Przypomnijmy, że od dłuższego czasu trwają spekulacje na temat tego, w jaki sposób Izera ma być wprowadzana na rynek. Jeszcze w 2020 roku w EMP stwierdzono, że tworzenie tradycyjnej sieci dealerskiej – a także serwisowej – nie miałoby ekonomicznego uzasadnienia. Z drugiej strony przyznano jednak, że sprzedaż nie zostanie w całości przeniesiona do kanałów online. – Dystrybucja samochodów odchodzi od tradycyjnego modelu dealerskiego, ale nie może opierać się wyłącznie na modelu internetowym – mówił nam jeszcze na początku roku Paweł Tomaszek, rzecznik EMP.
Izera i carsharing nie tylko w Polsce, ale też za granicą?
W EMP potwierdzają, że strategia sprzedaży została już zdefiniowana, ale – jak dotąd – szczegółów nie ujawniano. Tymczasem, oprócz regularnej sprzedaży Izery – samochody można byłoby oglądać w tzw. showroomach, już od dawna mówi o carsharingu. Spółka ElectroMobility Poland podpisała niedawno list intencyjny dotyczący współpracy, z firmą Panek SA, jednym z liderów usług wypożyczania samochodów i polskim operatorem carsharingu. EMP: "Przedmiotem współpracy są działania badawczo-rozwojowe oraz dzielenie się doświadczeniem i oczekiwaniami użytkowników usług współdzielonych".
– Chcemy współpracować w obszarach edukacyjnych, naukowych i badawczo-rozwojowych, dzieląc się doświadczeniem i perspektywą użytkowników rent-a-car i carsharingu. Jesteśmy również otwarci na możliwość zakupu aut elektrycznych Izera, co będzie przedmiotem naszych dalszych rozmów, wraz z rozwojem oferty EMP – mówił Maciej Panek, prezes firmy Panek SA
Jak podkreślają w EMP, w ramach współpracy firma Panek będzie wspierać spółkę „wiedzą w obszarze wyposażenia czy aspektów technicznych aut wynajmowanych w usługach współdzielenia pojazdów. (...) Celem współpracy jest uświadamianie odbiorców, zwiększanie zainteresowania samochodami elektrycznymi, ich budową i możliwościami, a także ich zastosowaniem w usługach wypożyczania, np. carsharingu”.
W ElectroMobility Poland zaznaczają, że to początek „budowy rozległej sieci partnerstw z liczącymi się aktorami rynku nowej mobilności w Polsce i za granicą”. – Izera powstaje przede wszystkim z myślą o sprzedaży detalicznej, a rozwój szeroko rozumianych usług współdzielenia stanowi ważną część ekosystemu elektromobilności – podkreślał Wojciech Mieczkowski, dyrektor sprzedaży, marketingu i ścieżki klienta w ElectroMobility Poland. Jak dodawał, rynkowe doświadczenia firmy Panek „mogą stanowić wartość dodaną” w procesie budowy marki Izery i rozwoju oferty.
Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się do newslettera ŚLĄZAGA, a będziesz mieć pewność, że nie przegapisz innych naszych ciekawych tekstów. Zapisy: www.slazag.pl/newsletter
Kończą się prace nad stylistyką polskiego „elektryka”
Budowa fabryki Izery w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym ma rozpocząć się na początku przyszłego roku. Będzie to możliwe, ponieważ spółka ElectroMobility Poland wygrała przetarg – z ceną wywoławczą 128 mln złotych, na ok. 117-hektrowy teren w JOG. Zakład ma być gotowy pod koniec 2025 roku. Jest już gotowy projekt koncepcyjny fabryki, podobnie jak projekty linii montażowych, a także projekt budowlany. Do końca 2023 roku mają zostać wybrani generalni wykonawcy robót budowlanych.
– Z Pininfariną kończymy prace nad stylistyką aut produkcyjnych, nasi inżynierowie pracują nad doprecyzowaniem koncepcji technologicznej gamy modelowej aut Izera – poinformowała spółka EMP w mediach społecznościowych.
Według przedstawionego przez EMP harmonogramu, etap rozruchu technologicznego jaworznickiej fabryki zaplanowany jest na koniec roku 2025, zaś regularna produkcja Izery ma ruszyć w 2026 roku – to wszystko ma kosztować 6 miliardów złotych. Według zapowiedzi, zdolność produkcyjna fabryki w Jaworznie od 2025 r. ma wynosić 100 tysięcy samochodów rocznie, natomiast od 2030 roku – 200 tysięcy, co ma być efektem zaplanowanej rozbudowy wydziałów spawalni i montażu, instalacją dodatkowych linii produkcyjnych w lakierni, a także z budową tłoczni.
– Blisko 230 firm potwierdziło chęć współpracy z Izerą i zostało zweryfikowanych jako posiadające odpowiedni potencjał i kwalifikacje, żeby uczestniczyć w projekcie. Zakontraktowaliśmy dostawców pięciu kluczowych komponentów, których opracowanie zajmuje najwięcej czasu, takich jak deska rozdzielcza, panele drzwiowe, tunel centralny, siedzenia, światła. W najbliższym czasie wypuszczamy na rynek kolejnych 41 pakietów specyfikacji – informują w EMP.
---------------------------------------------------------------------------------
Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się do newslettera ŚLĄZAGA, a będziesz mieć pewność, że nie przegapisz innych naszych ciekawych tekstów. Zapisy: www.slazag.pl/newsletter