Z Tarnowskich Gór i Bytomia do Katowic. Przeważnie z przesiadką
Na tę chwilę podróżni z Lublińca, Tarnowskich Gór i Bytomia czekali blisko trzy lata. Od przyszłej niedzieli (15 grudnia 2024 r.) w końcu będzie można z tych miast dotrzeć pociągiem do Katowic dzięki temu, że PKP PLK zakończyła modernizację odcinka „węglówki” między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. W ramach tej inwestycji prowadzona była też przebudowa stacji PKP w Bytomiu. Od 15 grudnia wszystkie trzy perony na stacji zostaną już w pełni udostępniona dla podróżnych.
Na linii między Lublińcem a Katowicami Koleje Śląskie uruchomią w sumie 18 par pociągów dziennie z tym, że jedynie dwie pary dotrą bezpośrednio do stolicy województwa. W przypadku pozostałych pasażerów zmierzających w stronę Katowic czeka przesiadka w Chorzowie Batorym na pociągi jadące od strony Gliwic (bądź na tramwaje i autobusy ZTM). To efekt ograniczonej przepustowości stacji PKP w Katowicach, co jest związane z trwającą przebudowy katowickiego węzła kolejowego.
Pociągi
Kolei Śląskich zaczną na tej linii obsługę nowego przystanku – Chorzów
Uniwersytet. Zostanie za to zlikwidowany przystanek Bytom
Północny, w jego miejsce w przyszłości ma zostać uruchomiony
nowy – Bytom Stroszek.
Specjalna oferta na dojazd do lotniska. Ale z przesiadką
Przywrócenie do ruchu odcinka Tarnowskie Góry–Katowice sprawi, że od strony Chorzowa, Bytomia czy Gliwic możliwy stanie się dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach. Tyle, że z przesiadką (nawet dwukrotną, gdyby ktoś w Gliwicach wpadł na pomysł jazdy do lotniska pociągiem). To zdecydowanie wydłuża czas przejazdu (podróż z Bytomia do Pyrzowic z przesiadką w Tarnowskich Górach zajmuje ok. 50 minut) i obniża atrakcyjność takiego połączenia.
Na osłodę Koleje Śląskie przygotowały specjalną ofertę “Taniej do Pyrzowic”. Obejmie ona wszystkie przejazdy pociągami spółki w relacjach “od” i “do” stacji Pyrzowice Lotnisko “z” i “do” dowolnej stacji na odcinku Gliwice–Tarnowskie Góry oraz Katowice–Tarnowskie Góry. Niezależnie od dystansu bilet z oferty „Taniej do Pyrzowic” będzie dostępny w zryczałtowanej cenie 13 zł.
– Promocja łączy się z ulgami ustawowymi i pozwala na zauważalne oszczędności. W przypadku przejazdu z Katowic do Pyrzowic cena biletu z oferty „Taniej do Pyrzowic” jest niższa o 7,20 zł. Z kolei podróżujący na lotnisko z Gliwic oszczędzą 8,70 zł. Oczywiście, system lub kasa Kolei Śląskich zawsze nalicza niższą cenę i jeśli taka wynika z taryfy kilometrowej, uwzględni właśnie nią. Na przykład w przypadku podróży z Nakła Śląskiego czy Radzionkowa podróżni zapłacą za bilet do Pyrzowic nie 13 zł, a 11,60 zł – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich.
Skorzystają pasażerowie z Rybnika. Szybciej z Katowic do Krakowa
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy przybędzie (z 9 do 11 dziennie w dni robocze) pociągów z Gliwic do Rybnika. Część z nich będzie kursować w wydłużonych relacjach “do” i “z” Raciborza i Wodzisławia Śląskiego.
Rybnik zyska też dodatkowe połączenia z Żorami: łącznie w dni robocze pojedzie tu 9, a w dni wolne 8 par pociągów. Na czas przebudowy linii kolejowej nr 148 i stacji Pszczyna zawieszone zostanie kursowanie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żory – Pszczyna. Dodatkowe pary pociągów pojawią się w relacji Gliwice-Częstochowa-Gliwice oraz Lubliniec-Częstochowa-Lubliniec.
Przedłużona
ma zostać trasa pociągów KŚ z Katowic do Krakowa. Od 15 grudnia
będą kończyć bieg w Krakowie-Płaszowie, po drodze
zatrzymując się jeszcze na przystankach Kraków Grzegórzki
i Kraków Zabłocie. Trzy z ośmiu pociągów kursujących na tej
linii będą się zatrzymywać na wszystkich przystankach na trasie
od Katowic do Krakowa Głównego, reszta pojedzie jako pociągi
przyśpieszone, a maksymalna prędkość ma
wzrosnąć ze 120 km na godz. do 160 km na godz.
Koleją w Beskidy i pod Tatry. Z Gliwic nawet do Zwardonia
Łatwiej będzie można dojechać w Beskidy. PKP PLK kończą już prace na odcinku między Wilkowicami-Bystrą, a Zwardoniem, co oznacza, że od przyszłego weekendu będzie już można dotrzeć pociągiem (bez przesiadki na autobusową komunikację zastępczą) do Zwardonia. To też pozwoli wydłużyć trasę weekendowego połączenia S75 Salmopol (obecnie z Gliwic przez Knurów i Rybnik do Żywca) aż do Zwardonia właśnie.
KŚ zapowiadają, że w rozkładzie jazdy jako nowość pojawi się także przyspieszony pociąg Stożek z Raciborza, przez Rybnik i Chybie do Wisły Głębce.
Czujący
wstręt do jazdy „zakopianką” i płacenia za parkingi w stolicy
polskich Tatr będą mogli oszczędzić sobie tej przyjemności i
wybrać się do Zakopanego pociągiem „Ornak”. Kursować on
będzie w dni wolne od pracy od 21 grudnia do 2 marca oraz od 19
czerwca do 28 września, a dodatkowo także 27 grudnia, 2 maja i 20
czerwca. Wyjeżdżać on będzie z Częstochowy (o godz. 5.20) i
jechać przez Sosnowiec (godz. 6.22), Katowice (odjazd o godz. 6.36),
Tychy (odjazd o godz. 6.55), Pszczynę (odjazd o godz. 7.16),
Bielsko-Białą (odjazd o godz. 7.46), Kęty, Andrychów, Wadowice,
Maków Podhalański, Nowy Targ, by planowo zameldować się w
Zakopanym o godz. 11.01. W drogę powrotną Ornak wyjeżdżać ma o
godz. 16.40, a w Częstochowie planowo być o godz. 22.53.
Nowe przystanki nie tylko w Zabrzu i w Sosnowcu
Zmiany w kursowaniu pociągów to jednak nie wszystko. Od 15 grudnia będzie też łatwiej do nich wejść. Będzie można skorzystać z 8 nowych przystanków:
- w Zabrzu, gdzie pociągi kursujące na trasie Gliwice-Bytom będą mogły zatrzymać na przystankach Zabrze Maciejów (między ul. Wolności i Nad Kanałem) oraz Zabrze Północne (w rejonie ul. Przystankowej i Mikulczyckiej)
- w Sosnowcu, gdzie pociągi z Katowic do Krakowa będą mogły zatrzymać się na przystanku Sosnowiec Jęzor Południowy (dwa perony o długości 200 m. powstały na nasypie między ul. Orląt Lwowskich a drogą S1). Nowy obiekt zapewni dojazd m.in. do pobliskiego centrum handlowego.
- w
powiecie częstochowskim, gdzie na linii Częstochowa - Chorzew
Siemkowice wybudowano przystanki: Rząsawa,
Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew
PKP PLK zapowiada ponadto, że na linii Rybnik – Wodzisław Śląski zacznie działać przystanek Radlin Obszary. Przebudowano tam już tor, sieć trakcyjną i peron, który podwyższono, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Obecnie trwa budowa przejścia w poziomie szyn z monitoringiem, dzięki czemu przystanek zostanie dostosowany do potrzeb podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Obok przystanku powstanie też niewielki parking.
Może Cię zainteresować: