„Ekologiczna bomba” w Pyrzowicach została rozbrojona. Przy lotnisku rozpoczęła się kolejna duża inwestycja. Za ponad 117 milionów złotych

652 dni ma potrwać budowa nowoczesnego węzła przeładunkowego przy Katowice Airport. Na dawnym wojskowym terenie rozpoczęły się już roboty budowlane. Inwestycja ma być gotowa w czerwcu 2026 roku. – Przekornie powiem: przenieśmy tutaj Baranowo, jesteśmy na to gotowi – mówił podczas oficjalnego rozpoczęcia prac Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Inwestycję pod nazwą „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice” realizuje konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex. – Nakłady, które przeznaczamy na realizację tego zadania to 117,3 mln złotych netto, przy wsparciu środkami Unii Europejskiej w wysokości ponad 10 mln euro – wyjaśnia Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej lotniskiem w Pyrzowicach.

Dodajmy, że unijne dofinansowanie pochodzi z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility.

Była „tablica Mendelejewa”, będzie nowoczesny węzeł

Nowoczesny węzeł przeładunkowy powstaje na terenie, który Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze w 2019 roku odkupiło od Agencji Mienia Wojskowego. To miejsce, w którym działała dawna wojskowa baza paliw.

Tam była „tablica Mendelejewa”, ale ostatecznie rozbroiliśmy tę „bombę ekologiczną”. Zajęło nam dwa lata, aby ten teren oczyścić. Tak naprawdę rewitalizujemy starą, powojskową bazę paliw wraz z rekultywacją terenu – podkreśla Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

W ramach inwestycji, która oficjalnie rozpoczęła się w poniedziałek, 16 września, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie), ale przede wszystkim kolejowy węzeł do załadunku towarów i paliw, obok którego będą się znajdować cztery zbiorniki na paliwo o pojemności 1000 metrów sześciennych każdy (w kolejnym etapie będzie można zbudować dwa kolejne) wraz stanowiskami rozładunku autocystern.

Co istotne, węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel). Z węzła będzie korzystać także wojsko – nowa infrastruktura pozwoli na zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w przypadku prowadzonych operacji wojskowych.

„Nowoczesna infrastruktura pozwala na rozwój lotniska”

Mam wrażenie, że jesteśmy wśród portów regionalnych liderem inwestycyjnym. Jako pierwsi zbudowaliśmy nową drogę startową, jedyną do tej pory na lotnisku cywilnym, rozbudowaliśmy hangary techniczne – mamy największą infrastrukturę, w której można serwisować samoloty i teraz, budując multimodalny węzeł przeładunkowy, będziemy mieli jedyną tego typu tak dużą infrastrukturę wśród lotnisk regionalnych – podkreślał prezes Tomasik.

Nowy węzeł umożliwi składowanie, a także sprzedaż przez lotnisko większej ilości paliwa.

Teraz mamy dni, kiedy sprzedajemy po 600 metrów sześciennych paliwa, w całym 2023 roku było to w sumie ponad 140 tysięcy metrów sześciennych, a w kolejnych latach będziemy notować ponad 20-procentowy wzrost, aż do 2028 roku, kiedy to zamierzamy praktyczne podwoić ilość sprzedawanego dzisiaj paliwa. Będzie to ponad 200 tysięcy metrów sześciennych paliwa w ciągu roku. Do tego niezbędna jest nowoczesna infrastruktura – dzięki niej lotnisko będzie się prawidłowo rozwijało. Ta infrastruktura pozwoli nam także zachować ciągłość dostaw – wyjaśniał Artur Tomasik.

Baranowo i Pyrzowice? „To nie jest konkurencja”

Budowa węzła przeładunkowego jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport na lata 2024-2028. W sumie na inwestycje przeznaczone zostanie 1,5 miliarda złotych, a na najważniejszą z nich, nowy terminal – 950 milionów złotych.

Przekornie powiem: przenieśmy tutaj Baranowo, jesteśmy na to gotowi – mówił podczas oficjalnego rozpoczęcia prac Marcin Krupa, prezydent Katowic, między innymi do obecnego na uroczystości Macieja Laska, wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– To jest lotnisko, które jest „oknem na świat” przemysłowej stolicy Polski. I lotnisko, któremu kibicuję od wielu lat, jest w trójce najlepiej rozwijających się lotnisk regionalnych – mówi z kolei Maciej Lasek. – Pokazaliście w ostatnich latach, jak można świetnie rozwijać lotnisko w takim miejscu. Szczególnie kibicowałem temu, co zrobiliście w 2015 roku budując nową drogę startową pod ruchem. To przykład dla takich lotnisk jak Modlin czy Kraków, gdzie trzeba będzie taką drogę budować. A co najważniejsze, „dowozicie” inwestycje w czasie i zaplanowanym budżecie – jesteście w elicie inwestycyjnej inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej, bo tylko 1,5 proc. inwestycji w UE jest realizowanych w zakładanych harmonogramach i w planowanych budżetach.

Jak dodawał, porty regionalne to dziś „świetne miejsce do inwestowania, rozwoju i wspierania regionu”.

Nawet w kontekście nowej, dużej infrastruktury, którą budujemy w Baranowie to nie jest konkurencja. To jest synergia. Nie możemy sobie wyobrazić, że towary będą wożone tylko z jednego portu lotniczego, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej. Na dodatek chcąc walczyć ze śladem węglowym i wspierać politykę klimatyczną powinniśmy skracać dystanse, ciągi komunikacyjne, dlatego taka inwestycja jak w Pyrzowicach to krok w dobrym kierunku – zaznaczył Maciej Lasek.
Sierpień 2024 był najlepszym miesiącem w historii Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Najlepszy rok w historii Katowice Airport. Lotnisko ma za sobą rekordowy szczyt sezonu letniego. „Pod koniec września powinniśmy zanotować pięciomilionowego pasażera”

Autor: Grzegorz Lisiecki

09/09/2024

W Katowice Airport powstaje hangar General Aviation

Może Cię zainteresować:

W Pyrzowicach powstaje hangar dla samolotów biznesowych. „Naszą ambicją jest stworzenie jednego z najlepszych lotnisk w tym segmencie w naszej części Europy”

Autor: Grzegorz Lisiecki

28/08/2024

Terminal główny wizualizacja

Może Cię zainteresować:

Inwestycje w Pyrzowicach: nowy terminal, hangar, węzeł przeładunkowy, zaplecze... Sprawdzamy, na jakim etapie są prace

Autor: Grzegorz Lisiecki

31/07/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon