Przypomnijmy – w październiku 2023 r. oficjalnie poinformowano, że Stellantis zainwestuje około 1,5 miliarda euro w nabycie około 21 procent udziałów w Leapmotor, firmie motoryzacyjnej, która zaliczana jest do trójki najlepszych chińskich start-upów zeszłego roku produkujących pojazdy elektryczne. Zgodnie z umową założona miała zostać spółka Leapmotor International posiadająca wyłączne prawa do eksportu i sprzedaży, a także produkcji samochodów Leapmotor poza Chinami.
Nowy „maluch” wjedzie do Europy
Niedawno Stellantis i Leapmotor uzyskały wszystkie pozwolenia na utworzenie Leapmotor International, spółki joint venture 51/49, kierowanej przez Stellantis. Spółka, która na swoją siedzibę wybrała Amsterdam, i która swoją działalność oficjalnie rozpocznie we wrześniu, przygotowuje się już do wprowadzenia na europejskie rynki modeli T03 i C10. Wiadomo już, że właśnie od września rozpocznie się sprzedaż chińskich elektryków spod znaku Leapmotor na początek we Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Grecji i Rumunii.
Choć Stellantis nie wydał wciąż żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie, od początku mówiło się o tym, że elektryczny „maluch”, czyli model T03, będzie produkowany w Tychach. Jeszcze w marcu Reuters informował, że produkcja małego samochodu ma zostać uruchomiona przed końcem czerwca i ma być to montaż SKD (semi-knocked-down) – gotowych, dużych podzespołów pojazdu. Źródło, na które powoływał się Reuters, podkreślało wówczas, że ten niewielki pojazd będzie „przystępny cenowo dla szerokiego grona klientów”.
Leapmotor T03 to elektryczny, miejski samochód produkowany od 2020 roku. Ten niewielki, 5-drzwiowy hatchback ma akumulator o pojemności 36,5 kWh, osiągający 70 kW. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi ok. 280 kilometrów.
W Tychach tanio jak w... Chinach
Z kolei w czerwcu Reuters, powołując się na analityków Jefferies (Jefferies Group LLC to amerykański niezależny bank inwestycyjny, świadczący między innymi usługi doradztwa finansowego), poinformował, że pierwsze T03 zjechały już z linii montażowej w tyskim zakładzie, a masowa produkcja ma ruszyć we wrześniu. Co więcej, według analityków Jefferies, Stellantis zamierza w Tychach uruchomić produkcję kolejnego modelu Leapmotor w pierwszym kwartale 2025 roku! Tym razem miałby to być SUV o oznaczeniu A12.
Dlaczego wybór z modelem T03 padł na Tychy? Według Jefferies koszty produkcji, a w zasadzie montażu SKD w polskim zakładzie wynoszą około 400-500 euro za samochód. To taka samo kwota, jak w fabryce Leapmotor w Chinach. Dla porównania – we Włoszech byłoby to już 1000 euro za pojazd.