Umowa między Enter Air Services a Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym, spółką zarządzającą pyrzowickim lotniskiem, obowiązywać będzie przez 10 lat. Hangar H2 ma kubaturą 106 350 metrów sześciennych i powierzchnię 7 912 metrów kwadratowych. Oprócz dwóch zatok serwisowych wyposażony jest także w rozbudowane zaplecza warsztatowe, socjalne i biurowe.
Enter Air obsłużył w Pyrzowicach niemal 7 mln pasażerów
– Z linią lotniczą Enter Air współpracujemy od niemal 15 lat. Aktualnie to największy przewoźnik czarterowy w Katowice Airport, obsługuje około 33% tego rynku. Cieszymy się, że Enter Air został najemcą jednego z katowickich hangarów i otworzy tutaj bazę techniczną. W ten sposób zacieśniamy naszą strategiczną współpracę – podkreśla Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Linia lotnicza Enter Air jest największym prywatnym przewoźnikiem czarterowym w Polsce. W Pyrzowicach zadebiutowała 21 czerwca 2010 roku. Od początku działalności w Katowice Airport do końca 2024 roku Enter Air obsłużył na pyrzowickim lotnisku 6,8 mln pasażerów. W 2024 roku Enter Air został pierwszym przewoźnikiem czarterowym w historii KTW, który obsłużył ponad milion podróżnych (1 075 762) w ruchu na zlecenie biur podróży w roku kalendarzowym. Dodajmy, że dla Enter Air lotnisko w Pyrzowicach jest główną bazą operacyjną.
– Wspólnie z Katowice Airport zbudowaliśmy największy ruch czarterowy w tej części świata i od wielu lat regularnie latamy do kilkudziesięciu destynacji turystycznych w Europie, Azji i Afryce. W 2024 roku było to ponad 130 unikalnych kierunków, czyli więcej niż oferował jakikolwiek inny przewoźnik operujący z tego portu. Od kilku lat poszukiwaliśmy dogodnych lokalizacji na rozbudowę naszych usług technicznych i cieszę się, że udało nam się podpisać długoletnią umowę z najdynamiczniejszym polskim portem lotniczym. Katowice Airport to niekwestionowany lider w obsłudze ruchu wakacyjnego, więc nasza współpraca była najrozsądniejszym wyborem dla obu stron – powiedział Grzegorz Polaniecki, prezes Enter Air Services.
Katowice Airport liderem wśród lotnisk regionalnych
Dziś Katowice Airport dysponuje największą infrastrukturą do obsługi technicznej samolotów wśród wszystkich polskich lotnisk regionalnych. Obecnie w Pyrzowicach są trzy hangary o łącznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. mkw. i kubaturze 287 tys. m sześc. W sumie dostępnych jest sześć zatok do serwisu samolotów kodu C. W lotniczej nomenklaturze kod C oznacza samoloty, których rozpiętość skrzydeł wynosi od 24 do 36 metrów, a rozstaw kół podwozia głównego od 6 do 9 metrów. W Pyrzowicach to najczęściej spotykane Airbusy A320 i Boeingi 737.
W Katowice Airport działają organizacje, które specjalizują się w obsłudze technicznej samolotów (MRO – Maintenance, Repair and Operations). Przeprowadzają liniowe przeglądy samolotów, które trwają kilka godzin, szybkie wymiany silników turbowentylatorowych, a także duże bazowe obsługi typu C-Check lub D-Check, zajmujące nawet kilka tygodni.
Dodajmy, że jeszcze w pierwszym kwartale 2025 roku rozpocznie się rozbudowa pyrzowickiej bazy do obsługi technicznej samolotów o kolejny hangar z dwoma zatokami serwisowymi dla samolotów kodu C. Inwestycja potrwa około roku.