Choć kalendarzowa wiosna jeszcze nie nadeszła, ten dzień był wyjątkowo słoneczny i radosny. Sobotę, 16 marca, wielu mieszkańców postanowiło spędzić na wspólnym świętowaniu zakończenia budowy i oddania do użytku odcinka obwodnicy miejskiej pomiędzy ulicami Sowińskiego i Daszyńskiego. Gliwiczanie nie tylko z ciekawością przyglądali się nowej drodze, ale tłumnie odpowiedzieli na zaproszenie organizatorów i włączyli się do wspólnej zabawy. Atrakcje czekały na osoby w każdym wieku.
Około 400 osób wzięło udział w rekreacyjnym biegu i marszu nordic walking pod hasłem „Gliwice na DRODZE do wiosny”. Podobna grupa przemierzała nową drogę na rowerach, rolkach i deskorolkach. Trasą przejechały również zabytkowe i stylowe samochody, eksponowane podczas otwarcia i podziwiane przez miłośników motoryzacji. Dużym zainteresowaniem cieszyły się symulatory zderzeń i dachowania, można było także skorzystać z symulatora jazdy na motorze. Na najmłodszych mieszkańców czekały ciekawe warsztaty – dzieci miały okazję np. wykonać niecodzienne bransoletki z mchu lub posadzić wiosenny kwiat w samodzielnie przyozdobionej doniczce i zabrać prace na pamiątkę do domu.
Nowa droga dopełniła zachodnią część obwodnicy miejskiej
W godzinach popołudniowych nowa droga została oficjalnie oddana do użytku. – Bardzo się cieszę, że możemy dziś otworzyć odcinek obwodnicy, który istotnie wpłynie na wydolność układu komunikacyjnego Gliwic, na bezpieczeństwo i płynność ruchu – mówił prezydent Gliwic Adam Neumann. Przypomniał, jak wiele zmieniło się na miejskich ulicach od lat 90. minionego wieku, kiedy dominował promienisty układ dróg, a główne trasy prowadzące z ościennych miast krzyżowały się w centrum. Powodowało to korki, zanieczyszczenie, hałas i sznury samochodów przejeżdżających przez środek miasta tranzytem. – Od lat władze Gliwic starały się tę sytuację zmieniać, a konsekwentne działania przyniosły bardzo dobre rezultaty. Po Gliwicach jeździ się lepiej niż po wielu innych miastach. Mamy dużą – zewnętrzną – obwodnicę autostradową, wybudowaliśmy DTŚ, a teraz oddajemy do użytku ostatnią część wewnętrznej obwodnicy zachodniej – przypomniał Adam Neumann.
Zygmunt Frankiewicz – senator RP i wieloletni prezydent miasta podkreślał podczas otwarcia, że gliwiczanie przyzwyczaili się do kolejnych inwestycji. – Myślę jednak, że obwodnica i ten odcinek będą wyjątkowo docenione. Ta część trasy nie tylko umożliwia korzystanie z całej obwodnicy zachodniej, ale będzie służyła także dalszemu rozwojowi miasta. Biorąc pod uwagę dzisiejszą frekwencję na otwarciu drogi i zainteresowanie, widać, że ta inwestycja ma dla mieszkańców duże znaczenie i że jest bardzo dobrze odbierana – mówił w sobotę.
– Mamy dzisiaj niezwykłą atmosferę na otwarciu i powody do radości. W tej kadencji udało nam się wykonać całe to duże przedsięwzięcie: właściwie od zera pozyskać wszystkie wymagane zgody, zaprojektować tę drogę i wybudować. Otwieramy dziś kluczową część obwodnicy zachodniej i możemy płynnie przejechać od ulicy Rybnickiej do ulicy Sowińskiego, a dalej aż do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego i DK 88. Dzięki temu kolejne miejskie ulice zostaną odciążone – mówił Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.
Realizacja tej ważnej inwestycji kosztowała około 55 mln zł
Inwestycja objęła budowę blisko dwukilometrowej drogi jednojezdniowej, z jednym pasem ruchu w każdą stronę i z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni. Wybudowany został też m.in. obiekt mostowy z przepustem, przejściem dla zwierząt oraz przejazdem dla rolników, jest nowa kanalizacja deszczowa i zbiorniki retencyjne, które będą zbierać wody opadowe z drogi. Zapewniono bezpieczny przejazd dla rowerzystów – w części z wykorzystaniem ciągu pieszo-rowerowego (od strony ul. Sowińskiego) i dalej poprzez drogi techniczne.
Do oświetlenia trasy wykorzystano energooszczędne oświetlenie LED. W okolicy zabudowań, w pobliżu skrzyżowania z ul. Daszyńskiego, stanęły ekrany akustyczne. Zbudowano zatoki autobusowe do wykorzystania w przyszłości w połączeniach komunikacji miejskiej. Zadbano o nową zieleń.
Koszt zadania (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to około 55 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Gliwice – decyzją Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – otrzymają pomoc finansową w postaci dotacji celowej w ramach Funduszu Odporności w wysokości 7 mln zł. Wykonawcą inwestycji było wybrane w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. oraz Eurovia POLSKA S.A., a za zadanie z ramienia miasta odpowiadał Zarząd Dróg Miejskich.
Przypomnijmy, że miasto wybudowało także odcinek miejskiej obwodnicy południowej od ul. Pszczyńskiej do ul. Bojkowskiej, a powstanie jeszcze ostatnia część trasy, która jest obecnie projektowana (od ul. Bojkowskiej do ul. Rybnickiej). (al)