Przypomnijmy, że zeszły rok był dla Katowice Airport rekordowy pod względem liczby obsłużonych pasażerów – było ich 6,39 mln. Co więcej, prognozy przewozów do roku 2040 zapowiadają kolejne wzrosty – już w 2026 roku z siatki połączeń portu powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, natomiast granica 10 milionów pasażerów może zostać przekroczona w 2030 roku. Nic zatem dziwnego, że konieczna jest rozbudowa lotniska.
Węzeł przeładunkowy ma być gotowy w połowie 2026 roku
W zeszłym roku zakończono już jedną z inwestycji – parking oznaczony jako P4. To parking terenowy na 757 miejsc. Jest oświetlony, wyposażony w nowoczesny system monitoringu i system parkingowy. Znajduje się przy rondzie, które powstało w podczas budowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z linią kolejową nr 182. Z kolei w sierpniu 2024 roku, na południe od strefy hangarów do obsługi technicznej samolotów, rozpoczęła się budowa kolejnego parkingu terenowego – P5. W pierwszej fazie powstanie ok. 900 nowych miejsc postojowych. Inwestycja jest realizowana w formule „projektuj i buduj”, a głównym wykonawcą są firmy Silesia Invest i Szmitka Kamiński. Koszt prac to 10,5 mln zł netto. Nowy parking ma być gotowy w drugim kwartale 2025 roku.
W zeszłym roku rozpoczęto budowę multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) 2021–2027 Military Mobility – w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Główny wykonawcą jest konsorcjum Mostostal Kraków SA – Budimex SA. Prace rozpoczęły się we wrześniu zeszłego roku i mają się zakończyć najpóźniej w czerwcu 2026 roku. Koszt projektu to 117,3 mln złotych netto.
W ramach tej inwestycji w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska budowana jest bocznica kolejowa, która połączy węzeł z linią kolejową nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Głównym elementem nowej infrastruktury będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 000 metrów sześciennych każdy i stanowiskami do rozładunku autocystern. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Przygotowania do kolejnych inwestycji. Co z terminalem?
Również we wrześniu 2024 roku Budimex rozpoczął – w południowo-wschodniej części Katowice Airport – budowę nowej bazy służb utrzymania lotniska. Powstanie tu między innymi dwukondygnacyjny budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 470 mkw., hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2 294 mkw. z dziewięcioma stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa oraz teletechniczna. Wartość pierwszego etapu budowy bazy to niemal 20 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Dodajmy, że bazę zaprojektowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt.
W zeszłym roku przygotowywano dokumentację projektową dla kolejnych inwestycji – nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowy parkingu P5, a także rozbudowy parkingu P1 na zachód. Co więcej, w październiku 2024 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca pyrzowickim lotniskiem, ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej.
– Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, a umowę z wybranym w jego ramach wykonawcą spółka zarządzająca katowickim lotniskiem planuje podpisać do końca 2025 roku – podkreśla Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.
2024: inwestycje za 150 mln zł. „Kolejne projekty przed nami”
W tym roku będzie realizowany harmonogram programu inwestycyjnego. Jeszcze w tym kwartale rozpocznie się budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, która potrwa 12 miesięcy. Do użytku zostanie oddana nowa baza działów utrzymania lotniska oraz parking P5. Ogłoszony zostanie przetarg na wybór firmy, która wybuduje płytę do odladzania samolotów dla pasa 08, a także przetarg na wybór projektanta drugiego terminalu cargo. Po zakończeniu prac nad projektem nowej siedziby Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę tej inwestycji.
– W 2024 roku wystartowaliśmy z naszym najnowszym programem inwestycyjnym, który konsekwentnie będziemy realizować do 2032 roku. Tylko w minionym roku trwały inwestycje o łącznej wartości prawie 150 mln zł. Kolejne projekty przed nami, w tym ten największy i najważniejszy, czyli budowa głównego terminalu pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą. Od 2009 roku zrealizowaliśmy w Katowice Airport inwestycje za prawie miliard złotych, nasz zespół ma dużą wiedzę i doświadczenie zdobyte przy prowadzeniu projektów lotniskowych, a to bez wątpienia zaprocentuje przy aktualnie realizowanym programie – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Dodajmy, że całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024–2032 to około 1,5 miliarda złotych. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.