Wykonawcą trzeciego odcinka Kolei Linowej Elka w Parku Śląskim będzie Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. Zgodnie z umową prace mają potrwać 580 dni, więc odcinek Stadion Śląski – Planetarium Śląskie powinien być gotowy do 19 lutego 2026 r. Mogą się zdarzyć opóźnienia związane m.in. z warunkami atmosferycznymi, ale przy odbudowie drugiego odcinka opóźnienie wyniosło zaledwie trzy tygodnie. Koszt inwestycji to blisko 63 mln zł.
– Odtworzenie wszystkich trzech linii Elki jest ważnym ogniwem w całościowym procesie modernizacji Parku Śląskiego. Kolejka cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród odwiedzających Park Śląski. Przez dekady stała się wręcz kultowa. Dziś jest o wiele nowocześniejsza, a z przejazdów w tym roku skorzystało już 150 tysięcy osób. Jest także bardzo popularna wśród turystów odwiedzających nasz region – podkreślił Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Elka na pełnej trasie wróci w 2026 roku
Trzeci z odbudowywanych odcinków Elki będzie najkrótszy i, tak jak poprzednio, będzie miał ponad 1,5 km. Przejazd nim zajmie niecałe 15 minut w jedną stronę. Pasażerów wozić będzie 20 czteroosobowych kanap i 10 gondoli. Rozbudowana zostanie także stacja Planetarium, która będzie stacją napędową dla tego odcinka.
Z kolei budynek na stacji Stadion zostanie rozbudowany lub obok powstanie nowy obiekt (ta część inwestycji będzie realizowana w formule „Zaprojektuj i wybuduj”). W przypadku budowy nowego obiektu stacji w pobliżu istniejącej stacji Stadion, wykonana zostanie organizacja ruchu pasażerskiego między stacjami z możliwością zejścia z peronu jednej stacji oraz wejścia na peron drugiej, bez konieczności opuszczania wygrodzonych obiektów stacyjnych.
– Naszym celem jest to, aby już w 2026 roku odwiedzający Park Śląski mogli korzystać ze wszystkich odcinków Elki. Widzimy rosnące zainteresowanie tą atrakcją zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy chcieliby do parku przyjechać i zwiedzać go nie tylko spacerując, ale również spojrzeć z perspektywy lotu ptaka na nasz piękny park – mówił Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego.
Na wszystkich trzech odcinkach Kolei Linowej Elka zastosowany zostanie zintegrowany elektroniczny system biletowania. System ten umożliwi kompleksowe zarządzanie sprzedażą biletów i usług oraz kontrolą wejść. Na stacji Stadion zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne, które wytworzoną energię wykorzystywaną do częściowego zasilania kolejki.
Stara Elka działała przez blisko 40 lat
Stara Elka została uroczyście otwarta 7 września 1967 r. Była to wówczas (i nadal jest, nawet na dwóch odcinkach) najdłuższa nizinna kolej linowa w Europie – jej długość wynosiła nieco ponad 5,5 km, a trasa była podzielona na trzy odcinki. W tej formie kolejka funkcjonowała do 2005 r. Później została zamknięta i rozebrana, z powodu złego stanu technicznego.
Przerwa w działaniu kolejki trwała do września 2013 roku, kiedy oddano do użytku pierwszy odcinek nowej Elki, między Stadionem Śląskim a obecną „Legendią”. To najdłuższy odcinek i liczy 2185 metrów, a przejazd w jedną stronę trwa około 20 minut. W grudniu 2023 roku oddano do użytku drugą linię Elki, między „Legendią” a Planetarium Śląskim. Ten odcinek ma 1714 metrów, a przejazd nim zajmuje około 15 minut w jedną stronę. Po odbudowaniu wszystkich odcinków Elka będzie miała, tak jak poprzednio, około 5,5 km długości, a przejazd wszystkimi odcinkami zajmie niecałą godzinę.
Może Cię zainteresować:
Stara „Elka” na zdjęciach. Sentymentalna przejażdżka w Parku Śląskim
Może Cię zainteresować: