Pawła Kunza poniedziałkowa (17 kwietnia 2023) podróż na trasie Katowice Pyrzowice - Warszawa Okęcie. Nie żadnym wąskokadłubowym malutkim samolocikiem, ale wypasionym LOT-owskim Dreamlinerem. I to jeszcze w klasie biznes.
"- Paweł, wait/co/jak, krajówka na wide-body, niemożliwe?!" Cóż, niemożliwe nie istnieje - droczy się Paweł Kunz.
Samolot w cenie niższej niż Pendolino
Wyobraźcie sobie, że jesteście "casual travelers" i potrzebujecie dostać się w poniedziałek ze Śląska do Warszawy. Na pozór oczywistym wyborem jest kolej, czyli nasze PKP: najczęściej wybieracie Pendolino, płacąc za bilet Katowice-Warszawa blisko 200 zł lub łapiecie tani pociąg IC, w którym za bilet zapłacicie około 70 zł. Podróż trwa od 2,5 h do nawet ponad 4 h, gdy trasa wiedzie przez Częstochowę czy inny Radom. Alternatywą jest także samochód.
- Wyobraźcie sobie, że można inaczej - przekonuje Paweł Kunz. - Są takie daty i momenty, gdy nasz narodowy przewoźnik PLL LOT wrzuca do systemów rezerwacyjnych bilety na połącznie Katowice-Warszawa w cenie niższej niż Pendolino, a niekiedy nawet niższej niż IC! Czas przelotu "na czysto" to niecałe 30 minut. Ale nie zapominajcie (to minus) o czasie niezbędnym na dojazd na/z lotnisko oraz procedury: kontrola bezpieczeństwa, check-in. Na plus: cała reszta i komfort podróży. Na powyższej trasie (sprawdzone osobiście, wielokrotnie) overall czas podróży z centrum Katowic do centrum Warszawy jest zbliżony - tłumaczy Paweł Kunz.
Na takiej krótkiej trasie jak Katowice-Warszawa zdarza się (rzadko, ale jednak), że połączenie obsługuje... Boeing 787 Dreamliner. Tak, szerokokadłubowa maszyna, która najczęściej lata na najdłuższych trasach międzykontynentalnych, do Azji czy Ameryki. - Te wszystkie fikołki, ekrany, cisza na pokładzie, multum różnic między lowcostami typu Ryanair i podróżą szerokokadłubowcem. I że taka informacja nie jest z kategorii tajne-łamane-przez-poufne, bilety są w sprzedaży na stronie PLL LOT, każdy "casual traveler" może je kupić - zdradza sekret swojej podróży Dreamlinerem tyski podróżnik.
Każdy może je kupić, bo bilety mogą być wręcz tanie. Jak to zrobić? - Przy odrobinie szczęścia można trafić bilet w klasie premium economy lub wręcz w klasie biznes (tylko+30 zł do ceny biletu!), a sam bilet, kupowany m.in. przez francuskie, norweskie czy austriackie OTA (online travel agency), kosztuje symboliczne kilkadziesiąt zł i zamieniacie swojskie "Poczekaj Kurde Poczekaj" (PKP) na pokład samolotu - radzi Paweł Kunz.
Gdzie szukać informacji o takich strzałach? Strony typu aeroroutes.com, fora branżowe (PL i ENG), serwisy zajmujące się publikowaniem ofert lotniczych (na przykład Fly4free.pl), grupy na FB, Instagram, krewni-i-znajomi-królika.
Jak można kupić taki bilet? Normalnie, na stronie LOT. Lub, przy chęci zbicia ceny do minimum - i odrobinie magii - za kilkadziesiąt zł (vide Skyscanner, Trip.com);
Przebazowanie Dreamlinera to szansa na ciekawą atrakcję
Skąd się wziął Boeing 787 Dreamliner na trasie krajowej? To tak zwane przebazowanie samolotu, zdarzały się już trasy typu Gdańsk-Poznań czy Kraków-Warszawa.
- Kogo spotkałem na pokładzie podczas lotu do Warszawy? - opowiada Paweł Kunz. - Trochę znajomych plus sporo osób "zajawionych" lataniem, które specjalnie przyjechały do Katowic, aby przelecieć się B787 na krajówce. Sądząc po rozmowach i robionych zdjęciach, dla części podróżnych była to okazja/prezent dla dziecka ("Synku, patrz jakim samolotem lecimy!"). Ale przeważali zwykli podróżni, z których część była BARDZO zdziwiona, gdy weszła na pokład i zobaczyła te wszystkie ekrany, fotele i miejsce. W sumie: może to jest sposób, aby empirycznie móc przekonać się, jaka jest różnica między liniami niskokosztowymi i regularnymi? - Niekiedy wystarczy obserwować stronę danego przewoźnika, aby móc złapać tego typu perełkę i za cenę "2x duża pizza + cola" móc odbyć BARDZO nietuzinkową podróż - podsumowuje Paweł Kunz.
Może Cię zainteresować:
Dlaczego LOT bał się Turków w Pyrzowicach? „Bo zaniedbał to lotnisko i nie ma nad nim kontroli"
Może Cię zainteresować: