Dobre tory
Kiedyś to było… Latający Ślązak. Z Bytomia do Berlina. W niespełna 5 godzin. W tempie może nie tak spektakularnym, w czasach nie tak odległych, z Bytomia dało się (bezpośrednio) dojechać chociażby do Krakowa, Zakopanego, Kołobrzegu czy Świnoujścia. Po latach kolejowego postu w mieście ta utracona perspektywa może wydawać się nieco egzotyczna. Jest jednak nadzieja, bo przecież idzie, a właściwie - jedzie… nowe.
Skromnie, ale jednak
Mimo jeszcze trwającego remontu, zabytkowa hala peronowa bytomskiego dworca kolejowego obsługuje już pasażerów. Spółka PKP PLK uruchomiła jeden z wyremontowanych peronów. I tak, 16 października 2024, punktualnie o godz. 5:13, w trasę z Bytomia do Gliwic wyruszył pierwszy z zaplanowanych pociągów.
Zalety linii S18
Na razie z bytomskiego dworca, bezpośrednim pociągiem można dojechać tylko do Gliwic. Połączenie obsługiwane jest przez Koleje Śląskie. Regionalny przewoźnik zapewnia 15 takich kursów w dni robocze i 11 w dni wolne. Punktualność S18 szacuje się na blisko 99%, a podróż trwa mniej niż 20 minut.
Apetyt na więcej
Chociaż korzystający z bytomskich możliwości kolejowych przynajmniej na razie muszą zadowolić się jedynym dostępnym wariantem podróży, niewykluczone, że siatka lokalnych połączeń odzyska utracone rozgałęzienia jeszcze w tym roku. Po wprowadzeniu nowego rocznego rozkładu jazdy (w grudniu 2024), z Bytomia będzie można dojechać także w kierunku Tarnowskich Gór i Katowic. Oczywiście warunkiem niezbędnym jest ukończenie wszystkich prac remontowych w zabytkowej hali peronowej.
To jeszcze nie koniec
We wrześniu 2022 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131. W ramach inwestycji remontu doczekała się zabytkowa hala peronowa bytomskiego dworca. W całej Polsce są zaledwie trzy takie budynki, wszystkie na Śląsku, Dolnym i Górnym. Halę peronową mają dworce we:
- Wrocławiu,
- Legnicy,
- i właśnie w Bytomiu.
Budynek z 1929 roku zyskał nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej. Naturalne oświetlenie zabytkowej przestrzeni zagwarantowały specjalne świetliki dachowe. Wyremontowano podziemne dojścia do peronów. Dawne neony BYTOM zastąpiły napisy w technologii ledowej. Zachowano układ płytek karo. Na trzech nowych peronach są już ławki i tablice informacyjne. Do tego 7 wind i nowoczesne nagłośnienie. Dobre oznakowanie, kosze na śmieci… Nawet odnowiono stojącą na peronie 3 kapliczkę z figurą św. Katarzyny, patronki kolejarzy.
Brakuje tylko ostatecznej daty zakończenia ostatnich prac na terenie peronu 1 i 2.