Jak podkreślają w katowickim oddziale GDDKiA, wszystkie cztery odcinki drogi S1 z Mysłowic do Bielska-Białej – o długości ponad 40 kilometrów – są już na „etapie realizacji”. Łączna wartość umów na ich budowę to niemal 2,3 miliarda złotych. Co zatem dzieje się w związku z poszczególnymi odcinkami?
Droga, MOP-y, infrastruktura
Mysłowice – Bieruń to 10-kilometrowy odcinek drogi wraz z dwoma węzłami drogowymi (Kosztowy II i Lędziny). Kontrakt obejmuje projekt i budowę. Na tym fragmencie S1 powstać mają również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (MOP kategorii II) oraz Lędziny Zachód (MOP kategorii III), a ponadto 16 obiektów inżynierskich i niezbędna infrastruktura. Wartość umowy dotyczącej tego odcinka to 489,2 mln zł.
Umowę na budowę odcinka S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim, wraz z obwodnicą Bierunia, GDDKiA podpisała w listopadzie zeszłego roku. Chodzi o 2,9-kilometrowy fragment „ekspresówki” oraz 2-kilometrowy odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Częścią kontraktu jest też budowa 2-kilometrowej drogi zbiorczej między węzłem Bieruń i samym miastem (dojazd do ul. Jagiełły). Powstanie również sam węzeł, który umożliwi połączenie S1 z drogą krajową 44, a także pięć obiektów inżynierskich. Wartość umowy? Ponad 212 mln zł.
Jak informuje GDDKiA, inwestycja jest na etapie projektowania. Planowany termin złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji to trzeci kwartał 2022 roku.
Będą opóźnienia?
Z kolei umowa, warta 989,7 mln złotych, na projekt i budowę około 15,2-kilometrowego odcinka Oświęcim – Dankowice podpisana została już w maju 2020 roku. Kończy się etap projektowania, a wniosek o zezwolenie na realizację złożony został w marcu zeszłego roku. Zgodnie z umową, zakończenie prac powinno zakończyć się w… trzecim kwartale 2023 roku.
I ostatni odcinek: Dankowice – Bielsko-Biała. Umowa, tak jak przy pozostałych fragmentach „ekspresówki”, na projekt i budowę, podpisana została w sierpniu 2020 roku. Dotyczy niespełna 12-kilometrowego odcinka i jest warta 586,7 mln zł. Kończy się etap projektowania drogi od Dankowic do węzła Suchy Potok. Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji złożono w czerwcu 2021 r. Zgodnie z kontraktem, zakończenie robót powinno zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku.
– Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców – informuje GDDKiA.