Zielona ściana, strefa kultury... i kaplica?
Pierwszy pociąg zawitał do Raciborza już w 1846 roku. Niedługo potem powstał dworzec, który przetrwał do 1945 roku, kiedy to został zniszczony przez radzieckie wojska. Następny budynek został otwarty w 1979 roku. Operował do 1997 roku. Ucierpiał w powodzi tysiąclecia i niszczał do 2022 roku. Wtedy PKP zdecydowały się na odnowienie budynku. Ciężko nazwać to przebudową - właściwie postawiono zupełnie nowe mury.
Nowy budynek dworca nie przypomina tego, co stało w tym miejscu jeszcze 2 lata temu. Bryła charakteryzuje się współczesną, industrialną architekturą, zieloną ścianą o powierzchni 60 mkw., na której rośnie prawie pięćset roślin, przeszkleniami doświetlającymi parter budynku i ogromnym tarasem.
Budynek dworca w Raciborzu został odebrany 17 października 2024 roku i od razu zaczął obsługiwać podróżnych. Do dyspozycji użytkowników są „open space” wraz z zapleczem sanitarnym dla Gminy Racibórz, pomieszczenia przeznaczone na użytek przewoźników, taras widokowy z letnią poczekalnią, strefa kultury i "Urban Lab", czyli przestrzeń, która będzie przeznaczona pod najem dla małych przedsiębiorstw. Do tego dochodzą oczywiście lokale gastronomiczne.
Co ciekawe, pojawił się także pomysł stworzenia kaplicy dla podróżnych zaproponowany przez miejskiego radnego Piotra Klimę.
- Funkcje dworca kolejowego są rozliczne, znam je jako podróżnik, brakuje czegoś takiego jak miejsca, do którego można przyjść, uspokoić się w dzisiejszych zagonionych czasach i zmówić modlitwę - mówił w TVP 3 Piotr Klima.
Na razie nie wiemy, czy na dworcu powstanie kapliczka. Urzędnicy mówią, że pomysł stworzenia miejsca kultu w budynku dworca wpłynął po konsultacjach dotyczących zagospodarowania pomieszczeń.
Jest jakby luksusowo...
W budynku zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań. Od południowej strony dworca powstał niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znajduje się parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów. PKP chwali się także dostępnością budynku i ekologią.
- Budynek dworca Racibórz jest przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej - czytamy na stronie PKP - Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz pojawiły się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i pochylnie. Na dworcu wdrożono szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są: energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się także bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu - dodaje spółka.
PKP podaje, że cała inwestycja kosztowała ponad 30 mln złotych brutto. Została dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac był Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania.
Może Cię zainteresować:
Mysłowice: Nastolatkowie zdewastowali tamtejszy cmentarz żydowski
Może Cię zainteresować: