Duński urbanista, który krytykował Katowice, zaraz potem chwalił Dąbrowę Górniczą. Bazylak: "Nikogo nie trollujemy"

Dobre słowo zawsze jest w cenie. Szczególnie, kiedy dyskutujemy o przestrzeni publicznej, a dobre słowo na temat naszych projektów pada z ust znanego i cenionego w świecie urbanisty. Poza tym, to chyba dobrze, że po wizycie na WUF Mikael Colville-Andersen ma również dobre wspomnienia z Polski, prawda? - mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Colville andersen w dabrowie gorniczej2

Chciałbym napić się z osobami, które umieściły WUF11 w jednym z najbardziej dystopicznych miejskich krajobrazów w Europie. Muszą mieć poczucie humoru. Radzieckie przejścia podziemne, amerykańskie drogi, szalone labirynty spacerowe, głupie nowe i stare budynki - napisał duński urbanista Mikael Colville-Andersen, gdy zobaczył centrum Katowic. Dzień później zadowolony objeżdżał na rowerze Dąbrowę Górniczą, w której "radzieckich przejść, amerykańskich dróg i innych labiryntów też nie brakuje". O co tu chodzi? - zapytacie. No właśnie. Pytamy prezydenta Dąbrowy Górniczej, Marcina Bazylaka.

A więc Dąbrowa Górnicza postanowiła strollować Katowice?
Strollować? My nikogo nie trollujemy.

Duńczyk Mikael Colville-Andersen był gościem Światowego Forum Miejskiego. Skrytykował wygląd centrum Katowic. Dzień później zachwycony zwiedzał Dąbrowę Górniczą. To się chyba nazywa trolling.
Po pierwsze, Mikaela Colville-Andersena nie musieliśmy zapraszać do Dąbrowy Górniczej, ponieważ w trakcie Światowego Forum Miasta zatrzymał się w jednym z hoteli w naszym mieście. Postanowiliśmy tę okazję wykorzystać i zaprosiliśmy go na rowerową przejażdżkę po śródmieściu Dąbrowy Górniczej, by pokazać projekty które realizujemy.

To jest ta różnica: w Katowicach mu się nie spodobało, ale gdyby ktoś pokazał mu Koszutkę, pewnie też by się zachwycał. W Dąbrowie nie widział szerokich dróg dla samochodów, przejść podziemnych i betonowego placu przed Pałacem Kultury Zagłębia?
Widział i dowiedział się, że nasze miasto nie posiada historycznego centrum, ponieważ rozwijało się wraz z rozwojem przemysłu w regionie. Obecny układ komunikacyjny Dąbrowy został zaprojektowany 50 lat temu i powstał przy okazji budowy Huty Katowice, dlatego właśnie mamy szerokie arterie i przejścia podziemne. Ich głównym zadaniem było umożliwienie w jak najkrótszym czasie dojazdu kilkudziesięciu tysięcy pracowników do huty, a potem ich powrót do domu. Tak samo zaprojektowane zostały linie autobusowe i tramwajowe. Dziś rzeczywistość jest zupełnie inna i inne są oczekiwania mieszkańców, dlatego zmieniamy siatkę połączeń autobusowych, w śródmieściu stawiamy na tramwaj, a budując drogi rowerowe i ułatwiając pieszym poruszanie się po centrum, tworzymy alternatywę dla samochodów.

To co go właściwie ujęło w waszej opowieści?
Przede wszystkim to, że pracujemy z mieszkańcami i projektowane oraz wdrażane przez nas zmiany odzwierciedlają ich oczekiwania. Projektując zmiany w śródmieściu konsultowaliśmy się z mieszkańcami śródmieście, przedsiębiorcami prowadzącymi w tym obszarze swoje działalności, a także osobami, które każdego dnia są użytkownikami centralnej części miasta. Bardzo spodobały mu się również przestrzenie byłej fabryki obrabiarek, która funkcjonowała w samym sercu Dąbrowy Górniczej. To właśnie w tym miejscu realizujemy projekt Fabryka Pełna Życia, czyli stworzenia przyjaznego i tętniącego życiem centrum miasta, którego w Dąbrowie Górniczej zawsze brakowało.

Trolling czy nie, korzyść marketingowa jest. Jaka?
Dobre słowo zawsze jest w cenie. Szczególnie, kiedy dyskutujemy o przestrzeni publicznej, a dobre słowo na temat naszych projektów pada z ust znanego i cenionego w świecie urbanisty. Poza tym, to chyba dobrze, że po wizycie na WUF Mikael Colville-Andersen ma również dobre wspomnienia z Polski, prawda?

Mikael Colville Andersen

Może Cię zainteresować:

Przylatuje Duńczyk do Katowic na WUF11. Nie znalazł autobusu, naciągnął go taksówkarz

Autor: Patryk Osadnik

27/06/2022

Katowice

Może Cię zainteresować:

Duński urbanista w Katowicach: Radzieckie przejścia podziemne, amerykańskie drogi

Autor: Patryk Osadnik

28/06/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon