Rozkład jazdy na kolei 2024/ 2025 w woj. śląskim. Powrót pociągów do Bytomia, taniej do Pyrzowic, więcej kursów do Rybnika. W tle - przebudowa węzła kolejowego

Już w niedzielę 15 grudnia 2024 r. wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy na kolei. Co to oznacza dla podróżnych z naszego regionu? M.in. pełne udostępnienie dla podróżnych przebudowanej stacji PKP w Bytomiu, przywrócenie (szkoda, że z przesiadką) kolejowego połączenia z Tarnowskich Gór przez Chorzów do Katowic, więcej połączeń między Gliwicami a Rybnikiem, specjalną taryfę dla dojeżdżających do Pyrzowic, nowe przystanki i szybsza jazda z Katowic do Krakowa. I oczywiście (żeby nie było za dobrze) obowiązują wszystkie utrudnienia związane z trwająca przebudową katowickiego węzła kolejowego.

fot. mat. pras. Katowice Airport
Pyrzowice pociag linia lotniskowa

Z Tarnowskich Gór i Bytomia do Katowic. Przeważnie z przesiadką

Na tę chwilę podróżni z Lublińca, Tarnowskich Gór i Bytomia czekali blisko trzy lata. Od przyszłej niedzieli (15 grudnia 2024 r.) w końcu będzie można z tych miast dotrzeć pociągiem do Katowic dzięki temu, że PKP PLK zakończyła modernizację odcinka „węglówki” między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. W ramach tej inwestycji prowadzona była też przebudowa stacji PKP w Bytomiu. Od 15 grudnia wszystkie trzy perony na stacji zostaną już w pełni udostępniona dla podróżnych.

Na linii między Lublińcem a Katowicami Koleje Śląskie uruchomią w sumie 18 par pociągów dziennie z tym, że jedynie dwie pary dotrą bezpośrednio do stolicy województwa. W przypadku pozostałych pasażerów zmierzających w stronę Katowic czeka przesiadka w Chorzowie Batorym na pociągi jadące od strony Gliwic (bądź na tramwaje i autobusy ZTM). To efekt ograniczonej przepustowości stacji PKP w Katowicach, co jest związane z trwającą przebudowy katowickiego węzła kolejowego.

Pociągi Kolei Śląskich zaczną na tej linii obsługę nowego przystanku – Chorzów Uniwersytet. Zostanie za to zlikwidowany przystanek Bytom Północny, w jego miejsce w przyszłości ma zostać uruchomiony nowy – Bytom Stroszek.

Specjalna oferta na dojazd do lotniska. Ale z przesiadką

Przywrócenie do ruchu odcinka Tarnowskie Góry–Katowice sprawi, że od strony Chorzowa, Bytomia czy Gliwic możliwy stanie się dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach. Tyle, że z przesiadką (nawet dwukrotną, gdyby ktoś w Gliwicach wpadł na pomysł jazdy do lotniska pociągiem). To zdecydowanie wydłuża czas przejazdu (podróż z Bytomia do Pyrzowic z przesiadką w Tarnowskich Górach zajmuje ok. 50 minut) i obniża atrakcyjność takiego połączenia.

Na osłodę Koleje Śląskie przygotowały specjalną ofertę “Taniej do Pyrzowic”. Obejmie ona wszystkie przejazdy pociągami spółki w relacjach “od” i “do” stacji Pyrzowice Lotnisko “z” i “do” dowolnej stacji na odcinku Gliwice–Tarnowskie Góry oraz Katowice–Tarnowskie Góry. Niezależnie od dystansu bilet z oferty „Taniej do Pyrzowic” będzie dostępny w zryczałtowanej cenie 13 zł.

– Promocja łączy się z ulgami ustawowymi i pozwala na zauważalne oszczędności. W przypadku przejazdu z Katowic do Pyrzowic cena biletu z oferty „Taniej do Pyrzowic” jest niższa o 7,20 zł. Z kolei podróżujący na lotnisko z Gliwic oszczędzą 8,70 zł. Oczywiście, system lub kasa Kolei Śląskich zawsze nalicza niższą cenę i jeśli taka wynika z taryfy kilometrowej, uwzględni właśnie nią. Na przykład w przypadku podróży z Nakła Śląskiego czy Radzionkowa podróżni zapłacą za bilet do Pyrzowic nie 13 zł, a 11,60 zł – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich.

Skorzystają pasażerowie z Rybnika. Szybciej z Katowic do Krakowa

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy przybędzie (z 9 do 11 dziennie w dni robocze) pociągów z Gliwic do Rybnika. Część z nich będzie kursować w wydłużonych relacjach “do” i “z” Raciborza i Wodzisławia Śląskiego.

Rybnik zyska też dodatkowe połączenia z Żorami: łącznie w dni robocze pojedzie tu 9, a w dni wolne 8 par pociągów. Na czas przebudowy linii kolejowej nr 148 i stacji Pszczyna zawieszone zostanie kursowanie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żory – Pszczyna. Dodatkowe pary pociągów pojawią się w relacji Gliwice-Częstochowa-Gliwice oraz Lubliniec-Częstochowa-Lubliniec.

Przedłużona ma zostać trasa pociągów KŚ z Katowic do Krakowa. Od 15 grudnia będą kończyć bieg w Krakowie-Płaszowie, po drodze zatrzymując się jeszcze na przystankach Kraków Grzegórzki i Kraków Zabłocie. Trzy z ośmiu pociągów kursujących na tej linii będą się zatrzymywać na wszystkich przystankach na trasie od Katowic do Krakowa Głównego, reszta pojedzie jako pociągi przyśpieszone, a maksymalna prędkość ma wzrosnąć ze 120 km na godz. do 160 km na godz.

Koleją w Beskidy i pod Tatry. Z Gliwic nawet do Zwardonia

Łatwiej będzie można dojechać w Beskidy. PKP PLK kończą już prace na odcinku między Wilkowicami-Bystrą, a Zwardoniem, co oznacza, że od przyszłego weekendu będzie już można dotrzeć pociągiem (bez przesiadki na autobusową komunikację zastępczą) do Zwardonia. To też pozwoli wydłużyć trasę weekendowego połączenia S75 Salmopol (obecnie z Gliwic przez Knurów i Rybnik do Żywca) aż do Zwardonia właśnie.

KŚ zapowiadają, że w rozkładzie jazdy jako nowość pojawi się także przyspieszony pociąg Stożek z Raciborza, przez Rybnik i Chybie do Wisły Głębce.

Czujący wstręt do jazdy „zakopianką” i płacenia za parkingi w stolicy polskich Tatr będą mogli oszczędzić sobie tej przyjemności i wybrać się do Zakopanego pociągiem „Ornak”. Kursować on będzie w dni wolne od pracy od 21 grudnia do 2 marca oraz od 19 czerwca do 28 września, a dodatkowo także 27 grudnia, 2 maja i 20 czerwca. Wyjeżdżać on będzie z Częstochowy (o godz. 5.20) i jechać przez Sosnowiec (godz. 6.22), Katowice (odjazd o godz. 6.36), Tychy (odjazd o godz. 6.55), Pszczynę (odjazd o godz. 7.16), Bielsko-Białą (odjazd o godz. 7.46), Kęty, Andrychów, Wadowice, Maków Podhalański, Nowy Targ, by planowo zameldować się w Zakopanym o godz. 11.01. W drogę powrotną Ornak wyjeżdżać ma o godz. 16.40, a w Częstochowie planowo być o godz. 22.53.

Nowe przystanki nie tylko w Zabrzu i w Sosnowcu

Zmiany w kursowaniu pociągów to jednak nie wszystko. Od 15 grudnia będzie też łatwiej do nich wejść. Będzie można skorzystać z 8 nowych przystanków:

  • w Zabrzu, gdzie pociągi kursujące na trasie Gliwice-Bytom będą mogły zatrzymać na przystankach Zabrze Maciejów (między ul. Wolności i Nad Kanałem) oraz Zabrze Północne (w rejonie ul. Przystankowej i Mikulczyckiej)
  • w Sosnowcu, gdzie pociągi z Katowic do Krakowa będą mogły zatrzymać się na przystanku Sosnowiec Jęzor Południowy (dwa perony o długości 200 m. powstały na nasypie między ul. Orląt Lwowskich a drogą S1). Nowy obiekt zapewni dojazd m.in. do pobliskiego centrum handlowego.
  • w powiecie częstochowskim, gdzie na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice wybudowano przystanki: Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew

PKP PLK zapowiada ponadto, że na linii Rybnik – Wodzisław Śląski zacznie działać przystanek Radlin Obszary. Przebudowano tam już tor, sieć trakcyjną i peron, który podwyższono, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Obecnie trwa budowa przejścia w poziomie szyn z monitoringiem, dzięki czemu przystanek zostanie dostosowany do potrzeb podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Obok przystanku powstanie też niewielki parking.

Przystanek PKP Katowice Murcki

Może Cię zainteresować:

Kolejowe przystanki widmo w Katowicach: Ochojec, Kostuchna, Murcki mogą w końcu ożyć dzięki przebudowie węzła kolejowego

Autor: Michał Wroński

18/10/2024

Dworzec PKP Dabrowa Gornicza

Może Cię zainteresować:

Rozstrzygnięto konkurs na Dworzec Roku 2024. Publiczność wybrała obiekt w Dąbrowie Górniczej

Autor: Michał Wroński

14/11/2024

Modernizacja stacji kolejowej w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Tej decyzji Bytom pożałował. Od niej zaczęła się potęga Katowic. Kolej wyznaczyła regionalnego lidera

Autor: Daniel Lekszycki

04/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon