Fest mie zaciekawiyła reakcyjo ôd niykerych czytoczōw na mōj felijetōn ô Halloween, Walyntynkach i amerykanizacyji. Zaciekawiyła, bo jo myśloł, że te procesy sōm widoczne do wszyskich, a pokozało sie, że moc ludzi żyje we srogij niyświadōmości tego, co sie dzieje naôbkoło nich.
Jejich argumyntacyjo szło by krōtko przedstawić tak: „Przeca to nic złego fajrować jakeś świynto. A ôkrōm tego jak zjym spaghetti abo byda fajrować Oktoberfest, to jo już je zitalijanizowano i zgermanizowano?”.
Zowiszcza tego ôptymizmu takim ludziōm. Naprowda. Ale amerykańsko dōminacyjo to niy ino Halloween, Walyntynki i Netflix.
Dyktat z drugigo kōńca świata
Amerykańsko dōminacyjo zaczyno sie na tym, że kożde z nos poradzi wymianować wszyske 50 stanōw we USA, ale wiynkszość niy zno ani jednego czeskigo kraju, chocioż do Czeskij Republiki sie jedzie ôd nos nojwyżyj godzina.
Amerykańsko dōminacyjo przinosi nōm tyż to, że ludzie wiyncyj wiedzōm ô problymach ôd etnicznych myńszości we USA aniżeli w Polsce. To je tak patologiczne, że jak George Floyd straciōł życie, to u nos były protesty, a ô Dieterze Przewdzingu wiynkszość ani niy słyszała.
To je tyż fakt, że kożdo naszo interakcyjo we internecie idzie bez amerykańske serwery, tōż ta kōmunikacyjo regulujōm amerykańske fiyrmy. Jak my mieli Wszyskich Świyntych i Zoduszny Dziyń, to fanpejdże na Facebooku musiały cynzurować słowo „zmarły”, żeby im postōw algorytm niy skasowoł. To niy ma efekt naszyj moralności ino amerykańske tabu: strach przed wszyskim, co może być niyprzijymne. Nawet jak to je integralno tajla żywobycio.
Pōmyślcie ô tym tak: we Polsce
ludzie fajrujōm świynto po amerykańsku 31 października, ale na drugi dziyń
Amerykany dyktujōm ludziōm w Polsce, że sie majōm cynzurować, jak chcōm godać ô
tym samym świyńcie na polski spōsōb. Nawet jak we Ameryce tego niy robiōm na
schwol, to tego niy idzie nazwać inakszyj jak kulturobōjstwo.