Dokończenie odbudowy „Elki”
Umowę na odbudowę trzeciego odcinka Kolei Linowej „Elka” w Parku Śląskim (Planetarium Śląskie – Stadion Śląski) podpisano 19 lipca 2024 r. Zgodnie z umową prace powinny się zakończyć w ciągu 580 dni, więc ostatni historyczny odcinek kolejki powinien być gotowy do 19 lutego 2026 roku. Wykonawcą inwestycji jest Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A., a jej wartość to blisko 63 mln zł.
– Odtworzenie wszystkich trzech linii „Elki” jest ważnym ogniwem w całościowym procesie modernizacji Parku Śląskiego. Kolejka cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród odwiedzających Park Śląski. Przez dekady stała się wręcz kultowa. Jest także bardzo popularna wśród turystów odwiedzających nasz region – mówił podczas podpisania umowy Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Trzeci z odbudowywanych odcinków „Elki” będzie najkrótszy i, tak jak poprzednio, będzie miał ponad 1,5 km. Przejazd nim zajmie niecałe 15 minut w jedną stronę. Pasażerów wozić będzie 20 czteroosobowych kanap i 10 gondoli. Rozbudowana zostanie także stacja Planetarium, która będzie stacją napędową dla tego odcinka.
Drugi etap modernizacji Kanału Regatowego
W 2024 r. zakończył się pierwszy etap modernizacji Kanału Regatowego i na początku grudnia podpisano umowę na realizację drugiego etapu prac. Wartą 10,3 mln zł inwestycję zrealizuje konsorcjum firm MEKLAD i SUDVID-GROUP, którego zadaniem będzie aranżacja otoczenia Kanału Regatowego, czyli odtworzenie alejek wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz nasadzenia roślin.
- Pierwszy etap modernizacji to była ta część techniczna, teraz będzie część bardziej wizualna. Będzie remontowane otoczenie kanału. Wymieniona zostanie nawierzchnia, będą nowe nasadzenia, elementy małej architektury – nowe ławeczki, jakieś leżaki, itp. - w październiku 2024 r. mówiła Aneta Miler, rzeczniczka prasowa Parku Śląskiego.
Drugi etap modernizacji kanału ma się zakończyć w ciągu 12 miesięcy od dni zawarcia umowy. Trzeba jednak przypomnieć, że realizacja pierwszego etapu była opóźniona około 9 miesięcy (zakończył się we wrześniu 2024 r., a miało to nastąpić na przełomie 2023 i 2024 r.). Pierwszy etap prac, które kosztowały około 17 mln zł, objął m.in. remont nadbrzeży i odmulenie kanału oraz remont kładek wraz z remontem nabrzeży wyspy, oraz wymianę nawierzchni na wyspie. Po zakończeniu wszystkich prac na Kanał Regatowy mają wrócić kajaki i łódki.
Remont i konserwacja rzeźby „Żyrafa”
Parkowa „Żyrafa” straciła swoją głowę w połowie 2023 roku. Zdemontowano ją ze względów bezpieczeństwa. Przeprowadzona ekspertyza wykazała bowiem, że poluzowały się mocowania głowy do pozostałej części rzeźby. Głowa została zabezpieczona i czeka na remont całej rzeźby. Dopiero wtedy będzie mogła wrócić na swoje miejsce.
Przetarg na remont i konserwację kultowej rzeźby rozstrzygnięto dopiero za czwartym razem. Na początku lipca 2024 roku podpisano umowę z krakowską firmą Art Forum. Wykonawca ma niecałe 11 miesięcy (330 dni) na wykonanie prac projektowych i uzyskanie niezbędnych ekspertyz oraz przeprowadzenie prac konserwatorskich. Wartość inwestycji to niecałe 400 tys. złotych.
„Żyrafa” to jeden z symboli Parku Śląskiego. Rzeźba liczy aż 16 metrów wysokości i jest doskonale widoczna z trasy łączącej Katowice i Chorzów oraz Osiedla Tysiąclecia w Katowicach. Stoi przy wejściu do parku przy alei prowadzącej do Śląskiego Ogrodu Zoologicznego, która nosi nazwę Alei Żyrafy.
Modernizacja Alei Żyrafy w Parku Śląskim
Nie tylko „Żyrafa” czeka na modernizację, ale także aleja Żyrafy w Parku Śląskim. Do tej pory nie udało się jednak rozstrzygnąć przetargu na te prace.
- Planowana inwestycja obejmuje wykonanie projektu budowlanego oraz wykonawczego wraz z wykonaniem remontu al. Żyrafy w zakresie wymiany nawierzchni, odtworzenia i remontu elementów zagospodarowania terenu oraz montażu elementów małej architektury – informuje Aneta Miler, rzeczniczka prasowa Parku Śląskiego.
Modernizacja bulwarów przy Stawie Przystań
Trwa także kolejny już przetarg na modernizację bulwarów przy Stawie Przystań w Parku Śląskim. Prace przy bulwarach mają być uzupełnieniem modernizacji Kanału Regatowego, zgodnie z założeniem mają potrwać około 10 miesięcy, ale na razie nie wiadomo nawet kiedy się rozpoczną.
- Modernizacja bulwarów przy Stawie Przystań obejmie kompleksowy remont bulwarów oraz pobliskiej wyspy, wyposażenie miejsca w meble parkowe (w tym nowe stoliki szachowe), wykonanie dużej szachownicy wyposażonej w figury wysokości do 1 m oraz wykonanie nasadzeń nowej roślinności – mówi Aneta Miler z Parku Śląskiego.
EKOPARK zielona perła Śląska
Park Śląski zdobył także fundusze na projekt „EKOPARK zielona perła Śląska – podróż do bioróżnorodności”, który ma pomóc chronić i promować przyrodniczą oraz biologiczną różnorodność parku. W ramach projektu zakłada się:
- przygotowanie dokumentacji dla obszarów cennych przyrodniczych pod kątem objęcia ich ochroną
- inwentaryzację inwazyjnych gatunków obcych
- inwentaryzację drzew w parku oraz ich analiza pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa dla gości odwiedzających park
- inwentaryzację korytarzy ekologicznych w parku
- renaturyzację podłoża koryta Cieku Michałkowickiego II na odcinku pomiędzy Żyrafą a Śląskim Wesołym Miasteczkiem
- budowę zimowisk dla płazów
- rewitalizację „Alpinarium”
- instalację budek lęgowych
- osłabienie populacji gatunków inwazyjnych
- renaturyzację wybranych zbiorników wodnych
- budowę wieży do birdwartchingu
- budowę Parkowego Centrum Bioróżnorodności
Całkowita wartość projektu wynosi blisko 160 mln zł, a wartość dofinansowania z funduszy unijnych to ponad 112 mln zł. Realizacja całości powinna się zakończyć do 31 grudnia 2029 roku.
Remont alei Planetarium
W Parku Śląskim trwają także prace związane z remontem alei Planetarium. Obejmują one nawierzchnię alei (wymianę starego klinkieru na nową kostkę) oraz przebudowę parkingów w rejonie Planetarium Śląskiego. Wartość tej inwestycji to ponad 12 mln złotych.
Kolejna duża inwestycja to oprogramowanie systemu parkingowego wraz z infrastrukturą oraz przebudowa istniejącego układu drogowego w strefach wjazd/wyjazd do Parku Śląskiego, a główne arterie parku mają być wyłączone z ruchu samochodowego. Projekt obejmuje także wdrożenie zintegrowanego systemu parkingowego - do dyspozycji gości będą automaty parkingowe i pojawi się możliwość zakupu biletu parkingowego online. Wartość inwestycji to ponad 4,8 mln złotych.
Trwają także prace związane z budową Systemu Informacji Przestrzennej na terenie Parku Śląskiego. Ma on ujednorodnić znajdujące się w parku wizualne elementy informacyjne, które były instalowane na przestrzeni kilku dekad i charakteryzowały się różnorodną stylistyką, jakością wykonania oraz użytymi materiałami. Koszt inwestycji to ponad 500 tys. złotych.
Może Cię zainteresować: