Kiedy Europa Centralna w Gliwicach się otwierała, 1 marca 2013 roku, była uznawana za oryginalny koncept, połączenie galerii handlowej z parkiem handlowym. Te już prawie 12 lat temu mało kto wierzył, że pomysł parku handlowego, w którym są osobne wejścia z zewnątrz (w tym przypadku z parkingu) do każdego sklepu, się sprawdzi w polskich warunkach. Bo chodzenie od sklepu do sklepu gdy pada deszcz albo śnieg jest mało komfortowe. Lepiej się przechadza po zadaszonej galerii handlowej. Klienci jednak polubili taki sposób robienia zakupów.
Okazało się jednak, że inwestorzy Europy Centralnej mieli rację. Parki handlowe sprawdziły się w czasie pandemii, a ostatnie lata to ich duży sukces. Dziś buduje się takie handlowe ośrodki na mniejszą skalę niż w Europie Centralnej, ale za to powstają w dzielnicach miast czy w mniejszych miejscowościach.
Europa Centralna szuka najemcy na powierzchnię po Tesco
Europa Centralna jednak zapowiada na 2025 rok zmiany - a wręcz rewolucje - w strukturze i otoczeniu obiektu. Pierwszą z nich będzie nowy najemca w parku handlowym. Marka Flügger otworzy swój punkt o powierzchni 330 m² w pierwszym kwartale 2025 roku.
W pierwszej połowie 2025 roku w CH Europa Centralna możemy spodziewać się kolejnych otwarć. Obecnie finalizowane są rozmowy z dwoma międzynarodowymi sieciowymi konceptami, których salony poszerzą mix najemców parku handlowego o nowe marki. Łączna powierzchnia tych sklepów to ponad 1600 m2.
Właściciel Centrum od 2023 r., belgijski fundusz Mitiska REIM, obecnie koncentruje się przede wszystkim na pozyskaniu silnego operatora spożywczego (wyjście Tesco z Polski było silnym ciosem dla Europy Centralnej, do dzisiaj centrum nie ma żadnego super- ani hipermarketu), która oraz rozwinięciu oferty modowo-handlowej, konkurencyjnej dla sąsiednich parków handlowych, ale już w nowej formie i nowym kształcie. Obecnie wraz z JB Development z Poznania, firmą odpowiedzialną za komercjalizację, realizowane są intensywne prace koncepcyjno-projektowe nowej odsłony Europy Centralnej.
Właściciel pracuje nad wzmocnieniem, poszerzeniem i rozwojem dotychczasowej funkcji handlowej obiektu oraz uatrakcyjnieniem jego oferty, tak aby zasięg oddziaływania centrum objął rejon całego Śląska. Szczegóły tych działań mają zostać przedstawione w I kwartale 2025 roku.
Najwięksi najemcy Europy Centralnej przedłużyli umowy
Jedni z kluczowych najemców Europy Centralnej, tacy jak:
- Jysk (1 239 m²),
- New Yorker (920m²),
- RTV Euro AGD (1 146 m²) ,
- 5 marek grupy LPP (Reserved, Mohito, Cropp, House, Sinsay) zajmujące łącznie powierzchnię 3 112 m2,
przedłużyli swoje umowy najmu na kolejny okres.
Przy Europie Centralnej powstanie park rozrywki z całorocznym aquaparkiem
W najbliższym czasie w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu jest planowana budowa parku rozrywki wraz z całorocznym aquaparkiem.
Wiosną 2024 Mitiska REIM pozyskał kluczowego gracza sektora rekreacyjno-rozrywkowego – Momentum Leisure. Deweloper na działce o powierzchni blisko 7 h planuje wybudować jeden z największych parków rozrywki w Polsce. Momentum Leisure jest właścicielem m.in. trzech obiektów Majaland działających już z dużym sukcesem w Polsce i ma w swoim portfolio licencję do korzystania z postaci znanych z kanału telewizyjnego Nickelodeon: Dorę, SpongeBoba czy Psi Patrol.
- Projekt ten bez wątpienia zwiększy atrakcyjność lokalizacji i podniesie jej wartość zarówno dla przyszłych najemców jak i inwestorów. Mitiska REIM i Momentum Leisure planują otwarcie drzwi dla pierwszych zwiedzających już w 2026 roku - mówi Katarzyna Szczytowska, PR Manager Europy Centralnej.
Europa Centralna została zbudowana na 27-hektarowej działce w Gliwicach, przy węźle autostrad A1 i A4. Obiekt oferuje 67 000 m² powierzchni najmu brutto (GLA) oraz parking na 2 300 miejsc.