Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, a także materiały do wniosku o decyzję środowiskową przygotowało biuro projektowe Trakt z Katowic. Opracowane zostały w sumie trzy warianty przebiegu trasy łączące się z autostradą A1.
Czas na decyzję RDOŚ
Po analizie rozwiązań projektowych najwyżej oceniony został wariant 2.1A (tzw. brązowy) przebiegu obwodnicy Blachowni i Herb, która przebiegać ma po nowym śladzie, od północy omijając Herby, Pietrzaki i Trzepizury, a od południa – dzielnicę Blachowni, Ostrowy.
– Do autostrady A1 trasa włączy się z wykorzystaniem istniejącego obiektu na węźle Częstochowa Blachownia. Planowana obwodnica, o długości 12,5 km, przebiegać będzie głównie po terenach leśnych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
RDOŚ ponownie oceni wszystkie opcje, choć tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym, a potem wyda odpowiednią decyzję administracyjną z wybranym do realizacji wariantem. Zanim zapadnie decyzja przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne – miejscowa społeczność będzie mogła zapoznać się z dokumentacją i ewentualnie złożyć swoje uwagi.
Kiedy już RODOŚ wyda decyzję środowiskową, dojdzie do „doszczegółowienia rozwiązań projektowanej obwodnicy”, przeprowadzone zostanie ponadto badanie gruntu. GDDKiA ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji – w systemie „Projektuj i buduj” – zaplanowała na IV kwartał 2026 roku, natomiast obwodnica powinna powstać w latach 2029-2031.
Ruch tranzytowy na DK46
Jak podkreślają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tych miejscowości.
– Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy – wyjaśniają w GDDKiA.
Dodajmy, że obwodnica Blachowni i Herb będzie drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem w obie strony. Szerokość pasa to 3,5 m, a szerokość poboczy – 1,5 metra. Obciążenie: 11,5 tony na oś.