W środę, 1 maja, to 20. rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. To także jeden z najważniejszych momentów w historii Katowice Airport.
Efekt „otwartego nieba”
Warto przypomnieć, że w 2003 r. – ostatnim pełnym roku Polski poza strukturami Unii Europejskiej, na pyrzowickim lotnisku obsłużono 257 tysięcy pasażerów. Tymczasem już w 2004 roku nastąpił efekt „otwartego nieba” – liczba podróżnych wzrosła do 622 tysięcy.
– W 205 roku pierwszy raz w historii portu obsłużono milion pasażerów w skali roku kalendarzowego, zamykając pierwszy pełny rok członkostwa Polski w Unii Europejskiej wynikiem 1,09 mln pasażerów. Dla porównania aktualna prognoza wskazuje, że w 2024 roku w Katowice Airport zostanie odprawionych ponad 6 mln pasażerów, czyli prawie 10 razy tyle, co dwie dekady temu – podkreśla Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.
Dodajmy, że od początku maja 2004 roku do końca kwietnia 2024 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało w sumie 57,3 mln pasażerów, a samoloty wykonały w tym czasie 596 tys. startów i lądowań.
Ponad 25,5 mln pasażerów Wizz Aira
Jak podkreślają w Katowice Airport, największy wpływ na rozwój ruchu od czasu wstąpienia Polski w Unii Europejskiej miały zagraniczne, niskokosztowe linie lotnicze. Wizz Air debiutował w Pyrzowicach 19 maja 2004 roku. Przez niemal 20 lat przewiózł z i do Katowice Airport prawie 25,5 mln pasażerów! Z kolei 1 listopada 2007 roku w Pyrzowicach zadebiutował drugi niskokosztowy przewoźnik – Ryanair. Do końca kwietnia 2024 roku z usług przewoźnika skorzystało ponad 6,1 mln pasażerów.
Z kolei dwaj inny przewoźnicy, PPL LOT i Lufthansa, obecni w Pyrzowicach jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, od 1 maja 2004 roku obsłużyli na rejsach regularnych odpowiednio 1,5 mln i 2,5 mln pasażerów. (Interesujesz się śląską gospodarką? Zapisz się i bądź na bieżąco – https://www.slazag.pl/newsletter).
– Katowice Airport zawsze należał do czołówki polskich portów lotniczych w przewozach czarterowych, a od kilku lat jest krajowym liderem w tym segmencie. Na przestrzeni minionych 20 lat ruch czarterowy z dynamicznie tutaj rósł. Od 1 maja 2004 roku w ramach siatki połączeń czarterowych w Pyrzowicach odprawiono 134 tys. pasażerów. Według aktualnej prognozy w 2024 roku będzie ich 22 razy tyle, czyli około 3 mln. Od maja 2004 roku do końca kwietnia 2024 roku w segmencie przewozów czarterowych obsłużono na katowickim lotnisku 20,6 mln podróżnych – wylicza Piotr Adamczyk.
Inwestycje za ponad miliard złotych
Ostatnie 20 lat to także wzrosty w ruchu towarowym. W 2004 roku przez katowickie lotnisko przeszło 5 038 ton cargo. Tymczasem według prognoz, w 2024 roku po raz kolejny Katowice Airport przekroczy barierę 40 tys. ton frachtu obsłużonego rocznie. W sumie, przez 20 lat obecności Polski w strukturach UE, w katowickim terminalu towarowym odprawiono ok. 330 tys. ton frachtu lotniczego.
„Otwarte niebo” oznaczało również wzrost rentowności lotniska. Od maja 2004 roku do końca kwietnia 2024 roku skumulowany przychód Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA wyniósł 2,26 mld złotych, zysk netto 222 mln zł, zaś EBIDTA – 811 mln zł. Co istotne, podczas dwóch dekad GTL SA zrealizowało w Katowice Airport ponad 60 inwestycji o wartości 1,18 mld złotych, z czego około 200 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – głównie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wśród najważniejszych inwestycji zrealizowanych w latach 2004-2024 wymienić należy budowę nowej drogi startowej o długości 3200 metrów, budowę terminali pasażerskich B i C, stworzenie nowoczesnej strefy do obsługi cargo lotniczego, budowę centrum obsługi technicznej z trzema hangarami, a także rozbudowę i modernizację płyt postojowych oraz dróg kołowania.
Liczby coraz większe
Rozwój lotniska widać również w innych liczbach. W 2004 roku powierzchnia wszystkich nawierzchni lotniskowych w Katowice Airport (droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe) wynosiła 30 ha, a w połowie 2024 roku – już 88,5 ha. Z kolei 20 lat temu powierzchnia wszystkich obiektów kubaturowych na katowickim lotnisku (terminale pasażerskie, terminal cargo i strefa hangarowa) wynosiła ok. 17,7 tys. metrów kwadratowych, a w 2024 roku – już około 69 tys. mkw.
– Rozwój Katowice Airport jest świetnym przykładem pozytywnego wpływu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Port jest teraz w zupełnie innym, o wiele lepszym miejscu niż dwie dekady temu – podkreśla Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. – Dzięki unijnej zasadzie otwartego nieba podróże lotnicze stały się łatwiejsze i o wiele bardziej dostępne. Z kolei środki finansowe z Unii Europejskiej, szczególnie w pierwszej dekadzie członkostwa, pomogły w dynamicznym rozwoju infrastruktury katowickiego lotniska i sprostaniu wymogom rosnącego ruchu pasażerskiego i cargo. Minione dwie dekady to także bardzo dobry czas z perspektywy kondycji finansowej GTL SA i to pomimo trwającej dwa lata pandemii koronawirusa.