W czerwcu przy lotnisku otwarty został parking na 757 miejsc, w związku ze wzmożonym, wakacyjnym ruchem uruchomiono dodatkową halę przylotów. Ale po kolei.
Nowe parkingi w Pyrzowicach
Kosztem 15 milionów złotych wybudowano – niedaleko ronda, które powstało w ramach bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej 913 z linią kolejową nr 182 – nowy parking na 757 samochodów oznaczony jako P4. Parking, w drugim etapie, zostanie jeszcze rozbudowany o 496 miejsc – w stronę ronda, czyli w kierunku zachodnim. Przetarg na wykonawcę zostanie ogłoszony najprawdopodobniej na przełomie sierpnia i września.
Już został natomiast ogłoszony przetarg na wykonawcę kolejnego parkingu. To parking nazywany „cargo city”. W pierwszym etapie przewidywana jest budowa 900 miejsc postojowych.
Na lotnisku, w związku z dużym, wakacyjnym ruchem – zgodnie z prognozami w lipcu i sierpniu Katowice Airport powinien obsłużyć po około 800 tysięcy podróżnych! – na lotnisku uruchomiona została dodatkowa hala przylotów, czyli tzw. terminal D, obsługująca ruch czarterowy w Strefie Schengen. Dodatkowy „terminal” działa w dawnym budynku cargo.
Rozpoczyna się budowa węzła przeładunkowego
W tym tygodniu przekazany został plac budowy pod inwestycję o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice”. W południowo-wschodniej części katowickiego lotniska powstanie bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie) i kolejowy węzeł do załadunku towarów oraz paliw, obok którego będą się znajdować trzy zbiorniki o pojemności 1000 metrów sześciennych wraz stanowiskami rozładunku autocystern.
Inwestycja, którą realizować będzie konsorcjum firm Mostostal Kraków – Budimex, będzie kosztować 144,3 mln złotych brutto. Przypomnijmy, że projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility, ponieważ z węzła korzystać będzie mogło także wojsko. Ta inwestycja ma zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku.
Czwarty hangar. Dla Wizz Air
W Katowice Airport zaczęła się budowa hangaru dla General Aviation Services (dla business jetów), ale – dodajmy – ta inwestycja nie jest częścią programu inwestycyjnego lotniska. W tym roku powinien zostać za to wyłoniony wykonawca czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów – jego najemcą będzie Wizz Air.
Nowy hangar będzie miał ok. 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni i dwie zatoki serwisowe do przeglądów samolotów wielkości Airbusa A321neo. Powstaną także pomieszczenia warsztatowe, między innymi lakiernia i szlifiernia. Hangar będzie miał trzykondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne, a także część przeznaczoną do prowadzenia szkoleń. Hangar ma być gotowy w pierwszym kwartale 2026 roku.
Terminal główny: w tym roku przetarg na projekt
Wkrótce poznamy wykonawcę budowy nowego zaplecza dla działów transportu i eksploatacji (między innymi z pługami i pozostałym sprzętem do odśnieżania płyty), która zostanie zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska, niedaleko miejsca, gdzie powstanie węzeł przeładunkowy. Prace powinny zacząć się jeszcze w tym roku.
Również w tym roku rozstrzygnięty zostanie przetarg na projekt nowego terminalu. To największa inwestycja w ramach programu rozbudowy lotniska na lata 2024-28, która kosztować ma 950 milionów złotych. Obiekt powstanie na wschód od istniejących terminali pasażerskich – tam, gdzie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku.
Nowy terminal pasażerski będzie miał 49 tys. mkw. powierzchni. Wyposażony zostanie w rękawy i będzie połączony około 270-metrowym tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową zaplanowano centrum przesiadkowe dla autobusowej komunikacji publicznej, autokarów i busów.
10 milionów pasażerów w 2032?
Przypomnijmy – główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, z kolei na poziomie +1 – centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów. Z kolei przed terminalem powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly.
Pierwsza część głównego terminalu pasażerskiego ma zostać oddana do użytku w 2028 roku – całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie wówczas 83 tys. mkw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku. Kolejnych latach terminal zostanie rozbudowany i w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrośnie do 96 tys. mkw., co z kolei pozwoli osiągnąć „przepustowość” na poziomie 10 mln podróżnych rocznie.
Natomiast po 2032 roku terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 milionów pasażerów rocznie, a w drugiej fazie nawet 15 milionów podróżnych!