jest to strata czasowa, a jeśli krótszy, to zysk czasowy (np. ktoś się rozpędził na pustawym odcinku S86 za tunelem w Katowicach aż do Zagłębia i nadrobił 2 minuty). Mówiąc językiem ekonomicznym, strata czasowa i zysk czasowy są strumieniami, a opóźnienie danego kursu jest to zasób, czyli można powiedzieć, że jest to suma różnych strumieni, ale także opóźnień wtórnych z poprzedniego kursu, skorygowanych o niewykorzystane przerwy między kursami do zbicia opóźnienia.

Dawid musi być szybki i dokładny, bo przecież nikt, kto ma polubioną jego grupę na Facebooku nie chce się dowiadywać o opóźnieniach czy utrudnieniach godzinę czy dwie po tym, jak się skończyły. Dane muszą być dostarczone błyskawicznie. Ale dla Kośmidra to nie problem.

- Wyszukiwanie utrudnień w kursowaniu pojazdów komunikacji to dla mnie e-sport, wymaga to w miarę szybkiego klikania po mapach czy np. liście z opóźnieniami prezentowanej w aplikacji czynaczas, do niedawna ścigałem się z oficjalnym profilem ZTM-uu (ZTM Alert - teraz ZTM Info), kto szybciej znajdzie i napisze informację o awarii lub zdarzeniu drogowym na trasie kursowania linii ZTM, ale od końca 2022 ZTM odpuścił sobie pisanie postów o utrudnieniach na żywo i piszą tylko o zaplanowanych utrudnieniach i nie zdecydowali się przenieść tych informacji na stronę internetową do oddzielnej zakładki - krytykuje ZTM.

Po tylu latach obserwowania praktycznie na żywo ruchu zbiorkomu w Metropolii, Dawid Kośmider ma kilka cennych obserwacji. - Większość linii autobusowych w większych miastach Metropolii powinna mieć oddzielne rozkłady jazdy na robocze szkolne i robocze nieszkolne. Linie w rozkładach na robocze szkolne powinny mieć wydłużone czasy przejazdu między przystankami w niektórych miejscach, w robocze nieszkolne - delikatnie skrócone. Przykładem może być linia M3. Wydłużenie czasów przejazdu wiązałoby się jednak z dołożeniem planów, na co może nie być pieniędzy - zauważa przytomnie.

A jak ostatnie remonty i wyburzenia w Katowicach wpłynęły na opóźnienia autobusów? - Zamknięcie wiaduktu na ul. Granicznej ma najmniejszy wpływ na zwiększenie opóźnień w kursowaniu komunikacji, najszerszy obszar wpływu ma za to zwężenie przejazdu pod wiaduktem w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino na S86 - dlatego, że kierowcy wybierają alternatywne trasy, tworzą się rano korki na DK94 od Czeladzi do Bańgowa, które kiedyś tworzyły się w mniejszym stopniu (obecnie to 7-20 minut strat czasowych dla autobusów kursujących DK94) - wyjaśnia. Na ocenę zamknięcia Mikołowskiej jeszcze za wcześnie, autobusy jeżdżą nowymi trasami w centrum dopiero od 7 października.

Dawid Kośmider przyznaje, że od stycznia zajmuje się szukaniem pracy. Wcześniej przez 3 lata pracował jako księgowy. Jeśli ZTM lub któreś z przedsiębiorstw obsługujących linie komunikacyjne w Metropolii potrzebują (a na pewno potrzebują) człowieka, który jest biegły w liczbach, rozkładach jazdy oraz zadaniach przewozowych, to służymy kontaktem do Dawida.

Ulica Kościuszki, Katowice, 7.10 2024

Może Cię zainteresować:

Zamknięty wiadukt na Mikołowskiej. Najwięcej zamieszania jest na ul. Kościuszki, gdzie wyznaczono buspas i przystanek autobusowy

Autor: Katarzyna Pachelska

07/10/2024

S86 Katowice rozbiorka wiaduktu

Może Cię zainteresować:

Od 14 października zmiana organizacji ruchu na drodze ekspresowej S86 w Katowicach

Autor: Michał Wroński

08/10/2024

Mikolowska katowice wiadukt

Może Cię zainteresować:

Wiadukt na Mikołowskiej w Katowicach będzie zamknięty 7 października 2024 r. Co trzeba wiedzieć, by poruszać się w centrum Katowic, gdy zamkną przejazd?

Autor: Michał Wroński

04/10/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon