DK46: czas na kluczowy odcinek w kontekście planowanego połączenie drogi S11 z autostradą A1. Co z decyzją środowiskową?

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wpłynął wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla ponad 12,5-kilometrowej obwodnicy Blachowni i Herb, które będzie częścią DK46. To kluczowy odcinek w związku z planowanym połączeniem drogi S11 z autostradą A1.

Fot. GDDKiA
Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Lelów - Nakło

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, a także materiały do wniosku o decyzję środowiskową przygotowało biuro projektowe Trakt z Katowic. Opracowane zostały w sumie trzy warianty przebiegu trasy łączące się z autostradą A1.

Czas na decyzję RDOŚ

Po analizie rozwiązań projektowych najwyżej oceniony został wariant 2.1A (tzw. brązowy) przebiegu obwodnicy Blachowni i Herb, która przebiegać ma po nowym śladzie, od północy omijając Herby, Pietrzaki i Trzepizury, a od południa – dzielnicę Blachowni, Ostrowy.

– Do autostrady A1 trasa włączy się z wykorzystaniem istniejącego obiektu na węźle Częstochowa Blachownia. Planowana obwodnica, o długości 12,5 km, przebiegać będzie głównie po terenach leśnych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

RDOŚ ponownie oceni wszystkie opcje, choć tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym, a potem wyda odpowiednią decyzję administracyjną z wybranym do realizacji wariantem. Zanim zapadnie decyzja przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne – miejscowa społeczność będzie mogła zapoznać się z dokumentacją i ewentualnie złożyć swoje uwagi.

Kiedy już RODOŚ wyda decyzję środowiskową, dojdzie do „doszczegółowienia rozwiązań projektowanej obwodnicy”, przeprowadzone zostanie ponadto badanie gruntu. GDDKiA ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji – w systemie „Projektuj i buduj” – zaplanowała na IV kwartał 2026 roku, natomiast obwodnica powinna powstać w latach 2029-2031.

Ruch tranzytowy na DK46

Jak podkreślają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tych miejscowości.

Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy – wyjaśniają w GDDKiA.

Dodajmy, że obwodnica Blachowni i Herb będzie drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem w obie strony. Szerokość pasa to 3,5 m, a szerokość poboczy – 1,5 metra. Obciążenie: 11,5 tony na oś.

Rozbudowa DK46 Lelów - Nakło

Może Cię zainteresować:

Niemal 15 kilometrów drogi za ponad 100 mln złotych. Kiedy koniec prac na DK46? Wszyscy czekają na wiosnę

Autor: Grzegorz Lisiecki

18/02/2025

Droga ekspresowa S11

Może Cię zainteresować:

Trwa budowa S11, kluczowej drogi ze Śląska na Pomorze. Ile „ekspresówki” już powstało? Są i protesty

Autor: Grzegorz Lisiecki

03/03/2025

Beskidzka Droga Integracyjna

Może Cię zainteresować:

Beskidzka Droga Integracyjna: 10 ofert w przetargu na projekt odcinka od Bielska-Białej do Bulowic. „Wszystkie mieszczą się w naszym budżecie”

Autor: Grzegorz Lisiecki

27/02/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama